Sitskorrigering..

S

sthlm23

Så, på mitt första "riktiga" dressyrpass för säsongen började instruktören flytta om mig helt i sadeln. Jag upplevde det tillslut som att nästan satt på framvalvet, med mina höftböjare nästan helt sträckta (fattar någon :D?), och inte alls i den "djupa" delen. Nu har jag fått så mycket olika tips från alla håll och kanter att jag knappt vet vad som är rätt och fel med min sits. Jag upplevde det även som att min underskänkel (som iofs tenderar att ligga lite långt bak och jag själv hamnar då i lite bakvikt) hamnade för långt fram. Kanske är jag bara ovan, då jag inte ridit så mycket i sommar.

En annan instruktör som jag bara "gästade" en gång i våras tryckte istället ner mig i den djupaste delen, och ville att jag skulle "svanka" lite mer, och då hamnade rumpan automatiskt lite mer på bakvalvet, men jag upplevde det samtidigt som att jag fick bättre känsla i sittbenen.

Alltså, denna hästen går hyfsat sålänge jag är följsam och det lyckas jag väl med nästan hur jag än sitter..men jag vill ju ändå att min sits ska vara klockren.

Kan ni beskriva lite mer ingående hur ni sitter i sadeln och era tankar kring er sits oavsett häst?

*önskar jag hade en kamera så jag kunde lägga ut lite bilder på hur det ser ut..*

Jag sitter väl (då inte för att skryta) med dressyrläder i rätt längd i absolut spikrak lodrät sits. Detta då för att jag satsar enormt på dressyr och sitter skönare. jag sitter i den lite djupare delen av sadeln (inte helt långt bak) men en har ju så bred bakdel så den täcker minst halva sadeln.. Hälarna ligger djupt, inte för djupt så man blir stel, men lagom för att det syns. slappnar av i axlar och tittar upp. Jag har svårare att rida om jag inte sitter rätt. det enda som händer med sitsen när lädrerna kortas för mig är att knäna hamnar högre upp. dock inte mycket längre fram, om du förstår. :confused:

MVH sara

Många sitter lite långt bak i sadeln faktiskt, det kan vara därför din nya ridlärare korrigerade dig. Detta beror ju också på hästens utbildningsståndpunkt. En välutbildad häst tåler att man sitter djupt och längre bak, den kan bära sig ändå.

Hm, ja det kan ju vara något sånt hon menade. Den instruktör jag red för igår tycker dock inte att jag satt för långt bak. Det kanske är lite av en smaksak? Jag sitter lodrät i princip hela tiden iaf. Så länge jag känner vad hästen pysslar med och den känner mig så funkar det. Tänkte mest om det var någon som hade seriösa funderingar kring ryttarens placering i sadeln, bortsett från lodrät sits och allt sånt.

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 553
Senast: Dorinda
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 697
Senast: mackan
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama