Självhäftande bandage?!

Favina

Trådstartare
Red hästen tidigare idag. När jag kom in i stallet och skulle ta bort benskydden så följde huden med, eller tänk en sårskorpa med päls på:D

Han har haft antagligen brännskador på benen förut för dom är lixom vita, fast vitfläckiga hur jag nu skall förklara detta.

Här är en bild iaf på hur benen ser ut (fram):

BilderfrnHelen035.jpg

Kände över benen och det känns som om det börjar lossna mer och mer:eek::crazy:

Rider med Verdus Pro Light fram i stl L och dom är inte för små eller stora utan lagom. Spänner alltid likadant, inte för hårt heller inte för löst.

Så till min fråga: Kan jag linda med sån självhäftande bandage som man har till skador etc under benskydden? Jag vill INTE!! hoppa med benlindor, utan jag vill ha skydd.

Kan gärna rida med benlindor annars men inte i hoppningen då jag har varit med om att lindan både har kasat ner och sedan gått upp:crazy:

Några goda råd? Kanske några andra slags benskydd? Tyvärr är han så grov i benen att eskadron skydden är för små.

Senast ändrad:
Sv: Självhäftande bandage?!

Det ser ut som din häst haft problem förut, av det vita håren att döma. Blistrad, eller ordentliga skavsår kan vara orsaken till den tidigare brännskadan.

Du ska inte linda med självhäftande lindor direkt på din hästs skadade ben! Det förvärrar bara skadan.

Ska du rida, så linda ovanpå paddar avsedda för ändamålet eller om det går, skippa både skydd och lindor.
Kan du inte linda så det sitter kvar och ser ut precis som innan passet ska du be om hjälp så du kan lära dig det.

Hoppningen kanske du ska skippa tills din häst är ok.
Kan ju vara ide att visa upp skadan för en veterinär.

Men han kommer ju aldrig bli okej. Dom vita håren försvinner inte.

Har haft han i 1½ år utan problem och jag har satt på benskydden likadant hela tiden, utan att märka någonting.

Rida utan vill jag heller inte ifall han skulle slå sig.

Sorry, jag uttryckte mig nog luddigt!
Det vita håren kommer aldrig att försvinna och det gör inget!

Men du skrev ju att det lossnar hudskrap och det är inte normalt.
Inga själhäftande bandage direkt på din hästs ben!
Det blir bara värre då.

Kan kanske vara läge att be en veterinär och kolla.

Absolut inte!!!! Jag har sett vad wetrap kan orsaka utan något under. Gjorde praktik på ett djursjukhus när vi fick in en ponny som haft ett sår på ett framben. Ägaren hade lindat med enbart wetrap och när vi försökte ta av lindan följde päls och en hel del hud med. Hästen fick sövas och stod med ett fruktansvärt sår på benet länge efteråt. Tror iofs att detta bandage suttit på nån dag men jag hade aldrig vågat chansa efter sett detta.

Med tanke på hur din häst reagerat på vanliga skydd hade jag definitivt inte vågat, inte ens under den timme du rider, tyvärr.

Jag använder elastiska lindor med kardborrknäppning pull back, har aldrig upplevt att de kasat. Kan du inte tejpa över om du är rädd det ska kasa??

Liknande trådar

J
Utrustning Nån som vet om N.E.W benskydden är stora i storlek? Ser identiska ut med Veredus Pro-Light tycker jag och i dem (Verdus alltså) har min...
Svar
5
· Visningar
966
Senast: Notorius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?