Självplock jordgubbar i Sthlm med omnejd

Renfis

Trådstartare
Är det någon här inne som varit iväg på någon självplocksgård för att plocka jordgubbar i Stockholm, Sörmland eller Uppland?
Bor själv i södra delarna av Stockholms län och tänkte att det kunde vara en kul dagsutflykt, vore trevligt om det låg inom två timmars resväg med bil/MC.

Så, om du varit på eller känner till någon gård och kan rekommendera någon särskild så mottages tips väldigt tacksamt :)

(Guldstjärna om eventuell tipsare dessutom lämnar tips på roliga saker man kan göra med jordgubbarna, mer än att bara äta dom rätt upp och ner)

Är det någon här inne som varit iväg på någon självplocksgård för att plocka jordgubbar i Stockholm, Sörmland eller Uppland?
Bor själv i södra delarna av Stockholms län och tänkte att det kunde vara en kul dagsutflykt, vore trevligt om det låg inom två timmars resväg med bil/MC.

Så, om du varit på eller känner till någon gård och kan rekommendera någon särskild så mottages tips väldigt tacksamt :)

(Guldstjärna om eventuell tipsare dessutom lämnar tips på roliga saker man kan göra med jordgubbarna, mer än att bara äta dom rätt upp och ner)
Det har funnits på Ekerö men kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter.

Hallonparken utanför Bålsta har både jordgubbar och om ett tag hallon till självplock. Eko, krav och supergoda. Ligger rätt nära skokloster där man kan gå och kika på slottet eller äta på värdshuset om man vill ha flera ställen på samma dag. Håll koll på deras Facebook, där lägger de ut när de har plocktider. :)

Ulvagubben är inte heller dumt, där har du kvarnen i närheten där man kan fika innan eller efter.

Självplock 80 som någon ovan nämner som fanns på Ekerö har tyvärr lagt ner sedan 10-15 år. :(

Den i Rotebro är bra tycker jag med olika sorter att plocka och ganska lätt att ta sig dit.

Finns massor att göra! Du kan ha de i tårtor, tänk jordgubbstårta :d eller i nån annan form av efterrätt, pannacotta tex.
Frysa in en del för att sedan kunna ha i drinkar/smoothie.
Godaste är de ändå som de är och gärna med lite grädde till.

Tänkte också på den i Järna.

Annars i just södra Stockholm har jag aldrig hört talas om att det ska finnas - men å andra sidan, hur många kommersiella jordgubbsodlingar finns det här ens liksom? :cool:

Spontant låter det som att Ulva-Gubben och Väsby känns som lite vinnare här, kul med lite utflyktsmål kring själva jordgubbsplockandet, än en gång, tack alla för jättefina tips :)

Om du är sugen på mer utflyktsmål skulle jag ta mig till Sigtuna, gå en promenad i "staden" och ta en glass/måltid på våfflan. Alternativt på något av alla mysiga caféer runt i staden.

Om du är sugen på mer utflyktsmål skulle jag ta mig till Sigtuna, gå en promenad i "staden" och ta en glass/måltid på våfflan. Alternativt på något av alla mysiga caféer runt i staden.
Det kan man ju ta som en avstickare på vägen till Uppsala om man kör från Stockholm :)
Man kan också åka till Wenngarns slot om man nu ändå är i Sigtuna.
Finns caféer, restauranger etc där med...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka