Sitta in häst vid 1,5 - varför?

Elisha

Trådstartare
Vad finns det för anledning till att sitta in en häst vid drygt 1,5 års ålder? Ingen galopphäst som ska gå löp. Brukar man inte sitta in/rida in på hösten/vintern som 2åringar?

Inte min utan bara en jag sätt på annons.

Sv: Sitta in häst vid 1,5 - varför?

Finns nog ingen anledning förutom att man har svårt att vänta. Sen kan jag tycka att det är skillnad om man som liten och lätt hoppar upp barbacka i boxen eller om man slänger på sadel och träns och hoppar upp.

LÅter väldigt tidigt? Jag har inte suttit på mina förrn de närmar sig tre år har jobbat mycket från marken och på töm innan istället har inga belägg för det vetenskapligt men tror att man bygger en hållbarare häst om man inte stressar med inridningen.

Tycker också det. Det gäller en häst jag ev är spekulant på men tveksam pga detta. Är inte en gång utan flertal ggr det gäller. Svårt! Vad har man stressat med mer är min tanke, hur tänker ni?

Fråga dom? Och be de specifera lite hur har de gjort vem varför? Finns kanske nån bra förklaring även o jag inte kan komma på nån :o

Jag tycker det verkar som det blir tidigare och tidigare med det mesta. När jag var ny i hästvärlden för sisådär 20 år sedan så började man sitta på hästen när den var 3 år, undantaget islandshästar som man började sitta på nåt år senare. Numera ser man hästar i 3-4-årsåldern som arbetar i alla gångarter. Har man sett att det inte är någon skillnad i hållbarhet om man startar upp senare och mer försiktigt, eller vad beror detta fenomen på?

I mina öron låter det väldigt märkligt. Jag vill inte sitta in mina hästar förrän tidigast 3,5 beroende på mognad.

Jag tycker det verkar som det blir tidigare och tidigare med det mesta. När jag var ny i hästvärlden för sisådär 20 år sedan så började man sitta på hästen när den var 3 år, undantaget islandshästar som man började sitta på nåt år senare. Numera ser man hästar i 3-4-årsåldern som arbetar i alla gångarter. Har man sett att det inte är någon skillnad i hållbarhet om man startar upp senare och mer försiktigt, eller vad beror detta fenomen på?

Jag gissar att det har med tex treårstesten att göra? Men om jag inte har helt fel så har ju snittåldern på våra hästar sjunkit drastiskt med åren och jag tycker i alla fall att det är mycket fler i min omgivning som har trasiga hästar och hästar som döms ut relativt unga. Min egen reflektion är att detta hör ihop tidig snabb och tidig inridning och såklart avel på flashiga gångarter som kanske inte är så optimala om ser till hållbarhet? Samt att allt förr tränar och tränar på bana och i ridhus och inte rider så allsidigt som förr med mycket uteritter klättring och dylikt. Notera att det bara är mina egna reflektioner och inget bevisat

finns ingen anledning alls att sitta på en ridhäst vid så tidig ålder.

Vad finns det för anledning till att sitta in en häst vid drygt 1,5 års ålder? Ingen galopphäst som ska gå löp. Brukar man inte sitta in/rida in på hösten/vintern som 2åringar?

Inte min utan bara en jag sätt på annons.

Skulle aldrig falla mig in att klättra upp på ryggen på en bebis - helt oavsett om jag vägde mina ordinära 55 kg, eller tjugo kilo mer.

Folk har inte tålamod att låta dem växa klart. Vill man absolut hålla på med småttingarna så kan man ju iaf ha anständighet nog att köra in dem lite försiktigt innan man ska upp på ryggen på dem.

Ser heller ingen anledning till att sitta in dem så tidigt.

Visst jag har låtit mina brorsbarn sitta upp i stallgången medans jag höll i hästen och pspoa ibarnet. På täcket och barbacka. Men då snackar vi om ca 10 kg och enbart någon minut eller två. Tycker jag är en ganska bra "träning"
Varför man skulle göra mer vet jag inte.

Du får fråga :-)

Personligen tycker jag att det är befängt även när det gäller fullblod.

Jag hade varit väldigt tveksam. Det hade nog t o m varit ett skäl att jag fann affären ointressant. Kan bara tänka mig vilken skada man kan ställa till med, ryggen är känslig, särskilt omusklad och outvecklad. KS - någon?

Varför har man treårstest överhuvudtaget? Om hästen håller längre om man rider in den senare och långsammare så borde väl testet läggas senare?

Fast det stämmer inte, hästar som belastas tidigt håller bättre, dock får det ju ske med måtta. Inte sagt att man ska sitta in en häst vid 1.5 års ålder.

Däremot finns det alldeles för många som rider sina 3-4 åringar som vilken äldre häst som helst och där har vi väl en stor orsak till att dom går sönder tidigt.

Förr så var det nog mer vanligt oxå att man lämnade bort sina hästar till proffs för 3-årstest och championat osv. Nu ska varenda kotte göra allt själv.

Senast ändrad:

Varför har man treårstest överhuvudtaget? Om hästen håller längre om man rider in den senare och långsammare så borde väl testet läggas senare?

varför man har 3års test är för att kunna följa talngfulla hästar redan från början
"Unghästbedömningarna är delmål för den unga hästens utbildning och ger värdefull information till ägaren inför fortsatt träning och sport- eller avelskarriär.
De är en marknadsplats för unga lovande hästar och de utgör underlag för uttagning till riksfinaler och championat där varje årgångs bästa hästar möts.
Unghästbedömningarna ger möjlighet till tidig avkommeprövning av hingstar och är urvalsinstrument för ston till avel."

Att ridhästar skulle hålla bättre om man rider in sent är en myt. Att belasta kropppen i måttliga mängder under de tidiga åren är det optimala.
Däremot tycker jag fortfarande atrt det inte är lämpligt eller nödvändigt att sitta på en 1,5åring.

Den lilla ridning man visar på ett treårstest är inte särskilt belastande, och kräver heller inte speciellt mycket ridning/träning innan om det görs av en skicklig unghästutbildare.

Det som blir fel är när "varenda kotte" ska få sin treåring ridbar i tid till testet och inte besitter den rutinen och skickligheten, då krävs det betydligt mer ridning på den unga hästen för att få det att klaffa.

Kl

Då går jag emot strömmen då. Om det är så att någon lättviktare bara har suttit på hästen under en kort stund (en minut kanske) någon enstaka gång så har jag svårt att tro att det påverkar en frisk häst något nämnvärt. Kanske har den fått gå en meter eller två med ryttare på ryggen.

Har man däremot suttit på hästen en längre stund varje dag och gått flera varv i en paddock med en tung person på ryggen, ja då börjar jag dra öronen åt mig.

Hade jag varit intresserad av hästen så hade jag ringt och kollat exakt vad de menar med insutten och hur det har gått till.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar