Sitta ner i galoppen?

H

Hotandspicy06

Hej!
Jag har problem med att komma ner tillräckligt i sadeln i min ponnys galopp. jag lixom "studsar" upp i varje språng. Nån som har nått tips/nån övning man kan gör aför att förbättra?:confused:

Sv: Sitta ner i galoppen?

Med risk för att låta lite...ja:p Jucka liksom. Arbeta med magmusklerna och bäckenet för att göra en rund rörelse som följer med hästens rörelser. Följ med - kämpa inte emot, det är nyckeln :p
Tänk lite som det här :bump: haha

luta dig aningen bakåt, slappna av o gör dej så tung som möjligt, sedan e de bara att följa hästens rörekser

Slappna av i knäna och känn ett sug mellan insidan av låren mot sadeln. Jobba intensivt med magmusklerna och svanka inte med ryggen:) jättelätt eller hur:angel:

Nej men ärligt, känn att du är avslappnad och "lösgjord" själv så att du inte sitter och spänner dig någonstans. Slappna som sagt av i knäna och känn istället att du spänner insidan av låren en aning för att få känslan av att du sugs med i hästens rörelser. Använd även magen för att hitta en stabil sits men undvik att spänna ryggen och framförallt ska du som sagt inte svanka eftersom att det (även fast du då kanske kommer ner i sadeln) låser din sits och förebygger för spänningar hos hästen i framtiden. Tänk att du ska rulla bakåt på sittbenen en aning så att du blir rak i ryggen och hittar en trivsam kontakt med hästens rygg!

Lycka till!:banana:

En sak som jag gör är att jag för min inre syn har Kyra på näthinnan. Om du fokuserar på att efterlikna henne så mycket du kan, gör du faktiskt det också-krävs lite mental träning!

Blev så glad när jag läste Kyras träningstips i förra numret av Ridsport, för där tog hon just upp detta! Om man försöker att efterlikna sin idol så gör man det litegrann automatiskt!

Med risk för att låta lite...ja:p Jucka liksom. Arbeta med magmusklerna och bäckenet för att göra en rund rörelse som följer med hästens rörelser. Följ med - kämpa inte emot, det är nyckeln :p
Tänk lite som det här :bump: haha

Haha, faktiskt sant :)
Känn hela tiden båda sittbenen mot sadeln. :)

Om du vinklar dina tår LITE utåt så öpnnar du upp ditt bäcken så att du kommer längre ner i sadeln. Men tänk på att inte vinkla hela underskänkeln utan endast tån.

Ursprungligen postat av Lea
Med risk för att låta lite...ja Jucka liksom. Arbeta med magmusklerna och bäckenet för att göra en rund rörelse som följer med hästens rörelser. Följ med - kämpa inte emot, det är nyckeln
Tänk lite som det här haha

....sant.....

har du en någorlunda säker häst så kan du även prova att rida med ena armen/handen ovanför huvudet. Tänk att du håller i en gren högt upp i himlen och hela din kropp sjunker ner från grenen.

Fick pröva detta på lektion och j**lar vilken wow-upplelvese det var.

Tack för alla tips:D

Ska provas :idea:

Problemet är ju bara att man ska hålla hästen kvar i galoppen oxå:P
aja ska försöka, återkommer om resultat.

Om du som jag tycker att det är svårt ätt tänka tår hit, bäcken dit, rygg upp, knän ner osv osv, kan denna mentala bild vara till hjälp. Tänk bara att du har en pappersbit under baken, den får inte flyga iväg. Enklare kan det inte bli. Om du tänker på den gör kroppen automatiskt allt det den ska av sig själv. Sen kan det ju gå åt pipan ändå förstås :o

Jag hade förr lite svårt att sitta ner i både trav & galopp, så jag fick ett tips att rida utan stigbyglar. Det var lite otäckt i början, men man kom in i det efter ett tag, & sen dess så har det gått mycket bättre att sitta ner.

Hoppas du fixar det :)

MVH / Jennyfer

Hej!
Jag har problem med att komma ner tillräckligt i sadeln i min ponnys galopp. jag lixom "studsar" upp i varje språng. Nån som har nått tips/nån övning man kan gör aför att förbättra?:confused:
Galoppera utan stigbyglar eller läng dem, offtast beror det på att ryttaren kniper med sina knän emot hästen och inte håller om med vaderna som det blir studsigt i sadeln .

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30