Sitta djupt i sadeln?

M

Mojma

Många ryttare som inte har kommit jättelångt i sin ridning ännu, och även många på ridskolor som är bra på mycket annat i sin ridning, klarar fortfarande inte att sitta kvar djupt i sadeln utan att börja skumpa. Så var det för mig när jag var mindre runt 10 år & red på ridskola. Jag fick inte heller någon vettig hjälp av mina ridlärare, det hände lixom inget. Jag har gått hos tränare & fick där lite bättre hjläp, men har ännu inte kommit helt på vägen ännu. Jag har (som skrivet i tidigare tråd av mig) också korta hälsenor, vilket gör att det för mig blir extremt svårt att få ner hälarna till den position de borde befinna sig i. Detta hjläper mig naturligtvis inte när jag ska sitta djupt i sadeln. Någon som har några bra övningar/tips/erfarenheter, av hur jag kan få till att sitta djupt utan att skumpa & spänna mig. Även hälarna. /Tack! :)

Sv: Sitta djupt i sadeln?

rid barbacka och utan stigbyglar, knip ej med knäna utan försök få långa ben.
jag skumpar ibland men det är mest efter galoppen. det är bra att rida barbacka för då åker knäna inte lika lätt upp som på tex en allround eller hoppsadel (ingen erfarenhet av dressyr sadlar) sänk hälarna så bra du kan och strunta sen i dem. testa gummi plattor till stigbyglarna och ha för långa stigbyglar så att du sträcker ner benen ordentligt runt hästen.
bli longerad utan tyglar och stigbyglar i trav och galopp. det fungerar bättre än man tror, speciellt om man har tränaren där som påminner en om att slappna av i axlarna, sitta rakt över hästen och inte stirra ner i manen^^

Jag hade lite dålig sits i höstas, .. och kunde inte sitta helt avslappnat i ex. traven. Så då tog jag bort sadel, red barbacka varje dag i ungefär en månad.. sen hade jag en gjord med handtag så istället för att knipa med benen när jag tappade balansen så tog jag i handtagen. Funkade jätte bra ^^, Sen har jag ridit mycket utan stigbyglar också.. Det är bara att ÖVA, ÖVA & ÖVA. en vacker dag sitter det bara där. På knappt 3 månader sitter jag nu barbacka, blundar & sitter utan att hålla i mig alls, jag sitter bara där, helt avspändt & kan göra vad jag vill! :D

Många ryttare som inte har kommit jättelångt i sin ridning ännu, och även många på ridskolor som är bra på mycket annat i sin ridning, klarar fortfarande inte att sitta kvar djupt i sadeln utan att börja skumpa. Så var det för mig när jag var mindre runt 10 år & red på ridskola. Jag fick inte heller någon vettig hjälp av mina ridlärare, det hände lixom inget. Jag har gått hos tränare & fick där lite bättre hjläp, men har ännu inte kommit helt på vägen ännu. Jag har (som skrivet i tidigare tråd av mig) också korta hälsenor, vilket gör att det för mig blir extremt svårt att få ner hälarna till den position de borde befinna sig i. Detta hjläper mig naturligtvis inte när jag ska sitta djupt i sadeln. Någon som har några bra övningar/tips/erfarenheter, av hur jag kan få till att sitta djupt utan att skumpa & spänna mig. Även hälarna. /Tack! :)

Sen tycker jag inte att du (givetvis de andra som har svårt med detta) inte får klandra bara er själva på det sätt att NI inte KLARAR av att komma ner. Lite hänger det ju ihop med hur hästen är riden. Ibland måste man "rida sig ner i djupet", måste skapa sig ett "hål" att sitta i:) Genom att man formar hästen efter spåret och att hästen blir meer eftergiven blir det också lättare att sitta. OBS! LÄTTARE att sitta. Inte LÄTT och inte SJÄLVKLART.
Så har jag min uppfattning i dagsläget.

det har du rätt i^^ man märker stor skildnad på att sitta ner i traven på en skummpig häst som inte går iform, och en skumpig häst som går i form. (ps, om man tittar ner i manen så skumpar man mycker mer än när man tittar framåt.)

Bra tips tack så mycket!! Bara att komma med fler om någon kommer på något annat :)

Jag har också svårt för att "komma ner", och ibland fokuserar jag på för mycket annat och glömmer bort benen, rider mycket utan stigläder och de hjälper jättemycket faktiskt, och min tränare tyckte också det blev stor skillnad (:

Bara ett litet inflikande.
Du ska inte tänka "ner med hälen"
Du ska tänka "Lyfta tån"
då spänner du inte benet.

!!!! det tänket har jag också fått lära mig^^!! fungerar jättebra :bump:!!!

Det finns nog flera saker man kan göra:

-Rider du privat är sitsträning i lina toppen (kolla om du kan ta en sån prvatlektion då och då om du rider på ridskola). Sätt gärna en rem framme i sadeln som handtag så du kan dra dig ner i sadeln om det behövs. Rid med och utan stigbyglar.

-Rider du på ridskola prata med din instruktör och be att man tittar noga på din sits och att du får extra hjälp med den. Rid med och utan stigbyglar och koncentrera dig på sitsen och dig själv och inte hästen.

-Träna din balans, smidighet och styrka i bål och rygg utanför ridningen med tex core-pass på gymmet eller pilates (på gym eller via dvd tex).

-Läs Sally Swifts "Centrerad ridning", Susanne Dietsches "Balans till häst" eller ngn annan bra bok som tar upp mycket om ryttarens sits. Finns många bra övningar i dessa både med och utan häst + många bra "tänk på". Kyras Kyrklund "Ryttarens sits och balans"-video om du kan komma åt den är också bra att titta på.

Strunta i hälarna!

Tänk dej att du är en sådan där docka med tyngd i botten som alltid ställer sig upp igen om man puttar på den.
Precis så ska ditt överliv fungera.
Den del av din kropp som har kontakt med sadeln och nedre delen av magen ska vara din tyngd.
Oavsett hur du "puttas" hit och dit av hästens rörelse så ska du alltid återfå din ursprungs position, benen ska inte följa med utan hållas stilla. Benen ska du slappna av i så att de blir långa och kan hålla om och rama in mjukt. Förmodligen får du länga dina läder några hål;)

Du ska ha din tyngd i sätet, aldrig i stigbyglarna, enda gången du behöver tänka på hälarna är när du ska stå i lätt sits, då trampar du ner och ställer dej automatiskt upp. Det är fysiskt omöjligt att både trampa ner hälarna och komma djupt ner i sadeln.
I stigbyglarna ska du bara ha något kg på var sida när du sitter ned, även i lätt sits ska skänkeln ta en del av tyngden så att du aldrig har all tyngd i stigbyglarna utan att du fortfarande kan hålla om och rama in.

Om hästen försvinner under dej så ska du stå upp på hela fötterna, inte bara på hälarna, med lätt böjda knän och i övrigt rak.

Så nyttigt med påpekandena om "upp med tårna" istället för "ner med hälarna" som jag har så hiskeligt svårt med. Nu ska jag försöka med nytt tänk!

Jag har problem med mina vader som bidrar till att mina fötter inte orkar hålla uppe mig, flexa och vara mjuk i traven. Det gör att jag kan få svårt att komma ner i sadeln och behålla en bra sits under en längre tid (halva min kropp blir ju "låst"). Jag pratade med en sjukgymnast som sa att jag hade för korta/stela vadmuskler och skulle stretcha 1-2 ggr/dag. Det gjorde under och jag märker direkt när jag glömt att stretcha just vaderna efter träningspass.

Sen finns det en jättebra bok som heter "Spänst och harmoni i ryttarens sits" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153431987) som tar upp det de andra har sagt om att longeras utan stigbyglar osv. Men det slog mig också att i min förra sadel hade jag jättesvårt att komma ner i sadeln och hitta rätt position, kanske kan vara nått sånt också om de andra tipsen inte funkar?

fast barbacka är bra i viss mån :( har ridigt barbacka sen agusti nu och nu när jag lånar en sadel av tränaren så kommer jag inte alls ner i sadelnsom jag gjorde förut pga stigbyglarna :( det blir att jag står i dom

läng stig lädret och slappna av i knäna så går det nog bättre. om man inte är van vid sadel så är det bättre att ha för långa läder och korta dem efterhand som man vant sig vid dem igen.

tack för rådet men det har jag redan :D hälarna åker upp och vips blir det stramt i benen , men det börjar bli bättre :D

Strunta i hälarna!

Tänk dej att du är en sådan där docka med tyngd i botten som alltid ställer sig upp igen om man puttar på den.
Precis så ska ditt överliv fungera.
Den del av din kropp som har kontakt med sadeln och nedre delen av magen ska vara din tyngd.
Oavsett hur du "puttas" hit och dit av hästens rörelse så ska du alltid återfå din ursprungs position, benen ska inte följa med utan hållas stilla. Benen ska du slappna av i så att de blir långa och kan hålla om och rama in mjukt. Förmodligen får du länga dina läder några hål;)

Du ska ha din tyngd i sätet, aldrig i stigbyglarna, enda gången du behöver tänka på hälarna är när du ska stå i lätt sits, då trampar du ner och ställer dej automatiskt upp. Det är fysiskt omöjligt att både trampa ner hälarna och komma djupt ner i sadeln.
I stigbyglarna ska du bara ha något kg på var sida när du sitter ned, även i lätt sits ska skänkeln ta en del av tyngden så att du aldrig har all tyngd i stigbyglarna utan att du fortfarande kan hålla om och rama in.

Om hästen försvinner under dej så ska du stå upp på hela fötterna, inte bara på hälarna, med lätt böjda knän och i övrigt rak.

Ska jag verkligen försöka komma ihåg och tänka på.....Vilket bra visuellt råd... Tack så mkt:bow:

För att kunna sitta i trav, vare sig du har sadel eller ej, så måste din kropp följa hästens. När man tittar på en travande häst från sidan, ex vid longering, så ser man att ryggen åker upp och ned.

Om man bara lägger tex en sadel eller en 50kg klump (du?) på hästen så kommer den skumpa av...det går alltså inte bara att slappna av och sjunka ner djupt..något mer måste till. En sadel spänner man fast med gjord, och många ryttare kanske kniper med benen, men du vill väl bara vilsamt följa?

Det är bara att experimentera, men jag tycker tricket ligger i att följa med i hästens steg, i princip att jucka med den (inte så där överdrivet som det kan se ut när en del dressyrryttare försöker få ökad trav ;))!

När man rider barbacka är det svårare att fuska och knipa och jag tror det är därför det är lättare att komma på tekniken då..gjorde så själv. Slappna av, men inte helt, försök hålla ditt säte precis intill hästen hela tiden.´

Räta på dig, skaka loss axlarna och andas. För varje gång du andas ut sjunker du djupare ner i sadeln samtidigt som du öppna upp bröstkorgen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar