Sitta upp utan att sadeln glider. Hur gör man?

Smulu

Trådstartare
Ok, jag har insett att jag inte kan sitta upp ordentligt. Sadeln glider i nästan 100% av fallen och jag kan inte tänka mig att sadeln passat dåligt i alla dessa fall (drar gjorden ordentligt)
Från pall går det bra, men jag vill /måste kunna sitta upp även utan tillgång till pall. Så nu vill jag ha en detaljerad beskrivning på hur man gör. Var har man händerna, var står man? I förhållande till häst och sadel. För enkelhetens skull antar vi att hästen står helt stilla.

Sv: Sitta upp utan att sadeln glider. Hur gör man?

Zindy16 skrev:
glider sadeln passar den inte

Olika hästar, olika sadlar, både på ridskola och privat. Andra personer med samma vikt som mig ungefär har hoppat upp på samma hästar i samma sadlar och de har då inte glidit. tror du fortfarande att det är sadlarna som inte passat? Nä du, det är jag som gör något galet.

Senast ändrad:

saramara här på forumet kan hoppa upp på min medryttarhäst utan att sadeln glider, det kan inte jag... :D

fast sadeln ligger inte helt hundra visserligen.. men att sadeln inte glider/glider behöver inte betyda att den passar/inte passar.

jag är dålig på att hoppa upp, o behöver öva på det jag med.. så jag vill också ha bra tips på hur det kan bli bättre! :bow:

Ta vänstra handen i manen och högra i bakvalvet.

Förut höll jag alltid vänster hand vid framvalvet men då gled ALLTID sadeln men när jag började hålla i manen så gick det bättre... Lycka till! ;)

Gardrut skrev:
Ta vänstra handen i manen och högra i bakvalvet.

Förut höll jag alltid vänster hand vid framvalvet men då gled ALLTID sadeln men när jag började hålla i manen så gick det bättre... Lycka till! ;)

Ok, ska testa det i morron!

Grejen är att du INTE får använda sadeln till att dra dig upp.

Vänster hand framför manken, höger hand mitt i sadeln, och så TRYCKER du ifrån, absolut inte drar. Bara att öva på!

Madick skrev:
Grejen är att du INTE får använda sadeln till att dra dig upp.

Vänster hand framför manken, höger hand mitt i sadeln, och så TRYCKER du ifrån, absolut inte drar. Bara att öva på!

Ok, I'll try :)

Zindy16 skrev:
glider sadeln passar den inte

vad får dig att tro något sådant?
Du har inte funderat på att en häst utan eller med lite manke har en sadel i väldigt breda grader.

hur skulle en sådan sadel kunna få fäste någonstans?
hur bra den än ligger på hästens rygg finns ingen manke som kan stoppa sadeln ifrån att glida när man sätter foten i stigbygeln.

Stå på en pall!? ;)

Nackdelarna med att sitta upp från backen är många, jag har inte suttit upp från backen på de senaste tio åren, finns inte pall att tillgå så är skogen full med stora stenar.

Vad är problemet?

Hittade det här på en sida, tyckte att mina uppsittningar började fungera bättre när jag läst detta och fått in tanken att man ska trycka sig uppåt med händerna och skjuta ifrån ordentligt:bump: ;)

Ställ dig på hästens vänstra sida och med din vänstra sida mot hästen, dvs. med ryggen mot hästens huvud. Tyglarna och spöt hålls i vänster hand (spöt vänt nedåt, bäst på vänster sida av hästhalsen), och vänster hand håller ett stadigt tag i manen Tyglarna skall vara sträckta och lika långa, så att man har kontroll över hästen. Spöt skall ligga på halsens vänstra sida, så att du har kontroll över det.
Höger hand tar ett tag i stigbygeln, så att den vänds mot dig och är stilla.
Och så in med foten i stigbygeln, utan att tynga.
Sedan hoppar du runt utan att tynga i stigbygeln, så att tån, knäet, bringan och din blick pekar framåt. Höger hand lägger du mitt i sadeln, inte i bakvalvet.
Nu är det dags att hoppa upp, och det är just hoppa du skall göra. Skjut ifrån ordentligt med högerbenet, och tryck dig upp (inte dra) med armarna. Då skall den vänstra handen i manen vara den viktigaste punkten. Höger hand får inte dra, utan skall trycka i sadeln. Just att trycka sig uppåt med armarna är den stora skillnaden mellan ens adel som ligger still eller en som glider runt. Den som häver sig upp med hjälp av stigbygeln kommer oftast i bakvikt och drar sadeln snett.
Vänsterfoten är mest till för att balansera, inte för att trycka med.
Se till att du är så nära hästen som möjligt hela tiden. Gå inte uppåt med huvudet, utan sikta in över hästen med det.
När du har kommit upp i luften, stöder du på armarna medan du sätter dig ned lugnt och fint.

Blandrastik skrev:
Nackdelarna med att sitta upp från backen är många, jag har inte suttit upp från backen på de senaste tio åren, finns inte pall att tillgå så är skogen full med stora stenar.

Vad är problemet?

Problemet kommer när jag ska upp i ridhuset där det inte finns pall. (inte nära från stallet) nyligen gjort en ny start på ridskolan nämligen. Lite komplement till medrytteriet.

Jag rider islänning, o där sitter vi upp på ett lite annorlunda sätt.

Vi sitter upp från båda sidor, men med tanke på att "vanliga" hästar sällan är vana vid det så tar jag ex. från vänster sida.

Du står alltså på vänster sida, med ansiktet framåt, dvs med din högra sida mot hästen. Vänster hand tar ett stadigt tag i manen, och höger hand tar i högra vulstrets överdel. Du sätter som vanligt vänster fot i stigbygeln, häver dig upp utan att dra i sadeln, skulle sadeln ändå glida så förhindrar högra handen det.

På det här viset ska man kunna sitta upp i sadeln utan att den ens är fastspänd!

Ja, om man har en häst liten nog att nå över så med :rofl:

Madick skrev:
Ja, om man har en häst liten nog att nå över så med :rofl:

Vilket hästen jag rider inte är 165 cm över manken.
Aja, tur jag kan använda pall i 90% av fallen.

Haha, det förstås... tänkte'nte på det :)

Äh, jag tror jag ska rida stor häst nån gång, så jag förstår vad ni dras med ni storhästryttare. Inbillar mig att man måste vara ganska vig. Särskilt som ni krånglar till det med att hoppa omkring så innan ni ska upp i sadeln :smirk:

elsaa skrev:
Ställ dig på hästens vänstra sida och med din vänstra sida mot hästen, dvs. med ryggen mot hästens huvud. Tyglarna och spöt hålls i vänster hand (spöt vänt nedåt, bäst på vänster sida av hästhalsen), och vänster hand håller ett stadigt tag i manen Tyglarna skall vara sträckta och lika långa, så att man har kontroll över hästen. Spöt skall ligga på halsens vänstra sida, så att du har kontroll över det.
Höger hand tar ett tag i stigbygeln, så att den vänds mot dig och är stilla.
Och så in med foten i stigbygeln, utan att tynga.
Sedan hoppar du runt utan att tynga i stigbygeln,

Så har fick jag också lära mig att sitta upp, men har sedan slutat med just "hoppa runt - biten". Varför inte ställa sig direkt så att man har ansiktet framåt och sätta foten i stigbygeln och sedan sitta upp. Det har funkat de senaste 5-7 åren.
Visserligen använder jag pall så fort jag kan, har tom fått min nya ridskola att köpa in en, trots att jag började där denna terminen.

:idea: Ett annat tips att att ta med en pall/stol och skänka till ridskolan så att du har något att sitta upp från...:idea:

Smulu skrev:
Ok, jag har insett att jag inte kan sitta upp ordentligt. Sadeln glider i nästan 100% av fallen och jag kan inte tänka mig att sadeln passat dåligt i alla dessa fall (drar gjorden ordentligt)
Från pall går det bra, men jag vill /måste kunna sitta upp även utan tillgång till pall. Så nu vill jag ha en detaljerad beskrivning på hur man gör. Var har man händerna, var står man? I förhållande till häst och sadel. För enkelhetens skull antar vi att hästen står helt stilla.

lär dej hoppa upp utan stigbyglar först från en pall sen från golvet..mjukt och smidigt.. och inget dragande i sadlen allt handlar om styrka och teknik..

Det funkar även på större hästar. De flesta westernryttare sitter upp så, även jag. Fast jag brukar hålla i hornet istf högra vulstret.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama