Sittbräda

Snyggve

Trådstartare
När nästa barn kommer så är storebror 2 år. Han är med andra ord för liten för att gå själv några långa sträckor och jag själv är inte alls förtjust i syskonvagnar.

Ståbräda känns lite jobbigt också när det handlar om längre sträckor.

Men så idag när jag var på stan såg jag en kvinna med en ståbräda till sin vagn - och på ståbrädan satt det en liten pall :idea: Tyckte det såg supersmart och riktigt stadigt ut! Nu är då frågan - vart fasen kan man köpa såna? Hennes (ja, jag frågade :D) var köpt i Holland och av märket Bugaboo. Jag har sökt lite på nätet utan nån vidare framgång, kanske söker jag efter fel saker?

Det vore ju himla praktiskt om det passade vår Emmaljunga också... Ett alternativ kanske kan vara att bygga nåt själv?

Är alltså inte intresserad av de där syskonsitsarna där storebror ska sitta i en stol som är fäst i handtaget, det ser ju livsfarligt ut :crazy:

Sv: Sittbräda

"Bugaboo Wheeled toddler board RRP" Prova att googla på det.

:)

Kan inte vara för svårt att fästa en cykelsadel på en ståbräda heller?

Precis så såg själva stådelen ut :) Vet dock inte om just den ståbrädan passar till vår Emmaljunga eller om man måste fixa nåt helt eget?

Jag tycker också att det borde vara lätt. För min sambo alltså :angel:

Rasmus satt på fotstödet på Tildes vagn. Funkade kanonbra kostade 0kr. Vi har köpt ståbräda nu, han är 3½ år. (Tilde 1½ år)

De sittbrädor jag har sett har varit monterade på liggdelens fotända, alt. placerad där men monterat i chassit under. Det tycker jag ser smidigt ut, så länge liggdelen används iaf. Har du en stadig sådan kanske det räcker med en liten sittbräda.

De där ståbrädorna ser verkligen ut att vara i vägen för den som kör vagnen?

*kl*

Jag tror det beror på hur mycket man går med vagn, hur långt man går osv. För min del skulle det vara helt uteslutet att gå med en ståbräda om vi hade fått ett till barn nu ( E är precis 2 år ).

Ev hade jag på våra längre promenader burit bebis och haft sittvagnen med till E, men jag hade nog kört på en syskonvagn trots allt. Nu hinner E bli 4-5 år innan syskon eventuellt kommer och då är läget annorlunda känner jag.

Jag hade inte heller anvant stabrada om det handlade om langre strackor. Jag tror steglangden blir minimerad plus att hjulen inte rullar lika latt som barnvagnshjulen.

I borjan hade jag satsat pa antingen en syskonvagn eller att bara bebisen tills den blir ett halvar eller sa, sa kan storebror sitta i vagnen om han vill.

jerseyko, pa de flesta vagnar nar man har liggdelen pa sa finns det inget fotstod. Vad hade du for vagn?

Bugaboos ståbräda passar tyvärr bara till Bugaboo.
Har 20 mån mellan mina och har inte använt syskonvagn alls. Bar lillasyster tills hon var ett halvår och sen har de turats om. Ståbrädan har vi bara provat nån gång, det har funkat bra. Borde sätta fast den nu igen när gruset är väck.

Svarar alla:

Att sitta på fotstödet är absolut inget alternativ med tanke på alla olyckor som hänt med barn som suttit där.

Jag har dålig rygg i vanliga fall och har vart sjukskriven sen nov pga foglossningar så jag vågar inte chansa på att jag kan bära barnet. Kanske kommer funka korta sträckor.

Syskonvagnar känns sådär. Vill inte ha barnen ovanpå varandra, den understa lär ju inte se nånting :crazy: Vill inte ha dom på längden heller och de som sitter på bredden känns så jäkla breda?

Jag tror inte ståbrädan kommer störa mina steg, det går ju vinkla handtaget så det står ut ganska mycket ifrån vagnen och jag har väldigt korta ben :)

I P&Tvagnen ser det undre barnet personen som kör lätt och åt sidorna givetvis.

Min kompis barn sitter på en vanlig ståbräda med fötterna i varukorgen, men hon är förstås 3 nu.

Jag har relativt korta ben och jag slår i ståbrädan om jag tar fulla steg i normal promenadtakt..

Men som jag skrev, allt beror på hur mycket du promenerar, hur långt och hur pass "trevligt" ( konstigt ordval ) man vill ha på sina promenader :)

Jag har relativt korta ben och jag slår i ståbrädan om jag tar fulla steg i normal promenadtakt..

Men som jag skrev, allt beror på hur mycket du promenerar, hur långt och hur pass "trevligt" ( konstigt ordval ) man vill ha på sina promenader :)

Det måste ju vara rätt irriterande förstås. Vad har du för vagn? Hur lång är du?

Jag kommer förmodligen inte gå så hemskt långt när jag är ensam och är vi 2 kan man ju ta varsin vagn.

Korta ben ( har alltid haft ) och ca 163.

Urban Jungle med stllbart handtag som man kan vinkla rakt ut från vagnen. Det som är bra med sittplats (syskonvagn) till den äldre är ju att man kan sätta ner och spänna fast. Min tvååring är jätteduktig mestadels av våra promenader, men definitivt inte alltid och då blir det svettigt om man inte kan få kvar barnet vid vagnen..

Jag är 158cm och kan inte gå i normal takt utan att slå i ståbrädan med vår teutonia vagn. Det är sjukt irriterande, så jag är glad att My inte gillar ståbrädan, så slipper vi det problemet ;)

Vi har 19 månader mellan våra barn och vi valde att skaffa en syskonvagn. Vi hade en carena doubble swing, säkert inte världens bästa men sjukt smidig att köra för att vara en syskonvagn och vi har varit väldigt nöjda första halvåret! Nu används den väldigt sällan eftersom My har vägrat att åka vagn ett par månader nu (hon är lite drygt 2 år), och en tid innan det inträffade valde jag att bära Maja i sjal och ha My i sulkyn när vi promenerade eftersom Maja var nöjdare i sjalen efter att hon slutat sova sådär mycket som hon gjorde de tre första månaderna. Sen när My började krångla med att åka vagn och bara ville gå, då plockade vi fram enkelvagnen till Maja och så får hon växla mellan den och sjalen, och My får gå. Det blir helt enkelt inte några raska, längre promenader med båda barnen just nu.

Vi kommer att sälja vår syskonvagn nu, för den används inte längre. Jag vill inte sätta Maja framåtvänd ännu, och senare när man kanske vill ha en dubbelsulky eller så för tillfällen där båda kan sitta i vagn (t ex lisebergsbesök eller så) då skaffar vi en billig sulky istället.

//Julia

Det som är bra med sittplats (syskonvagn) till den äldre är ju att man kan sätta ner och spänna fast. Min tvååring är jätteduktig mestadels av våra promenader, men definitivt inte alltid och då blir det svettigt om man inte kan få kvar barnet vid vagnen..

Just den delen har jag också funderat lite över.

Vad ligger en sån vagn på i pris? Den enda syskonvagn jag gillat har vart BabyTravels vad den nu heter, rätt lik din vagn iaf.

En nackdel är att L inte är speciellt nöjd med att åka vagn mer än korta stunder. Vissa dagar går det jättebra, andra dagar inte alls. Så svårt att veta hur det är om en månad :crazy:

Alla barn är ju så olika. Min stora tjej åkte vagn tills hon blev 3,5 så när hon blev storasyster vid 2,5 köpte vi en syskonvagn (på bredden där jag kunde välja ha barnen mot mig eller ifrån mig). Jag tyckte det var helt ovärderligt.

Ståbrädan du länkade kan väl mycket väl passa er vagn, de uppräknade är ju bara exempel. Det finns ju det här alternativet också http://www.villamagnolia.se/1228/buggypod-smorph-sidovagn men det är ju dyrt förstås.

Vet inte riktigt vad nypriset ligger på idag, men det är en av de billigaste på marknaden. Det finns ett gäng på blocket vet jag.

Nä, det är svårt det där. Man vet inte riktigt vad som fungerar förän man har testat. Jag var som sagt jätteglad över att ha en syskonvagn de första månaderna eftersom Maja sov som en stock i vagnen och jag då kunde vara ute hela dagarna med My och leka massor med henne. Hade Maja varit som My när hon var liten hade det aldrig fungerat, för hon ratade vagnen hela första halvåret ungefär... så man vet ju aldrig.

//Julia

vi köpte en carena doble swing 2010 när vi fick våran nr 2 förra sommaren vi gav nypris med regnskydd 5200kr (här är vagnarna billigare än rikssnittet kollar man samma vagn i malmö, gbg, sthlm osv ligger de ca 700kr dyrare) sålde den i januari då vi bytte till annan bil. bytte "ner" oss i storlek till en phil&ted, och ack så smidig, vi varierar mellan att ha 2åringen nere och lillebror nere och de är supernöjda med det, vi gav 7500kr ny för den vagnen.

jag tycker det finns för o nackdelar med båda vagnarna,
carena tar större plats men båda barnen kan sitta bredvid varandra, och den är tyngre än P&T
p&t tar liten plats men då får de sitta under, vilket båda våra barn är nöjda med. dock lite dyrare, även bra som singelvagn sen.
det hade aldrig fungerat med en ståbräda ännu, så jag tycker det är väl investerat i en syskonvagn.
vi går mkt och killen blir ju trött ibland superbra att man kan lägga han i vagnen och han får sova middag, på P&T går ju flytta undersitsen upp om ena barnet behöver sova. om de inte sover sittande då.

jag har verkligen dålig rygg men P&t är inga problem i hanteringen för mig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Nu ska jag skapa en tråd Blixtra kommer att se som ett tecken på personlighetsutveckling :D Eskil har ju vuxit ur den suveräna...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka