självständighetsträning

Å

Åza

Hej!

Jag vill få tips på hur man självständighetstränar sin häst. Jag har en fjording på foder som inte är van att man rider ut på honom själv utan han är van att ha en kompis med sig. Men vill försöka lära honom att det är ok att man rider ut själv. Tacksam för alla tips jag kan få :)

Kram Åza

Sv: självständighetsträning

Hej!

Har haft en ridskoleponny hemma som hade samma problem, men jag körde på metoden öva, öva, öva.... först blev det bara korta bitar där han dagligen brukade gå med de andra och sedan successivt öka på.

Lycka till!

Jag köpte min häst från en ridskola där han gått i 12 år. Han hade i princip inte varit själv på 12 år då (sen han var 6 år gammal).
Precis som Punkity sa så gäller öva öva öva. Vi var på väg hem i galopp många gånger, men med tålamod så går det över och man kan ta sig lite längre turer.
Nu går han utan problem själv överallt.

Jag har ett annat typ av "självständighets-problem"...
Min islandshäst är ganska så baby i huvet trots sina 8 år :angel:, iaf när man tar in honom i stallet och han är sj så har han svårt för att slappna av och vill inte stå still.

Och om man rider ifrån de andra, ngn annan rider ifrån oss eller att vi helt enkelt skall åt olika håll så blir pojken nervig, bråkig och skall INTE stå kvar/gå dit jag vill. På en kurs blev det lite jobbigt då vi faktiskt skulle ner på ovalbanan trots att kompisen gick åt ett annat håll, han småhoppade och backade ett tag, när han fick ge sig gick han och pep (?!) missförnöjt och han kändes som en stålfjäder...
Så fort vi kom ner på banan så blav han go o snäll igen :rofl:
Ja han är lite speciell :angel:

jag harox en "baby" hemma, trots att det är han som bestämmer i hagen saå kan han inte vara själv där...Han hoppar över staketet om han gör det, Trots 1,50 högt o jag står där så hoppar han över ändå..Vi ha tränat honom korta stunder men de har int funggerat så bra det helller.....Däremot går det jättebra att rida ut själv med honom, lr om ja står INNE hos honom i hagen:confused:
ingen aning vad du ska göra å problemet SRY

Han går att rida ut på sj utan problem bara man rider ut själva & inte tillsammans med nån och sen går åt olika håll.
Han är supersnäll när vi rider själv ute, då går han allra bäst!

Hej!

Jag vill få tips på hur man självständighetstränar sin häst. Jag har en fjording på foder som inte är van att man rider ut på honom själv utan han är van att ha en kompis med sig. Men vill försöka lära honom att det är ok att man rider ut själv. Tacksam för alla tips jag kan få :)

Kram Åza

Jag hade gått ut på promenad med hästen så att den vänjer sig vid att vara utan hästkompis. De flesta hästar tycker att det är lättare om man går vid sidan om. Sedan hade jag kanske tagit hjälp av någon som gick med när jag red.

Mer tips på hur jag kan separera lillkillen från de andra UTAN att han blir så förbannad? :p

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama