självbelöning?

Mearas

Trådstartare
Tränar lite dressyr med sikte på att starta lätta klasser och funderade på ifall det förekommer rörelser eller moment som är självbelönande för hästen. Jämför med agility för min hund där ex tunnlar efter ngt besvärligt är bästa belöningen.
Har ni upplevt ngt liknade med era hästar? I hoppningen verkar vissa hästar bli överlyckliga av vissa typer av hinder...

Tror att för många dressyrhästar är det en stor belöning att efter samlande rörelser galoppera på lite i en lägre form. Då brukar det frustas en hel del oxh dom blir glada av att få gå i ett lite fräschare tempo. Sen gillar jag att avsluta ett lite jobbigare arbete med nåt hästen är bra på, så den får känna sig riktigt duktig.

Sen är dressyrjobbet överlag självbelönande eftersom hästen blir starkare och starkare och med styrkan blir rörelserna lättare och lättare att utföra.

Tränar lite dressyr med sikte på att starta lätta klasser och funderade på ifall det förekommer rörelser eller moment som är självbelönande för hästen. Jämför med agility för min hund där ex tunnlar efter ngt besvärligt är bästa belöningen.
Har ni upplevt ngt liknade med era hästar? I hoppningen verkar vissa hästar bli överlyckliga av vissa typer av hinder...

Jag tycker inte det finns något i dressyr som är självbelönande.
Visst blir hästarna starkare med tiden. Men då brukar man ju avancera och öka på belastningsgrad och teknisk svårighetsgrad.
Ju mer välutbildad en häst är och ju mer "rätt" den gör - desto tyngre är det för muskulaturen.

Just därför är det viktigt att själv tänka på det och belöna hästarna och kräva lagom sas.
Man vill ju ha en arbetsvillig häst. :)

Att lägga ner dem i form, låta dem rulla på utan krav på bärighet etc kan ses som belöning. Men det är ju ingen dressyrrörelse. Utan bara en paus i jobbet..

Det tycker jag absolut att det finns, men det är väldigt individuellt vad de tycker är roligt. Min gamla häst älskade att göra byten. En av de jag har nu älskar att få gå i ökad trav, särskilt på diagonalen.

Att ge eftergift och låg form är ju ingen direkt övning, och det är heller inget som en dressyrhäst brukar tycka att yes det här är superskoj, det är mest behagligt och avslappnande att få sträcka ut.

Sant, att det inte finns något direkt självbelönande i dressyr. Det är just det man helst vill undvika i och med skolningen, en häst som hittar på saker den själv tycker är kul. (Ex gamla ridskoleponnyer med en räv bakom örat som hivar av ungarna bara för att få beta en stund...)

Däremot Får man tänka på att man faktiskt tillämpar positiv förstärkning (t ex godis),

negativ förstärking (det jobbiga upphör när hästen gör rätt, t ex trycket från skänkeln)

samt bestraffning (hästen får korrigering med spö/skänkel när den gör fel).

Håller med övriga som svarat att det finns inget självbelönande i dressyr annat än det som finns oavsett gren /arbete för hästar - eftergift . Förhoppningsvis får de flesta hästar sådan hela tiden i fråga om hjälpgivning och det får de under duktiga ryttare och det är det som gör att hästen motiveras och kommer vidare i arbete under ryttare .
För mindre avancerade ryttare får hästen belöning i fråga om eftergift från tryck och skrittas på lång tygel .

Måste lägga mig i och vara lite jobbig. Självbelöning är ju en en belöning hunden eller hästen ger sig själv. Om man visar hunden på en tunnel efter en svårare uppgift är det ju du som ger belöningen. Samma sak när man belönar hästen med något kul eller en eftergift när den gör rätt.
Självbelöning ser jag ofta som något dåligt. Tex hunden snor en macka från bordet och belönar därmed själv ett dåligt beteende.
Hästen kastar av en och betar och belönar själv ett dåligt beteende.....
Fast när jag tänker lite till är ju olika aktiverings leksaker självbelönande, hmmmm :)
Men i ridning eller träning med hund tycker jag ryttaren eller föraren belönar. Eller vad tycker ni?
Mvh Linn

Precis, man belönar genom att be om en rörelse eller övning hunden/hästen tycker är kul! Därmed blir rörelsen en belöning.

Jag är helt inne på Cenaturs spår. Allt vi ber om när vi dressyrar våra hästar är trots allt just dressyr. Oavsett vi ber om en sluta, ökad trav, nedläggning av formen eller annat.

Ursäkta sena svar, gav upp efter några försök från mobilen... -nu hemma igen. Intressanta tankar.@Linnpan du har kanske rätt i definitionen, har inte tänkt så. Spår och vallning är ju andra aktiviteter som brukar sägas vara självbelönande, kanske mer så jag tänkte. Men de flesta verkar vara överens om att dressyrmoment inte kan vara självbelönande. Trodde jag kommit ngt bra på spåren haha :angel:. Har inte själv upptäckt ngt hos egna hästen heller tyvärr.

Ridning är ju ingenting som hästen har i sig instinktivt, vi har avlat fram hästar som fysiskt passar för ridning, men mentalt är det större fokus på samarbetsvilja än på driv.

Hos brukshundar så avlar man ju på redan existerande instinkter som förstärks/försvagas beroende på arbete - vallning, drag, apportering, eftersök, jakt, skydd, etc. Det är sådant som hunden gör naturligt, och de är avlade för att vilja göra det, att söka uppgiften, och de mår fysiskt och mentalt bra av att får utföra sitt jobb. Mer eller mindre självständigt.

Jag tror visst att hästar kan tycka att vissa rörelser är särskilt roliga om de får en massa beröm där, människan skapar den positiva upplevelsen och förstärker den. Men inte att en häst av sig själv gör ex galoppombyten lite appropå för att den mår bra av det.

Hästar tränas ju heller inte så att de ska ta initiativ eller agera själva, tvärtom tränas de aktivt på att vara passiva och hela tiden invänta instruktioner. Det går inte riktigt att jämföra med en arbetande hund som ska utföra ett helt annat slags jobb, ex en ledarhund som inte markerar förrän den fått order om att markera är ju helt värdelös.

Ridning är ju ingenting som hästen har i sig instinktivt, vi har avlat fram hästar som fysiskt passar för ridning, men mentalt är det större fokus på samarbetsvilja än på driv.

Hos brukshundar så avlar man ju på redan existerande instinkter som förstärks/försvagas beroende på arbete - vallning, drag, apportering, eftersök, jakt, skydd, etc. Det är sådant som hunden gör naturligt, och de är avlade för att vilja göra det, att söka uppgiften, och de mår fysiskt och mentalt bra av att får utföra sitt jobb. Mer eller mindre självständigt.

Jag tror visst att hästar kan tycka att vissa rörelser är särskilt roliga om de får en massa beröm där, människan skapar den positiva upplevelsen och förstärker den. Men inte att en häst av sig själv gör ex galoppombyten lite appropå för att den mår bra av det.

Hästar tränas ju heller inte så att de ska ta initiativ eller agera själva, tvärtom tränas de aktivt på att vara passiva och hela tiden invänta instruktioner. Det går inte riktigt att jämföra med en arbetande hund som ska utföra ett helt annat slags jobb, ex en ledarhund som inte markerar förrän den fått order om att markera är ju helt värdelös.

Bra inlägg!
Spinner vidare:

Den enda grej hästar kan ha instinkt för av de ridgrenar vi sysslar med är ev löp eller ev vallning. Och det är det inte alla av de raser som avlats till det som har ens.

En fågelhund tex kommer ju ofta bära saker om den inte stimuleras nog. Även om man så skulle skälla på den och bestraffa så kan den ha svårt att låta bli. Det är ett behov och sitter instinktivt och medfött.

Det är ju aldrig så att man ser en dressyravlad häst köra diagonalsluta efter diagonalsluta i hagen. Eller piruett på piruett etc.
De har inget medfött behov av att utföra dressyrrörelser.

Hästar är flyktdjur och de är också skapta så att de inte vill ta i mer än nödvändigt längre stunder muskulärt. De sparar energi på så sätt.
Visst kan de rusa eller bralla etc.
Men de går inte in i samlingsarbete av sig självt.
De är skapta att fly och är mer dragsters IOM det. Mer vikt i fram och mer bara påskjut bak per natur.

Sen vet inte jag om jag alltid håller med om att hästar som folk tycker är glada och "gillar saker" är just det. Ganska ofta tycker jag de är uppspelta och i stress. Och i ett, för hästar, onaturligt och negativt sinnestillstånd.

Måste lägga mig i och vara lite jobbig. Självbelöning är ju en en belöning hunden eller hästen ger sig själv. Om man visar hunden på en tunnel efter en svårare uppgift är det ju du som ger belöningen. Samma sak när man belönar hästen med något kul eller en eftergift när den gör rätt.
Självbelöning ser jag ofta som något dåligt. Tex hunden snor en macka från bordet och belönar därmed själv ett dåligt beteende.
Hästen kastar av en och betar och belönar själv ett dåligt beteende.....
Fast när jag tänker lite till är ju olika aktiverings leksaker självbelönande, hmmmm :)
Men i ridning eller träning med hund tycker jag ryttaren eller föraren belönar. Eller vad tycker ni?
Mvh Linn

Jag tror att betydelsen "självbelöning" som sagt inte riktigt är applicerbart på hästar och dressyr i den bemärkelse TS efterlyser precis som du skriver och övriga .

Kl
Däremot existerar självbelöning självklart för hästar i andra situationer och annan bemärkelse "hela tiden" möjlighetsmässigt . som när en ponny lyckas slita ner huvudet för att beta och den lilla ryttaren åker av . Detta lär hästen sig snabbt . Eller när en häst lärt sig att när spöt inte finns med inne på banan på dressyrtävling eller att stannar man på hinder ett par gånger så får man gå ut och åka hem . Eller kastar man sig i linorna i stallgången kommer man loss . Osv osv .

Inga skillnader ang det för tex hund . Men då handlar det ju om beteenden djuren "kommer undan med" och lär sig själva . Inte arbetet eller vad som förväntas av dem i sig . Och i samtliga fall blir ju huruvida beteendet kan anses som "självbelönande" eller inte , avgjort av hur djurets ägare/ryttare/hanterare befäster eller inte befäster beteendet eftersom det hänger på det huruvida ett beteende känns belönande eller inte för djuret under människans regim.

Senast ändrad:

Hej!

För min tjej är hinder och galopp rakt fram belöning - hon älskar det. Så en avkopplande galopp eller ett hinder på banan funkar super på henne:-)

/Lavinia

Min gamla tränare hade en häst som älskade piruetter. Han gjorde dom i tid och otid och tränaren fick alltid kämpa för att stoppa honom. Hon var lagom nöjd med galopp-piruett flera varv när häst var under igångsättning.. :-)

/L
Det tycker jag absolut att det finns, men det är väldigt individuellt vad de tycker är roligt. Min gamla häst älskade att göra byten. En av de jag har nu älskar att få gå i ökad trav, särskilt på diagonalen.

Att ge eftergift och låg form är ju ingen direkt övning, och det är heller inget som en dressyrhäst brukar tycka att yes det här är superskoj, det är mest behagligt och avslappnande att få sträcka ut.

Min gamla tränare hade en häst som älskade piruetter. Han gjorde dom i tid och otid och tränaren fick alltid kämpa för att stoppa honom. Hon var lagom nöjd med galopp-piruett flera varv när häst var under igångsättning.. :-)

/L
Fast även fast det kan tolkas så och en del ryttare känner igen dina exempel och tycker sig tolka så , så är termen självbelöning och betydelsen av denna fel om hästägare/ryttare ger exempel utifrån ridning att hästarna uttrycker sig /agerar självständigt osv . Det är inte självbelöning . Därav alla svar TS fått i tråden .

Senast ändrad:
Självbelöning

Nu är det ju inte dressyr, men väl en häst och ett inlärt mönster som också triggar igång en nedärvd egenskap (cowsense) och som ger en viss självbelöning, en känsla av välbefinnande och tillfredsställese av själva agerandet.

Jag kan tänkar mig att tex en hingst, som gillar att visa upp sig, kan triggas till att göra en hel del dressyrarbete helt självmant och i frihet och att det då fungerar som just självbelönande, dvs hästen får en "kick" av det....styrt av hormoner...men utageras i form av ett inlärt mönster som ger samma effekt (välbeffinande/tillfredsställese) som det naturliga beteendet skulle ge...

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 805
Senast: Andalusier
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Billy
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar