Sitta upp?

F

Fladde

Min häst har massor av Ö-energi efter skadda. Men de blir bättre och bättre:)
Nu har hon slutat resa sig och jag kan sitta upp från pallen om någon håller henne.
Hur ska jag göra för att kuna hoppa upp med pall utan att någon håller?
Kan man gå efter med pallen eller flytta tillbaka hästen där pallen står till den tröttnar?

Sv: Sitta upp?

En sak till att börja med:
det är nästan bättre att hoppa upp från pallen, jag har börjat med att nästan alltid göra detta för ca ett halvår sedan. dels kan sadeln bli sned (nör du hoppar upp från marken) i längden och din häst kan bli snedbelastad. en anledning till att hästar är sneda är just att ryttare hoppar upp från marken. en annan sak är att man ska sadla från olika håll och hoppa av åt olika håll samt hoppa upp från olika håll. ;)

Jo jag vill ju hoppa upp från pall.
Annars kommer jag inte upp(kortiz:p)

ehm. jag skrev visst inte klart mitt första inlägg riktigt :angel: jag är också rätt kort. 155 cm. men har en rätt liten häst. 155 cm. :banana: jag har också en häst som varit konvalescent och har överksottenergi så det sprakar om det. jag skulle säga att du lagar en stabil pall, jag gjorde en av cementblock men man kan ju ta vad som helst som blir stabilt nog. och sedan står man där och håller i tyglarna och styr hästen som den ska stå tills den inte flyttar sig. mankan få stå där i en kvart men till slut tröttnar ju hästen också så det är bara att vara envis. alltså, stå på pallen och var envis :)

cactuspower skrev:
Kan du inte longera henne innan du sitter upp så hon blir av med den värsta överskottsenergin?

Hon håller inte för att longeras än :(

är ju vansinnigt att longera om en häst ska ridas på rakt spår (som jag antar att din ska?) så håll dig till pallen du. och ha tålamod :devil:

Lord Owen skrev:
ehm. jag skrev visst inte klart mitt första inlägg riktigt :angel: jag är också rätt kort. 155 cm. men har en rätt liten häst. 155 cm. :banana: jag har också en häst som varit konvalescent och har överksottenergi så det sprakar om det. jag skulle säga att du lagar en stabil pall, jag gjorde en av cementblock men man kan ju ta vad som helst som blir stabilt nog. och sedan står man där och håller i tyglarna och styr hästen som den ska stå tills den inte flyttar sig. mankan få stå där i en kvart men till slut tröttnar ju hästen också så det är bara att vara envis. alltså, stå på pallen och var envis :)

Okej ska prova det:)
Tänkte ta Söndag till att kämpa lite;)
Kan man göra det när man kommer tillbaka från riduren eller man ska göra det innan?

Aha, jag visste inte att din häst var konvalescent.
Men kan du inte be någon hålla i när du ska upp då?
Åtminstone de första gångerna då du sitter upp, sedan kan du ju pröva
sitta upp själv, och flytta med pallen.

Fast jag har själv ingen vidare jätte bra tekink när det gäller uppsittning. Känner mig så klumpig.. man måste nog ha lite teknik och framför allt vara snabb upp, för ofta kan hästarna stå stilla en liten stund, men inte någon längre stund för då går de i väg..

Okej jo dom håller henne nu men tänkte prova själv o vara envis på söndag då jag har tid med det;)

Är man envis och ha tålamod kommer du att lyckas men det tar tid.
Jag kliver alltid upp med pall så nu pakerar han vid den innan uppsitning och äfter ritten kliver jag av på pallen igen för att slippa att hoppa av.

Fladde skrev:
Okej ska prova det:)
Tänkte ta Söndag till att kämpa lite;)
Kan man göra det när man kommer tillbaka från riduren eller man ska göra det innan?

Det kan du väl göra när som helst men jag brukar göra det när jag ska rida iväg. tycker det är en bra metod då hästen också tröttnar på att inte få komma iväg. :p

Lord Owen skrev:
Det kan du väl göra när som helst men jag brukar göra det när jag ska rida iväg. tycker det är en bra metod då hästen också tröttnar på att inte få komma iväg. :p

Okej då ska jag göra det innan ridturen på söndag:p
Önska mig lycka till :bump:

Jag är kort, 150 och min häst är 166... sitter alltid upp från pall.
Ibörjan stod han inte still för 5 öre... Dansade om kring och grejade. Behövde alltid ha medhjälpare som höll honom när jag satt upp. Men nu står han stilla när jag ska upp. Jag tränade honom att stå stilla helt enkelt. När han gick fram backade jag honom direkt. Tragglade och tragglade. Och tillslut gav han sig, det är ju jobbigt för honom att gå fram, backa, gå fram , backa... så han har lärt sig att vi kommmer ut fortare om han står stilla. ;)

Sen som någon annan sa, om hon har mycket överskottsenergi kan du longera henne lite innan eller gå en sväng och sedan sitta upp.

domino skrev:
Jag är kort, 150 och min häst är 166... sitter alltid upp från pall.
Ibörjan stod han inte still för 5 öre... Dansade om kring och grejade. Behövde alltid ha medhjälpare som höll honom när jag satt upp. Men nu står han stilla när jag ska upp. Jag tränade honom att stå stilla helt enkelt. När han gick fram backade jag honom direkt. Tragglade och tragglade. Och tillslut gav han sig, det är ju jobbigt för honom att gå fram, backa, gå fram , backa... så han har lärt sig att vi kommmer ut fortare om han står stilla. ;)

Ja, som sagt, det är bara att traggla. Jag backade min häst också när han gick fram och till slut tröttnade han på att vi inte kom iväg. Jag brukar stå en stund med foten i stigbygeln också så att han ska känna vikten men ändå kunna vänta.

Här är en bild på min stabila "pall": ;)

fnafoa.jpg

domino skrev:
Vad smart! En sån skulla man ju försöka fixa till! :idea:

det är inte så svårt, och sådana där block är rätt billiga. och jag lovar att den inte ramlar omkull hur mkt hästen än konstrar :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
520
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama