Sjuk fölis, erfarenheter sökes !

xaheena

Trådstartare
Hej !
Mitt lilla föl, 3½ månad gammal fick sin första vaccination igår.
Allt gick super, hon stod stilla och betedde sig bra.
Imorse fann vi henne superhängig, stel i halsen, ont i benen samt med temp på 38,1.
Ringer veterinären som konstaterar det vi oxå trodde, reaktion på vaccineringen. Vet skriver ut Hippotrim, Finadyne samt gastrogard.
Fölis fick allt vid ca 10.30 imorse, äter men är fortfarande rätt dämpad. Temp vid 12 tiden 38,3.
Har stått inne men fick gå ut ca 1 timme på eftermiddagen när vädret blev bättre och fölis verkade lite piggare.
Temp vid 16 tiden 38,6 och sen nu vid sju fick hon andra dosen finadyne och tempades då till 39,0.

Har inte fått någon instruktion av veterinären hur pass hon ska må innan det börjar bli illa.
Därför frågar jag er, när skulle ni tycka att tempen blir för hög samt andra symptom som ni skulle kolla efter.

Hennes allmäntillstånd är bättre nu än i morse men inte bra, febern har gått upp.

Hjälp mig ?

:cry:

Sv: Sjuk fölis, erfarenheter sökes !

Är tempen fortfarande över 39 så ring in till Hbg.

Kanske hon inte svarar på medicinen och behöver ngt annat.

Du kan alltid fråga dom om råd.

Mvh Jeanette

Har just varit där, hon har nu 38,8 och äter med ok aptit.
Avvaktar tills imorgon.

Åh vad bra.
Fick du med henne hem?

Inte kul när dom blir sjuka.

*Håller tummar*

Min nyfödda hade 41 grader när han mådde som sämst, och överlevde. Då sa veterinären att 39 grader på en fölunge inte är så jättemkt att oroa sig över eftersom de har runt 38 i normaltemp.
Hoppas att det går bra för er. Var dock försiktig i framtiden med vaccinationerna, kolla vad det finns för verksamma ingredienser i vaccinet ni ger, och se om det finns nåt annat ni kan prova med.

Åh nej förlåt, skrev dumt.
Har just varit ut i stallet menade jag, pratade med HBG och dom sa att jag skulle kolla mer på allmäntillståndet är termometern, iaf när det gäller så "låga" grader.

Tack för tummar !

Uppdaterar imorgon

När min hade 38,8 skuttade han runt i boxen, så gör som de sagt hbg och kolla mer på hur den beter sig än på temoen. Du lär märka när tempen går upp, men kolla ett par ggr per dag ändå (mkt för din egen skull, det är ju rätt viktigt också)
Hälsn Helena

Vad bra, hoppas den fortsätter gå ner.

Tempen är ett suveränt sätt att hålla koll på dom.

Hade ett föl som hade 40.5:eek:
Vetrinären var förvånad minst sagt, för hon såg inte påverkad ut...
Satte in antibiotika men det hjälpte inte, så in till Hbg och fick stå med en hel uppsjö mediciner i en vecka.

Det är min nuvarande 5-åring, så allt gick bra:laugh:

Hon var sjuk med 40 graders feber när hon var ca 6 veckor. Då var hon rätt medtagen, men har mått prima fram tills igår.

Nu på morgonen var hon mycket mer vaken och hade 38,5 i temp.

Det verkar gå åt rätt håll !

och allt detta på.gr.av. vaccinering:eek:ska det vara så?

Enligt min veterinär är det ca 10 hästar av 1000 st som reagerar på vaccinationer.
Att hon reagerar så kraftigt kan bero på att hon är föl med dåligt immunförsvar. Hon kan ha haft en underliggande infektion som inte yttrat sig men som bröt ut i samband med detta.

Hon tempas nu 3 ggr per dag.

Men som sagt håller vi alla tummarna att det ska fortsätta gå åt rätt håll !

och allt detta på.gr.av. vaccinering:eek:ska det vara så?

Ja, det är i varje fall inte ovanligt att så nya föl reagerar på det sättet.
Någon skrev att 10 hästar av 1000 reagerar, i så fall har jag jag sett min beskärda del eftersom det har avlidit 2 hästar i bekantskapskretsen pga vaccination.

Jag vaccinerar inte så unga föl, men det beror också på att fölen står kvar på samma ställe, de utsätts inte för nya hästar hela tiden så smittrisken är låg på det stället. Stelkramp vaccineras de för, men inte så tidigt.

Tack för att du frågar, hon är feberfri sen igår morse.
Mycket piggare och är precis som vanligt om man bortser från medicineringen.
Så enormt skönt att hon nästan är frisk, skall medicineras ett par dagar till för säkerhets skull.
Självklart håller vi stenkoll på henne i vilket fall !

:banana:

Ja, det är i varje fall inte ovanligt att så nya föl reagerar på det sättet.
Någon skrev att 10 hästar av 1000 reagerar, i så fall har jag jag sett min beskärda del eftersom det har avlidit 2 hästar i bekantskapskretsen pga vaccination.

Jag vaccinerar inte så unga föl, men det beror också på att fölen står kvar på samma ställe, de utsätts inte för nya hästar hela tiden så smittrisken är låg på det stället. Stelkramp vaccineras de för, men inte så tidigt.

Vad är det för typ av vaccination det talas om undrar jag? Trodde att det inte var alltför ovanligt att tetanus gav halsstelhet och feber, men att det skulle leda till döden trodde jag ej.

Hälsning Maja

Det var inte vaccinationen i sig, utan bieffekterna som tog kål på dessa föl. Dessutom vaccinerades de även mot influensa.

*KL*
Måste fråga är det inte tidigt att börja vaccinera mot hästinfluensan vid 3,5 mån ?
Har själv inte tänkt börja vaccinera förrän tidigast 5-6 mån ?

Eller vad är praxis ?

Till Ts håller tummarna att det fortsätter att gå åt rätt håll för bebis .

Mvh Mia

Skönt att det går bra!:laugh:

Håller tummar ett tag till;)

Från 4 månaders ålder brukar man vaccinera dom.
Det är rekommendationen från vaccinationspapprena.

Jeanette

Jag brukar vacc stona 1 mån innan fölning. Då får de ett visst skydd.
Både infl, tetanus och numera även botvac.

Tetanus får de sedan vid ca 4 mån ålder och första infl när de får andra tetanus, innan avskiljning.

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 720
Avel Tar allt från början. Igår när jag tog in min -08 så verkade hon lite trött. Jag tempade, 38,1. Hon var inte jättetrött och var ändå...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: mik
·
Hästvård Och så har det hänt igen, lillfölisen är skadad:cry: Mitt sto o föl går på bete en bit bort och i morse så ringde hyresvärden och sa...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: Alexandra_W
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka