sitta och plugga i huvudstaden?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska slå ihjäl några timmar i huvudstaden på fredag och tänkte passa på att utnyttja dem för att plugga lite till vårens sista tenta.
VAR i Stockholm finns det något bra ställe att sitta och plugga? Går det att komma in på t.ex universitetet eller KTH eller nåt och sitta någonstans där? Jag har ju tillgång till internet via Eduroam, om jag hittar nånstans där detta är tillgängligt vore det ju klart bäst.

Nån med koll på var det är bra att sitta?
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Du kan sitta på universitetet och på biblioteket kan du få tillgång till gratis internet. Bara att fråga i receptionen/info disken!
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Stadsbiblioteket är trevligt

Men jag hade valt "ett schysst fik" vin vatten för trivsel


Har för mig att centralen har internet om det är ett måste för pluggandet och det som styr
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Studentpalatset? (Vid Observatorielunden) Tror att det kontar 10:- eller ngt om man inte pluggar på KTH, SU, KI eller Handels.

KTH är öppet på de allra flesta ställen och det är bara att traska in och sätta sig på lämplig plats.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Du kan sitta på universitetet och på biblioteket kan du få tillgång till gratis internet. Bara att fråga i receptionen/info disken!
Tack!
På universitetet HAR jag internettillgång via Eduroam.
Tips om var där man kan sätta sig? Det är ju inte så att man hittar direkt.. :p
Stadsbiblioteket är trevligt

Men jag hade valt "ett schysst fik" vin vatten för trivsel


Har för mig att centralen har internet om det är ett måste för pluggandet och det som styr
Tack!

Plats vid vatten är helt ointressant, det är plugga jag ska göra och inte titta på omgivningen... ;)

FINNS det någon plats på centralen där man kan sitta ostört? Känns spontant rätt tveksamt.
Studentpalatset? (Vid Observatorielunden) Tror att det kontar 10:- eller ngt om man inte pluggar på KTH, SU, KI eller Handels.

KTH är öppet på de allra flesta ställen och det är bara att traska in och sätta sig på lämplig plats.
Tack!

Jag får helt klart kolla lite kartor, var som är lätt att ta sig utan att behöva promenera runt hela stan...
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Växthuset i Bergianska trädgården ligger i närheten av universitetet. Om man vill ha lite exotiskt mys. Tveksam om det finns internet uppkoppling. Själva parken är också jättefin och där kan du sitta vid vattnet som löper omkring större delen av parken, det finns även en näckrosdamm.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Gå till kulturhuset på Sergels torg, på serieteket finns det läsplatser (stora "klotfåtöljer" längs med glasfasaden ut mot plattan), alternativt fiket högst upp eller på plan fyra, där brukar det gå att hitta ett stillsamt hörn, särskilt om du är där utanför lunchtid.

Centralen är kanske väl stökigt, bäst möjlighet till ostört läsande/arbete har man på Roberts coffee, tycker jag, platserna längst in. Det ligger i ändan av centralhallen, på vänster sida om man går mot fjärrtågen.

Ett annat tips är fiket högst upp i PUB-huset vid hötorget, de har mycket folk vid lunchtid, men övrig tid kan man sitta ostört om man sätter sig längst in.

Kan du tänka dig att åka iväg en bit så är Studentpalatset, som någon annan tipsade om, perfekt för att plugga. Stora tysta lässalar, där ingen gör någonting annat än just pluggar.
 
Senast ändrad:
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Jag hade valt Stockholms stadsbibliotek tror jag. Lugnt och tyst, bra läsplatser och belysning. Enligt uppgift på nätet ska det finns wifi. Enda nackdelen är att det kan vara ganska fullt om man inte kommer på morgonen.

Enklast är att ta tunnelbanan till Rådmansgatan. Då är man nästan precis utanför ingången.

Universitetsbibblan funkar också, men det är ju lite jobbigare att ta sig dit. Då måste du åka en längre sträcka med t-banan. Bibblan är belägen i huvudbyggnaden. Du lär inte kunna missa det. Även där kan läsplatserna vara fulla, men det finns rätt gott om dem.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

jag tackar för alla tips, ingen nämnd o ingen glömd.

Vill bara nämna att det inte bara handlar om plats att sitta och läsa utan jag behöver kunna breda ut mig litegrann för att få plats med dator, böcker och räknehäfte. (fysikalisk kemi är väl sådär måttligt kul, men jag måste nog kunna det och då ingår en attans massa räknande också...)
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Kulturhuset blir mitt tips då! Lätt att hitta till också, precis vid Plattan.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

jag tackar för alla tips, ingen nämnd o ingen glömd.

Vill bara nämna att det inte bara handlar om plats att sitta och läsa utan jag behöver kunna breda ut mig litegrann för att få plats med dator, böcker och räknehäfte. (fysikalisk kemi är väl sådär måttligt kul, men jag måste nog kunna det och då ingår en attans massa räknande också...)

I så fall är studentpalatset bästa platsen, eller möjligen biblioteken. Men både stadsbiblioteket och universitetsbiblioteken brukar vara rätt upptagna, plus att man inte kan breda ut sig hur mycket som helst, läsplatserna är ganska smala, och det låter mer som att du skulle behöva ett eget bord?

På Handelshögskolans (övertäckta) innergård kan man sitta och läsa, om man står ut med att det inte är knäpptyst, där finns det bord man kan bre ut sig på, och eduroam.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Jag gillar att sitta på KB. :) Bra låsbara skåp för kläder m.m. gott om skrivbordsutrymme, bra ljus, wifi om du skaffar ett lånekort (gratis) och trevlig miljö.
 
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

I så fall är studentpalatset bästa platsen, eller möjligen biblioteken. Men både stadsbiblioteket och universitetsbiblioteken brukar vara rätt upptagna, plus att man inte kan breda ut sig hur mycket som helst, läsplatserna är ganska smala, och det låter mer som att du skulle behöva ett eget bord?
Jag har studerat kartan och insett att Studentpalatset ligger vid den tunnelbanelinje jag sen ska åka vidare med, så det känns som ett bra alternativ. (eget bord är ju positivt om det är möjligt...)
Finns eduroam tillgängligt där också? I nödfall kan jag surfa mobilt vid behov, så det är inte det viktigaste - men bra om det finns.

tack igen för alla tips!
 
Senast ändrad:
Sv: sitta och plugga i huvudstaden?

Nej, studentpalatset är jätteomysigt och stentrist, det absolut enda man kan göra när man sitter där är just att plugga, det inspirerar inte till något annat, inte ens dagdrömmeri. Vilket kan vara rätt positivt när man måste plugga.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 798
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp