Asa_S

Trådstartare
Känner att jag mer och mer blir hängande i höger tygel - inte bra och inte direkt vad som var tanken. Ursprungligen fungerade det att leda framdelen till höger och få den framför bakdelen, men väldigt försiktigt. Nu tycks det som att hästen inte följer mitt ledande tygeltag utan istället försvarar sig genom att välta ryggraden över mot vänster sida. I höger galopp vill hon hellre gå vänsterböjd, det är väldigt svårt för mig att sätta mig på höger sittben, jag blir liksom "tillbakabuttad" på vänster varje gång jag kommer rätt, och utan att sitta på höger kan jag ju inte ställa höger heller. Eftersom jag rider längs skogsvägarna kan jag inte lägga volt, och serpentiner längs vägen fungerar inte bra heller, då hon blir helt paralyserat upptagen med att vänta på att det ska bli rakt fram igen och bara fokuserar på det (häst med skalle :D ). Det håller på att bli alldeles tokigt och ju mer jag korrigerar desto mer åker ändan omkring, medans ingenting händer i framdelen. ET står som nästa punkt på listan, men är det någon som har något förslag på saker jag kan kolla av i min sits under tiden (hästen är inte halt och inte synbart sned men har inte varit igång på ett tag, svag vä sida)? Tror att jag lutar åt höger och hästen åt vänster, liksom :o . I vänster varv är vi nog samspelta, känns det som.

Vad har hänt med min sits :eek: . Hjälp!

Sv: Sitstips

Låter som att du drar ihop din vänstersida så att sittbenet inte kommer neråt. Du kan tänka att din navel vad som än händer ska tänka mot hästens högra öra och så ska du andas lugnt och tungt hel atiden så att det känns som att lungorna på vänstersida fyller ut hela revbenskorgen på vänstersida samt andas ut magen åt samma hål. Om du sitter ett par slappa skrittpass och BARA tänker på detta så brukar det fastna och jälpa både häst och ryttare.

Kan dina problem bero på någon låsning som du själv bär på?
Jag skulle kolla hela kroppen, först på dig och sedan hästen. ;)

För min del så är det alltid något på hästen som inte funkar ifall jag själv är låst.
Det kan jag lätt kolla av genom olika övningar, både från marken eller från ryggen.
Om mitt energiflöde inte cirkulerar så blir jag hämmad i mina rörelser och det visar sig genom att hästen får svårt att röra sig som jag önskar. Den kan spjärna imot eller bara ha svårt att böja eller sträcka. Detta för att hästen kan inte ta emot mina signaler. Det är brott på vägen, dom når inte fram.

Nu påstår jag inte att du skulle ha samma problem, men det kan vara en tanke väl värt att fundera lite på...

Asa_S skrev:
Känner att jag mer och mer blir hängande i höger tygel - inte bra och inte direkt vad som var tanken. Ursprungligen fungerade det att leda framdelen till höger och få den framför bakdelen, men väldigt försiktigt. Nu tycks det som att hästen inte följer mitt ledande tygeltag utan istället försvarar sig genom att välta ryggraden över mot vänster sida. I höger galopp vill hon hellre gå vänsterböjd, det är väldigt svårt för mig att sätta mig på höger sittben, jag blir liksom "tillbakabuttad" på vänster varje gång jag kommer rätt, och utan att sitta på höger kan jag ju inte ställa höger heller. Eftersom jag rider längs skogsvägarna kan jag inte lägga volt, och serpentiner längs vägen fungerar inte bra heller, då hon blir helt paralyserat upptagen med att vänta på att det ska bli rakt fram igen och bara fokuserar på det (häst med skalle :D ). Det håller på att bli alldeles tokigt och ju mer jag korrigerar desto mer åker ändan omkring, medans ingenting händer i framdelen. ET står som nästa punkt på listan, men är det någon som har något förslag på saker jag kan kolla av i min sits under tiden (hästen är inte halt och inte synbart sned men har inte varit igång på ett tag, svag vä sida)? Tror att jag lutar åt höger och hästen åt vänster, liksom :o . I vänster varv är vi nog samspelta, känns det som.

Har ett liknande problem. Som blivit bättre genom att jag tänkt att framdelen ska till höger, och därmed oxå ridit framdelen dit. ´Min häst blir Väldigt lätt styv i högersidan, och då rider jag frammen överdrivet till höger i korta sekvenser, noga med att inte fastna i höger tygel. Snabba eftergifter och så mjuka ledande tygeltag som möjligt!

Djurjouren skrev:
Låter som att du drar ihop din vänstersida så att sittbenet inte kommer neråt. Du kan tänka att din navel vad som än händer ska tänka mot hästens högra öra och så ska du andas lugnt och tungt hel atiden så att det känns som att lungorna på vänstersida fyller ut hela revbenskorgen på vänstersida samt andas ut magen åt samma hål. Om du sitter ett par slappa skrittpass och BARA tänker på detta så brukar det fastna och jälpa både häst och ryttare.
Det här med naveln låter vettigt, men att bara fylla vänster sidas lunga?? Förklara så att jag kan testa:banana:

hej ledsen at jag itne svarat förrän nu - Jag har varit helt förstummad av vad som skrivs av Barfotaverkarna på tråden på hästvård...

Asa_S skrev:
Känner att jag mer och mer blir hängande i höger tygel - inte bra och inte direkt vad som var tanken. Ursprungligen fungerade det att leda framdelen till höger och få den framför bakdelen, men väldigt försiktigt. Nu tycks det som att hästen inte följer mitt ledande tygeltag utan istället försvarar sig genom att välta ryggraden över mot vänster sida.
Haha! Har det där hänt mig elelr har det hänt mig:D
Man drar och drar och då kollapsar man i mitten så du blir banan . och hästen banan:D
Asa_S skrev:
I höger galopp vill hon hellre gå vänsterböjd, det är väldigt svårt för mig att sätta mig på höger sittben, jag blir liksom "tillbakabuttad" på vänster varje gång jag kommer rätt, och utan att sitta på höger kan jag ju inte ställa höger heller.

Om hon skulle vara vänsterböjd så skulle hon inte kunna komma under sig med höger bak utan skulle då galoppera jämfota.
Antingen menar du att hon/ du ställer ut halsen åt vänster eller att hon går med baken åt vänster:confused:
Du skall sitta på utsidan = VÄ sitten, men ha höger sittben längre fram ( snoppen pekar åtvänster:D )
Så får du rätt på bakdelen som vinglar omkring:)

Asa_S skrev:
Det håller på att bli alldeles tokigt och ju mer jag korrigerar desto mer åker ändan omkring, medans ingenting händer i framdelen.!

Det kan ju vara vettigt att man tänker "rätta in framdelen på bakdelen" men det skiter sig om man rättar in framdleen för mycket med tygeln som du märkt.:D

Du måste kontrollera hästens bäcken med ditt bäcken och hsätens bogar med dina axlar. försöker du kontrollera bogarna med tygelsn så är risken mycket stor att du kolalpsar i midjan

Förmodligen så medför ditt korrigernade med tyglarna ;) ( åh så vanligt) att du just kollapsar i midja och lägger vikten fel - förmodligen åt vänster -) du drar i höger tygel och trycker över höften åt vänster men överkroppen går åt höger.)

Om du i stället fokuserar på att forma hästen med ditt bäcken och dina axlar utifrån varje rörelse, och sedan korrigerar med vikten så att hsäten går åt rätt håll. Så får du en bättre känsla och kontroll över hsäten som helhet

Generellt så talar axlar och bäcken om HUR hästen skall formas, medan vikten talar om VAR den skall gå...

Om hästesn form böjning inte är som du vill ha den så har du inte format din kropp rätt:)

Del 1 är att sitta påmitten av hästen se ET flickans tråd.

Asa_S skrev:
ET står som nästa punkt på listan, men är det någon som har något förslag på saker jag kan kolla av i min sits under tiden (hästen är inte halt och inte synbart sned men har inte varit igång på ett tag, svag vä sida)? Tror att jag lutar åt höger och hästen åt vänster, liksom :o . I vänster varv är vi nog samspelta, känns det som.

Tack för era tips! Har funderat en hel del på dem, även på om det jag känner verkligen är det jag känner :crazy:

När jag red nu sist så insåg jag att jag har tappat min "ram", sätet och höfter följer med hästen och axlarna försöker utjämna och så halkar vi omkring så där, min överdel och min underdel... Det är en stor häst och uppenbarligen har jag gått för långt i min strävan efter följsamhet :D

När jag återtog min ram insåg jag jag faktiskt sitter nästan helt och hållet på vänster sittben, vilket var en överraskning för mig som tidigare åtminstone tyckt mig sitta på höger. Höger sida kändes plötsligt lägre, vilket skulle stämma med min upplevelse av att hästen är böjd åt vänster, då borde ryggen vara högre på vänster sida.

Dock har jag upplevelser som kolliderar med varandra i min hjärna, få se om ni kan hjälpa mig bena:

vänsterböjd häst: öka steglängden vä bak och på så sätt få hästen rakare.
höger bak utanför kroppen: leda framdelen in framför bakdelen, sträva efter svag öppna för höger.
Problem: driver med vänster skänkel för mer aktivitet vä bak: hästen går fortfarande med bakdelen utanför på höger sida. Sidförande höger skänkel: hästen går inte undan för skänkeln och släpper bettet utan välter över ryggraden åt vänster och hänger kvar i bettet på höger sida genom att parallellförskjuta nacken åt höger (fortfarande vänsterställd), tar inte bettet på vänster. Jag rätar ut på vänstersidan varvid hästen belåtet går vänsterställd men med stöd, i galoppen riktigt bra men så fort jag försöker komma åt högersidan blir galoppen "stolpig" och dålig.

Hon har alltid varit stelare åt höger, brukar som regel jobba förbi det genom att successivt länga vänstersidan, men nu är det som att det är stopp, hon rätar inte ut utan har kommit på det här istället. Hon är stor och behöver mycket muskelmassa för att bli stabil, tål inte mycket stöd i munnen initialt - går då bakom hand och blir väldigt "slingrig" i bogarna - utan måste få komma dit själv. Samtidigt känns det som att hon inte kan (?) böja hals/nacke åt höger om hon inte är i/bakom lodplan, hon måste då väldigt långt fram/lågt ner för att det ska funka. Blä, ibland undrar jag varför man sysslar med något som kräver kontroll över så många (och extra!) kroppsdelar :p . Jag kanske borde vänta tills jag har haft ut en ET innan jag gör så mycket mer med hästen egentligen?

Asa_S skrev:
Tack för era tips! Har funderat en hel del på dem, även på om det jag känner verkligen är det jag känner :crazy:

Nej det är sällan så att det vi upplever som rakt - är rakt i verkligheten.:angel:
En ridhusspegel är ovärderlig...:smirk:
Eller en bra tränare går ju också bra.:D

Jag har lite svårt att förstå din beskrivning.
Vi har heller inte samma ridsätt, då jag reglerar "var rumpan är" och hur mycket hästen tar i med båda bakbenen genom att kontrollera mina sittben , inte genom att driva..
Är jag sedan rak i bålen och lägger vikten på mitten så säger det klick.
Jag rättar inte in hästen - utan mig- och tar på så vis med mig hästen. Jag ser hästen som en förlängning av mig.
Mina kentaurben du vet:D

Utifrån din beksrivning att du bara känenr vänster sitteb så verkar det som om du kollapsar i midjan troligen åt höger.
Men även om det är ditt grudnproblem så kan du göra annorlunda i vissa övningar.

Prova et fliclkans övning, och prova även toalett övningen ( vilken hand du brukar torka dig med efter att du varit på toa:o :angel: )
Det ger en bra fingervisning om vilket håll du är stel åt.
Brukar sammanfalla med det varv man själv har svårt för....

Jag börjar alltid där - för ryttaren måset först hitta mitten, så att man kan ha det som utgångspunkt.

SUS

Läste det där om att torka sig - min variant är att rida med enhandsfattning mitt över mankammen och sedan byta hand. Jisses vad man upptäckte att man sitter rakt - inte! Hade ursprungligen problem att rida med vänsterfattning - är ju starkt högerhänt - men efter alla turer med handhäst är det numera tvärtom. Och jag är vriden på diagonalen, det märker jag även när jag ska flytta sidvärtes, jag har fått svårt att begränsa vridningen, följer gärna med hästen runt istället för att titta i rörelseriktningen, gissa hur en skänkelvikning utan vägg (eller i mitt fall - vägkant) skulle se ut just nu :o :D har liksom fastnat i högervolt med baken utanför... Så därför ligger det på hyllan just nu och vi ska ägna oss åt ännu mer grundläggande styrketräning i den mån jag känner att inga motstånd byggs upp.

Jag har förstått allt eftersom att våra bilder om böjd häst och hur man sitter där skiljer sig? Vi hade någon jämförelse om båt eller nå't för ett bra tag sedan vill jag minnas? Här är jag mer inne på Hempflings beskrivning och tycker att jag vill sitta med i rörelsen på inner sittben och att böjningen åtminstone i sväng utgår från inner bak och innebär en viss lutning åtminstone i sväng, något som ryttaren ska samstämma med. Vill minnas att det finns beskrivet i Müseler om inte annat, jag har iallafall läst Hempfling sent och inte funnit att det strider mot något annat jag läst/hört tidigare. Om jag förstår dig rätt vill du hellre ha tyngden på yttersidan för att böja hästen "från" dig? Eller är det fel (det är ju det här med att tolka ord också :D )

Jag vill egentligen att hästen ska ha impuls i steget av sig själv och själv söka länga steget när jag lättar, men med bibehållen takt, det är liksom inget jag ska behöva rida fram. Tyvärr har jag väl kanske hoppat över steget med att etablera detta denna gång och förmodligen delvis därför hamnat i den sits :p jag nu är i. Jag vet med mig att jag har tänkt mycket på kommentarer om hur hästen borde gå som jag fått vid tidigare träningstillfällen och som jag kanske inte helt och hållet hållit med om i just det läget. Jag har lite för lätt att köpa in mig på andras koncept faktiskt, trots att jag kan ha en hel del invändningar :o Så det är nog inte alls omöjligt att jag satt motstånd i hästen för att jag haft för bråttom.

Tar med mig era reflektioner till hästryggen :bow: Så småningom kommer det väl ridbilder även på mig - antingen för att jag inte lyckas få till det och inte kan se själv vad jag gör fel, eller också för att jag lyckats fixa det jag kan och vill komma vidare... :D

Ha de'!

Vi är överens att båda måste luta lite innåt.

Min båtliknelse var dum :D

Men jag menar att man kan sitta på ytter, men ändå ha vikten inåt.
Det handlar om att man själv skall ha samma rundning i ryggraden som hästen.

Om du har problem med bakdelen som du beskriver så tror jag att du inte sitter på mitten samt att du inte får fram ditt högra sittben.

Susan skrev:
Vi är överens att båda måste luta lite innåt.

Min båtliknelse var dum :D

Men jag menar att man kan sitta på ytter, men ändå ha vikten inåt.
Det handlar om att man själv skall ha samma rundning i ryggraden som hästen.

Om du har problem med bakdelen som du beskriver så tror jag att du inte sitter på mitten samt att du inte får fram ditt högra sittben.

Jag skulle vara jätteglad om du ville utveckla det där med att sitta på ytter men lägga vikten inåt. Menar du att vikten automatiskt kommer inåt om man vrider sig i ryggraden och därigenom riktar sina axlar där man vill ha bogarna? Eller hur skall det gå till? Jag känner själv att jag har problem på böjt spår för att hästen gärna lutar inåt i stället för att böja och jag har en misstanke om att förklaringen kan hänga ihop med detta. Kan jag vara på rätt spår?

/Hellas

:d

Ibland är det så roligt att vara på buke:D

Visst har du rätt.
Detta hänger absolut ihop.

Problemet med de flesta ridinstruktioner är att de kan tolkas på flera sätt, och utföras på ännu fler. Så även om " teorin är rätt" så kan det i allafall bli fel.
Därför försöker jag bena ut saker till dess beståndsdelar.

Jag vill att man skall sitta på ytter för att släppa in insidan ( som ju skall "längre in" på ett böjt spår.)

Med sitta på ytter menar jag läng din yttersida en aning så att du och hästen får samma ställning/ böjning i ryggraden.
Samt hitta balansen utifrån det yttre sittbenet - för då kan du-

Gå fram med det inre sittbenet = du har släppt fram hästens inre bak.:d

Gå nu fram med din ytter axel och hästen länger sin "bog/utsida"
Hästen är nu böjd :)

Om du då flyttar in framdelen med den yttre överskänkeln och _sitter kvar mitt på hästen_ så går den nu i en öppna ( förutsatt att du välvt ryggen uppåt innan) :)

Om du i det läget flyttar din vikt inåt genom att tänka _flytta in revbenskanten mot mitten_ - så kommer hästen att gå in på en tiometersvolt.:cool:

När du då kommer ut med framdelen på spåret så flyttar du tillbaka vikten till mitten igen - fokuserar extra på att balansera över ytter bak och lägger till ytter över skänkel så går ni en sluta.:D

Hängde du med?
Du Formar hästen genom att forma din egen kropp
Det är samma böjning i alla tre rörelserna.

Vart hästen skall gå talar du om genom att placera vikten.

Jag vill att man skall se sin ryggrad som kotorna uppträdda på en mittpinne.
Man måste sitta i en sådan Fysiologisk balans att när man flyttar fram ytteraxel så sker en kedjereaktion ända ned i sittbenet.
Först då kan man rida med verkligt finstämda hjälper:banana:

Om man sitter på en stol och går fram med ytteraxel genom att vrida ryggraden runt sin längdaxel= pinnen så skall man tydligt känna att man balanserar på yttre sittbenet - då kan du göra vad du vill med det inte tex flytta fram det:d

Om du därefter ser till att behålla din hållning och kotorna uppträdda på en pinne lutar dig inåt så kommer hästen att gå böjd på volten:d

Om man säger till eleven _luta dig inåt_ så kollapsar de ofelbart i midjan. Men säger man flytta revbenskanten inåt så brukar de kunna hålla balansen och ryggraden flyttas i ett stycke.:)

Hängde du med?

Senast ändrad:

Jag undrar om jag inte gör så iallafall, trots att jag tänker annorlunda... Jag skulle kunna tänka mig att göra = (med viss tvekan) mellan vikten på inner sittben och din förflyttning av revbenskanten. Om jag vill att hästen ska forsätta i en öppna sitter jag kvar mer mitt över, medans en parallellförskjutning inåt av axlarna förlägger vikten mer till insidan och tar med sig hästen in på volten. Jag vrider mig då samtidigt något mer inåt tror jag, åtminstone försöker jag få till stånd ett ökat tryck av ytter överskänkel och ett minskat av innerskänkeln ("öppnar dörren").

Hur som helst så red jag i lampsken igår kväll och såg till min stora förvåning på min skugga att jag faktiskt gärna glider över åt vänster, inte åt höger som jag trodde. Nu satt jag ju iofs på en annan häst, men jag kände mig som vanligt :smirk: . Jag tror att min "höger-relaterade" känsla mer kommer sig av att jag utan problem kan göra den där "revbensförskjutningen" åt höger och sedan trampa ner höger ben, men inte alls lika lätt göra samma sak åt vänster. Det känns också som att min högra höft är längre fram än den vänstra, jag har mycket lättare att rida i höger galopp/varv än vänster, där jag har svårt att få hästen att följa mig. Har också svårt för att få ihop det med att hästen förböjer sig åt vänster och skjuter ut höger bog men samtidigt går utanför kroppen med höger bak?! Vid verkningen idag kunde man se att samma sida av hästens baktår var nötta, men jag mitt snille minns ju inte vilken sida överrullningen var på :cool: jag som hade tänkt att det skulle verifiera alt kullkasta min känsla. Att hon rör sig snett tycks det ju inte vara någon tvekan om längre... När jag byter till enhandsfattning höger hand måste jag "byta pekhåll" på rumpan, annars håller jag på att ramla av (och det aktar jag mig för när hästen är 170+) när jag rider barbacka... Usch, jag måste få någon som tittar på mig när jag rider :eek: det här blir ju bara värre och värre känns det som...

Susan skrev:
:d

Ibland är det så roligt att vara på buke:D

Visst har du rätt.
Detta hänger absolut ihop.

Problemet med de flesta ridinstruktioner är att de kan tolkas på flera sätt, och utföras på ännu fler. Så även om " teorin är rätt" så kan det i allafall bli fel.
Därför försöker jag bena ut saker till dess beståndsdelar.

Jag vill att man skall sitta på ytter för att släppa in insidan ( som ju skall "längre in" på ett böjt spår.)

Med sitta på ytter menar jag läng din yttersida en aning så att du och hästen får samma ställning/ böjning i ryggraden.
Samt hitta balansen utifrån det yttre sittbenet - för då kan du-

Gå fram med det inre sittbenet = du har släppt fram hästens inre bak.:d

Gå nu fram med din ytter axel och hästen länger sin "bog/utsida"
Hästen är nu böjd :)

Om du då flyttar in framdelen med den yttre överskänkeln och _sitter kvar mitt på hästen_ så går den nu i en öppna ( förutsatt att du välvt ryggen uppåt innan) :)

Om du i det läget flyttar din vikt inåt genom att tänka _flytta in revbenskanten mot mitten_ - så kommer hästen att gå in på en tiometersvolt.:cool:

När du då kommer ut med framdelen på spåret så flyttar du tillbaka vikten till mitten igen - fokuserar extra på att balansera över ytter bak och lägger till ytter över skänkel så går ni en sluta.:D

Hängde du med?
Du Formar hästen genom att forma din egen kropp
Det är samma böjning i alla tre rörelserna.

Vart hästen skall gå talar du om genom att placera vikten.

Jag vill att man skall se sin ryggrad som kotorna uppträdda på en mittpinne.
Man måste sitta i en sådan Fysiologisk balans att när man flyttar fram ytteraxel så sker en kedjereaktion ända ned i sittbenet.
Först då kan man rida med verkligt finstämda hjälper:banana:

Om man sitter på en stol och går fram med ytteraxel genom att vrida ryggraden runt sin längdaxel= pinnen så skall man tydligt känna att man balanserar på yttre sittbenet - då kan du göra vad du vill med det inte tex flytta fram det:d

Om du därefter ser till att behålla din hållning och kotorna uppträdda på en pinne lutar dig inåt så kommer hästen att gå böjd på volten:d

Om man säger till eleven _luta dig inåt_ så kollapsar de ofelbart i midjan. Men säger man flytta revbenskanten inåt så brukar de kunna hålla balansen och ryggraden flyttas i ett stycke.:)

Hängde du med?

Tack så mycket för att du tog dig tid att förklara! Jag är inte säker på att jag fattar allt. Skall skriva ut ditt svar, sätta mig gränsle över en stol och känna efter till att börja med. Bara för att se om jag kan använda min kropp som du beskriver. Sedan får jag prova på hästen inom kort. Hoppas det är ok om jag återkommer med uppföljningsfrågor. Detta är ju jätteintressant!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka