Sj o blindledarhundar.

PIRU

Trådstartare
Hej!

Det har länge förts diskussioner mellan SJ och de olika
handikapporganisationerna för att få SJ mer tillgängligt för människor med
funktionshinder. I denna diskussion har framkommit att SJ inte tror att
andra passagerare vill åka i samma vagn som en synskadad förare och dennes
ledarhund. Om du kan tänka dig att åka i samma vagn som en ledarhund ber jag
dig gå in på www.ledarhund.nu <http://www.ledarhund.nu> och skriva på en
namninsamling som ska lämnas till SJ på Ledarhundens Dag den 30/4. Vi
ledarhundsförare blir också väldigt glada om du sprider informationen om
namninsamlingen vidare.

/Anna Sondér, Ledarhundsförare med labben Ebba

Sv: Sj o blindledarhundar.

Nu har jag skrivit på!

Självklart ska man kunna ta med sin ledarhund på tåget!
Det finns nog betydligt otrevligare saker att dela vagn med än en väluppfostrad ledarhund...

Fast VAD är det SJ sagt? Jag hittar inte deras uttalande någonstans?
Man får ju åka med vanlig hund även utanför djurvagnen så vad är problemet? (Iallfall fick man det för ett par år sen)

Jag har också skrivit på!
Jag har ingen erfarenhet av att vara varken blind eller pälsdjursallergiker, men jag inbillar mig att de flesta med ledarhund får ut mer av att få ta med sig sin hund på tåget än vad de flesta allergiker far illa av att åka tåg med en hund. Allergiker kan dessutom i många fall ta mediciner.

Jag har också skrivit på!
Jag har ingen erfarenhet av att vara varken blind eller pälsdjursallergiker, men jag inbillar mig att de flesta med ledarhund får ut mer av att få ta med sig sin hund på tåget än vad de flesta allergiker far illa av att åka tåg med en hund. Allergiker kan dessutom i många fall ta mediciner.

Och de som inte kan ta mediciner får lägga sig ner och dö?

Jag har inget alls emot att sitta tillsammans med en ledarhund, trots att jag själv är allergiker. Men samtidigt kan jag förstå de som blir dödligt sjuka av att vistas i samma rum som tex en hund.

Finns det ingen djurvagn som den synskadade kan sitta i med sin hund?

Det var lustigt sätt att resonera från SJs sida tyckte jag.
Jag hamnade bredvid en kvinna och hennes servicehund på tåget en gång, fungerade finfint.
Dock var hon blind och hon hade tagit av utrustningen medan hon reste... så inte kopplade jag att hon inte såg hunden jag hade med mig. Det kom jag på först när hennes schäfer började morra på min :o

Och de som inte kan ta mediciner får lägga sig ner och dö?

Ja. Hört talas om det naturliga urvalet? Allergikernas dåliga gener bör inte avlas på så det är lika bra att dessa individer faller bort ur samhället direkt. :devil:

Nejvars, men jag skrev:
men jag inbillar mig att de flesta med ledarhund får ut mer av att få ta med sig sin hund på tåget än vad de flesta allergiker far illa av att åka tåg med en hund. Allergiker kan dessutom i många fall ta mediciner.
Jag sa inte att människor som är dödligt allergiska ska tvingas sitta bredvid en hund. I sådana fall går det väl att hålla en dialog och på plats komma överens om en bra lösning? T ex att någon byter vagn eller liknande.

Ja. Hört talas om det naturliga urvalet? Allergikernas dåliga gener bör inte avlas på så det är lika bra att dessa individer faller bort ur samhället direkt. :devil:

Haha:D. Ja, jag hade definitivt varit utdömd för länge sen om jag varit tex häst:rofl:.

Nejvars, men jag skrev:
Jag sa inte att människor som är dödligt allergiska ska tvingas sitta bredvid en hund. I sådana fall går det väl att hålla en dialog och på plats komma överens om en bra lösning? T ex att någon byter vagn eller liknande.

Absolut den bästa lösningen!

även jag har skrivit på.
Självklart att de ska få åka som alla andra !

Fast VAD är det SJ sagt? Jag hittar inte deras uttalande någonstans?
Man får ju åka med vanlig hund även utanför djurvagnen så vad är problemet? (Iallfall fick man det för ett par år sen)

Det där var min första tanke också! Vill jag gärna med ha svar på...

Känns inte riktigt som att det klingar rätt med tanke på SJ;s djurpolicy i övrigt:confused::confused:

*kl*

Jag förstår inte problemet? Varför kan inte ledarhunden vara i djurkupen? okej om matte/husse sitter i rullstol (för det är väl särskilda vagnar som man måste vara i då, det går väl inte att komma upp/in i alla) men det vore väl vettigt om ledarhundarna var med dom andra djuren och att servicehundar kan få dispens att vara i andra delar av tåget om matte/husse inte kan sitta i djuravdelningen... :confused: varför "smitta ner" hela tåget? Tänker inte skriva på än...

jovisst

men för oss som har servicehundar kan man -inte-t asig in i den vagnen med rullstol.
antar att vi inte i sjs ögon ärmogna att ha hund o rullis samtiidgt.

påden vanliga platsen fins oftats bara en eller två rullstolsplatser o där fårman då inte har hund..

men detta är då sett ur servicehundarnas perspektiv.
vi har ett visst samarbete med ledarhundsförarna o jag vet att jag för en del år sedan fick gå in med min advokat pro bono o banka SJ lite för att de skule släpp apå en servicehundsägare med sin tjänstehund.

Det är ju riktigt uselt att det inte finns plats för rullstol i djurvagnen.

Samtidigt riktigt uselt av mig själv att jag inte ens tänkte på andra servicehundar, utan bara ledarhundar. Ber om ursäkt för det.

Trots att jag själv är astmatiker så skulle inte jag ha problem av att tex sätta mig i andra änden av vagnen om det finns en hund i vagnen. Men vet inte hur känsliga andra är för sånt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025
Tillbaka