sitsfrågor

J

josse

Nu har jag (det var på tiden)kommit på att det som ska jobbas med till 100% är min sits. Har till min förskräckelse upptäckt att när jag ger sidoförande hjälp med skänkeln så drar jag samtidigt samma sidas hand bakåt :crazy:. Det är som en reflex. Nu har jag börjat med att förbjuda mej själv att titta ned på hästens öron. Då går det genast bättre, när jag inte har synintryck att hålla ordning på så känner jag vad jag gör med mina kroppsdelar. Har ni några konkreta tips för att förbättra sitsen. har funderat på en skärm över mitt eget huvud (såna som sjuka katter kan ha)så att jag bara kan titta rakt fram. Eller en en korsett med vassa stänger så att jag inte kan böja med i sidan eller framåt utan att få ett litet stick :angel:. Andra heta tips :o ?

Kan ju tusen och ett knep. Generellt kan man säga at symptomen syns i stumparna som sticker ut från kroppen, dvs armar ben och huvud men felet sitter i bålen. För att komm till rätta med dina problem med en arm tex så fundera vad din bål gör som får armen att göra fel.
En högerhänt mäniska är oftast ihopdragen i vänstersida, alltså, slappna av i den är en bra början. Men det är svår att slappna av i en kroppsdel man ine har kontakt med så ibland kan man behöva leta avslappningen ur spänning.

Tänk dig att dina axlar skall vara i samma vinkel som din hästs bogar och dina höfter i samma vinkel som din hästs höfter.
Så om du tex. gör en volt till vänster, så blir ju hästen som en makaron. Alltså hamnar din vänstra skänkel något framåt och din högra skänkel något bakåt. Din vänstra axel åker båkat ("möter" din innerskänkel) och din högra axel åker framåt (bort från din ytterskänkel).
Dina armar skall hela tiden följa med din överkropp, så alltså åker dina händer något över manken på hästen din!!

Lycka till och hoppas du förstod lite av vad jag skrev :D

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Nä, det är just det de inte ska :D Händerna får inte glida över manken, det betyder att hästen skjuter ut ytterbog, dvs att ryttaren har försökt böjja den alldelles för mkt så hästen försvarar sig med att böjja sig i sjunder halskotan istället. Man ska ha manen mitt mellan händerna och ta med sig ytterbogen .

Jo så har jag nog också förstått det hela, handen ska vara stadig men lätt och följer naturligtvis med det axlarna gör och hästens kropp följer förhoppnngsvsi med det ryttarens kropp gör-alltså händerna på var sida om mankammen. Men jag har också hört att man kan använda sig av "sammanförande, samverkande tygeltag" (eller vad det heter nu igen) alltså att man tex rider på vänster volt flyttar yttertygel mot vänster men då ska även innertygeln följa med i samma rikting alltså åt vänster. På detta sätt kan man putta in ytterbogen om den skjuter ut, men sen är det viktigt att man för tillbaka tyglarna direkt till grundposition igen. Allt detta teoretiska låter så enkelt, men varför är det så :cry: svårt i verkigheten ?

Jo precis. Så är det.
Men det är ju så att helst så skulle vi alla vilja rida som cowboys (missförstå inte :)) alltså bara genom att lägga tygeln på tex. vänster hals så svänger hästen åt höger. Och då alltså inte ett gram i innertygeln.

Precis som du skriver så skall man om en häst skjuter ut tex. vänsterbog föra över händerna till vänster sida och sedan direkt tillbaka igen. Man kan även ta sin vikt som hjälp i början.

Det är nämligen så att då man svänger åt ett håll skall innertygeln vara helt slapp och det är då lika viktigt att det är stöd på yttertygeln.
Förstås kan man visa hästen vägen genom ledande tygeltag, men det är viktigt att ge efter lika fort.

Många lär ut att man ej skall föra händerna över manken, just för att hästen då skjuter ut bogen. Inte menar jag med det att man skall göra det i samma varv jämt. Det är ju därför hästen börjar skjuta ut bogen, för att ryttaren har en svagare sida och alltså inte kan jobba lika mkt i det varvet.

Hoppas ni hängde med! :D

/Frida

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Rider man på en volt åt vänster och för vänster hand över manken (för att ställa/böja/bromsa hästen)är det lätt hänt att hästen skjuter ut höger bog. I westernridning för man händerna åt det håll hästen svänger, alltså åt vänster, hästen viker undan för trycket på höger sida, man drar inte i ytter tygel.

Det var ju det jag skrev, fast möjligen med andra ord.
Men det var vad jag menade :)

/Frida

Hej
MItt tips är att du tar på dig kläder där det syns hur du sitter och sedan monterar upp en videokamera så att hela det område du tänkt rida i (välj en liten lagom stor ruta kanske 15 x 15 m) och så rider du där medan filmen rullar och sedan tittar du max 2 ggr på filmen - skriv upp vad du vill förbättra (inte vad som är dåligt - positivt tänkande). Ännu smidigare är om du har någon som kan filma åt dig förståss!

Det lär du dig massor av. Då kan du också se vilka problem som är det vanligaste och analysera din sits. Sedan ger du dig ett par hållpunkter att tänka på. 1 vecka senare filmar du igen osv. Anledningen att jag tycker att du bara ska se filmen 2 ggr är att du ska inte pränta in dina fel i hjärnan du ska bara uppmärksamma dem. Däremot om dus skulle råka se en film med någon ryttare som är verkligt duktig då kan du börja titta hundra ggr för att få bra bilder i hjärnan.

kotte

Jo jag tolkar det ialla fall som att ni menar samma sak, man kan också ta vikten till hjälp för att få till hästen inre bakbensaktivitet så att de trampar bättre genom att göra en halvhalt snabbt luta vikten bakåt utåt på volten och ta med sej hästen, och sedan tillbaka till normalläge igen. Funkar bra om den inte lyssnar på inre skänkel och inte böjer sej korrekt(skjuter ut bogen och går rakt med kroppen på en volt) Vad tycker ni om den "metoden"?

Får du böjning i bröstkorgen då? För mig låter det som en omöjlighet med det tillvägagångsättet men jag kanske missar nått. När hästen är böjd så ska ju ryggen bli lägre på insidan och ryttarens innerben ska bli längre, dvs att hästen ska skjuta hela bröstkorgen utåt, inte så som man brukar se att ryttarens innerben är kortare än ytter.

När hästen är böjd är det väl insidan som böjer sej och utsidan som strechas ut= blir längre, eller missförstår jag dej nu? Metoden som jag beskrev är väl mer att hästen ska flytta sej utåt på volten med hjälp vikthjälp så av att bakbenen trmapar i sidled, mer att få till tramp med bakabenen än att få till böjning egentligen. Förbättrar takten och får min häst att ta i mer med bakdelen känns det som (hon stannar upp och får in innre bakben längrwe under). Böjningen däremot får vi till genom att jag sitter mitt på hästen och vrider blicken mot andra sidan på volten, ger skänkelhjlälp med inre skänkel och fångar upp rörelsen med ytter tygel så att hon inte skjuter ut bogen bara.

När hästen är korrek böjd så böjer sig hela ryggraden varvid yttersida sträcks ut och arbetar skjutandes, framåt mot handen (därav stöd på ytter)och innersida trycks ihop och arbetar uppåt, bärnades.
Otroligt lösgörande att hästen ssidor beskriver två olika rörelser, bra för simultankapaciteten bla.a.

Det du beskriver som att du får igång tramp brukar betyda att de swingar in brsötkorgen inåt och korsar bakbenen, inet en egentlig böjning, mer än slags skänkelvikning utåt för att undvika böjning.

Jo, jag förstår vad du menar. Skänkelvikning är ju inte en samlande rörelse (och används vad jag förstår inte inom ex AR)men kan ju vara lösgörande och få hästen att förstå/lyda sidoförande skänkel. Vilket är ett första steg till tex öppna, där man ju eftersträvar att hästen trampar mer mot mittpunkten (utan att svänga ut baken, då det ju inte blir ngn böjning) Hittills har jag därför under en period undvikit skänkelvikning, men tydligen inte heller ridit korrekt öpnna :(. Jag var på kurs nyligen med en islandstränare som menade (vilket säkert stämmer)att hon var väldigt stel i en sida och bara böjde halsen. Det var då vi fick göra övningen som jag beskrev tidigare (flytta hästen med krppsvikten utåt)när vi red på en volt, för att förbättra takten både i skritt och tölt, och för att få henne att inte snedda i volten utan flytta sej utåt. Men den övningen var nog inte till för att böja hästen. Böjningen fick vi träna på tradintionellt vis med korrekt sits, händer som är stadiga och mjuka och öpnnar upp när hästen söker sej framåt nedåt, och med en stadig ytterhand, och stadiga skänklar. Jag har kommit på att jag suttit för ostadigt i sadlen av rädsla att sitta och trycka för mkt med skänklarna hle tiden. Nu känner jag att det funkar det mkt bättre när jag kan rama in henne med skänklarna så hon vet vart hon ska placera sig på volten. Ja tänkt att det ska vara så him la :smirk:svårt att rida ! Jag kan ju detta om sits egentligen (teoretiskt) ändå sitter jag och gör det man inte ska göra. Men man lär av misstagen och Pållan får väl vänta in mej tills jag blir hysad (vilken tur att man har en häst som talar om när det blir rätt eller fel!).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka