Sv: Sitta upp utan att sadeln glider. Hur gör man?
Hittade det här på en sida, tyckte att mina uppsittningar började fungera bättre när jag läst detta och fått in tanken att man ska trycka sig uppåt med händerna och skjuta ifrån ordentligt
Ställ dig på hästens vänstra sida och med din vänstra sida mot hästen, dvs. med ryggen mot hästens huvud. Tyglarna och spöt hålls i vänster hand (spöt vänt nedåt, bäst på vänster sida av hästhalsen), och vänster hand håller ett stadigt tag i manen Tyglarna skall vara sträckta och lika långa, så att man har kontroll över hästen. Spöt skall ligga på halsens vänstra sida, så att du har kontroll över det.
Höger hand tar ett tag i stigbygeln, så att den vänds mot dig och är stilla.
Och så in med foten i stigbygeln, utan att tynga.
Sedan hoppar du runt utan att tynga i stigbygeln, så att tån, knäet, bringan och din blick pekar framåt. Höger hand lägger du mitt i sadeln, inte i bakvalvet.
Nu är det dags att hoppa upp, och det är just hoppa du skall göra. Skjut ifrån ordentligt med högerbenet, och tryck dig upp (inte dra) med armarna. Då skall den vänstra handen i manen vara den viktigaste punkten. Höger hand får inte dra, utan skall trycka i sadeln. Just att trycka sig uppåt med armarna är den stora skillnaden mellan ens adel som ligger still eller en som glider runt. Den som häver sig upp med hjälp av stigbygeln kommer oftast i bakvikt och drar sadeln snett.
Vänsterfoten är mest till för att balansera, inte för att trycka med.
Se till att du är så nära hästen som möjligt hela tiden. Gå inte uppåt med huvudet, utan sikta in över hästen med det.
När du har kommit upp i luften, stöder du på armarna medan du sätter dig ned lugnt och fint.