Sju veckor och teething

Corminta

Trådstartare
Var son fyller sju veckor pa lordag och jag borjar fundera pa om det ar tander pa g alleredan?
Han har dregglat en del under en dryg vecka. Igar och sarskilt nu idaf har han varit valdigt gnallig. Han ar enbart nojd om han far ligga pa mage och ha hela huvudets vikt pa nappen mot min hand. Ratt rejalt med andra ord.
Jag lat honom suga pa sin natur gummi giraff och da bet han den faktiskt ilket han aldrig gjort innan.
Dessutom borjade han gallskrika utan forvarning nar jag ammade och nagot sant har han heller aldrig gjort tidigare.
Just nu ater/biter han pa sin hand...

Jag ar inte jattesugen pa tander redan.
Hjalp!

Sv: Sju veckor och teething

Det är väl inte helt omöjligt att det är tänderna. Men jag tycker att mina barn har kunnat bete sig så långt innan de fått tänder.
Man brukar kunna se om det är tänder på väg. Tandköttet blir lite vitare där tänderna kommer upp.
Men det behöver inte vara något negativt för dig att han får tänder. Min 9 månaders har 3 tänder och jag ammar (om det är det du tänker på). Han har bitit mig några gånger. Men då tar jag bara bort honom från bröstet. Han verkar ha fattat.

Min son var också sån från han var fyra veckor gammal men det kom inga tänder förrän han var 7 månader. Så det behöver inte nödvändigtvis betyda tänder på g. (jag ammade i 19 månader så det är verkligen inget hinder...)

Var han uncomfortable hela tiden? For det hade kannts aldeles fruktansvart om han ska ha det sahar under lang tid. Han sov pa brostet pa mig inatt med nappen inkord i brostbenet for att vara nojd. Nu sov han dock som en stock i stallet under morgonen sa hoppas eftermiddagen blir battre idag. Tycker fruktansvart synd om honom.

Och ja, det ar amningen som skrammer mig. Mina brost ar ratt tilltygade som det ar och tander pa det ar inte sarskilt lockande.
Inte sa konstigt att det har med egen sang foll ratt pladask i veckan heller...

vet inte om du tänkt på det (antagligen!!), men vill han ha mer mat? han kanske är på väg in i en växtfas och försöker boosta upp dig?

Nej det gick upp och ner, jag kunde aldrig riktigt säga om eller när han hade ont.

Cilla har en god poäng där, han kanske vill ha mer mat? de kan äta nonstop i såna boostfaser.

Han ater kortare tid och mer sallan an innan men hans kapacitet ar helt otrolig. Han trycker latt i sig 160 ml ur flaskan och vill ha mersa hur mkt han far i sig vid brostet vill jag inte ens tanka pa! For att fortydliga sa pumpar jag sa det alltid finns en flaska utifall om att medans jag jobbar.
Vaxer gor han. Gick upp 2300 gram och 8,7 cm forsta fem veckorna!

Grejen med nappen var att vanligtvis suger han pa den men igar bet han istallet. Kunde inte halla den i munnen utan fick halla inne den + att han ville ha extremt med tryck pa den.
Idag ar han glad igen men vill ha konstant uppmarksamhet. Tur att maken + syrran ar hemma och kan hjalpa mig ikvall.

Edit: Tycker for ovrigt att han ater mindre an vanligt idag.

Senast ändrad:

det löser sig säkert, det är ju inte omöjligt att han ska få tänder även om det är tidigt.

Det kan inte vara så att han inte vill ha nappen?

Sådär betedde sig min son också runt v. 6-7. Han började då dregla, vilket han inte gjort förut och var extremt mammig och gnällig (skrikig). Det har blivit bättre igen (snart 9 veckor) så vi har tolkat det som gnällighet i samband med utvecklingsspång.

Spottar han ut nappen om han inte har hela sin vikt på den? Undrar som vindvissla om det kan vara så att han inte vill ha den?

Han vill ha nappen (skriker om den forsvann) men dert var som han inte kunde halla fast den, vilket verkligen inte varit ett problem tidigare.
Mystiken tatnar da han igarkvall var pa super humor men ville vara valdigt nara. Lekte med pappa i over en timma vilket normalt sett ar langt over hans vanliga attention span.
Sov ok inatt men vaknade ofta och ville ata for att nu sova 6 timmar i strack (!!) i stallet.
Hoppas iaf att det ar ngt annat an tanderna. Har inget emot att vanta med det
Fick forovrigt lagga undan de sista tremanaders kladerna imorse och har nu borjat pa niomanders lite smatt...

Han vill ha nappen (skriker om den forsvann) men dert var som han inte kunde halla fast den, vilket verkligen inte varit ett problem tidigare.

tolkar jag som att han vill ha mer mat.

annars kan det vara magen. ont i magen skickar ofta signal till hjärnan om att suga/äta, eftersom magen drar igång och jobbar när barnet suger.

på Villiam har jag märkt att hjärnan vaknat till liv ordentligt, då han blir väldigt ledsen om det är mycket ljud runt honom om han lir trött - hjärnan orkar ionte spänna av och somna. nu är han 19 veckor, har varit så i drygt 2 veckor.

när man tror att man klurat ut hur ens barn funkar med mat och sömn, så upptäcker man att det helt plötsligt funkar precis tvärtom, helt utan förvarning. :D

Jag hade nog tänkt att det är barnets inre matklocka som säger "amma hela tiden så det blir mer mjölk" och då förväntar han sig att få mat i mindre omgångar fast ofta, tills han boostat.

Jag tror det kan vara svårt att kombinera amning och flaska just i boostningstider för då behöver din kropp bli ammad så ofta som barnet tycker för att det ska kunna göra så mycket mjölk som barnet vill ha. Annars är det lätt att du får ett underskott och att han allt oftare kräver flaska för att han inte blir mätt.

Det är nog inte tänder. Båda mina barn har dregglat från de var ca 2 månader. Kommer inte ihåg när äldsta slutade dreggla och yngsta är snart 6 månader och dregglar massor, utan tänder. Bita och suga på allt gör nog alla bebbar, det är ju deras sätt att undersöka saker. Min äldsta fick sin första tand när hon var 7 månader. Min yngsta har inte fått någon än, får se när de kommer.

Till alla
Satsar pa att amma mer helt enkelt och hoppas det ar det som ar problemet.
For att fortydliga sa pumpar jag till flaskan pa morgonen da jag har overskott. Om han bara ammar pa kvallen / natten slutar det med att vi sitter som zombies bada tva da han ar hungrig och kaket ar slut. Har markt att med pump efter frukost och sedan har han "hunnit ikapp" framemot kvallskvisten sa flyter dygnet ratt bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka