Sitsens påverkan på hästen?

A

Azendi

Hej!

Jag har nu ridit en 8 år gammal häst 4 gånger under loppet av en månad... Han är fortfarande i processen av att bli utbildad så han har varit en utmaning, men nu lossnade det lossnade äntligen och han tog stöd på bettet. Både ridlärare och mor tyckte att jag lyckats hitta hans "knappar" väldigt fort, och jag var superglad! Riktigt så det skall kännas när man lyckats.

Allmänt: jättesnäll och mysig häst. Är under utbildning i ridningen.

Ridegenskaper: En snäll och positiv häst som är pigg och trevlig att rida. Är fortfarande ung och håller på att skolas in på ridskolan. Rids ännu bara av rutinerade ryttare och utbildas av personalen.

Jag fick en god bit av det inspelat, och nu i efterhand inser jag... fy tusan vilken dålig sits! Ännu värre är det att min dressyrsits är nästan felfri under hopplektionerna, vilket den... ja, inte bör vara!

Så fort hästen tar stöd på bettet "halkar jag fram" med överkroppen, tar inte nog med stöd i stigbygeln och min hand ligger alldeles för lågt. För att ha ridit sedan jag var 6 (dock med ett uppehåll på ett år fram till höten) borde det väl inte se ut så här.

Jag söker nu efter en (eller flera) kunniga och konstruktiva personer som skulle kunna ta en titt på den här "filmen", men jag vill inte lägga upp den här. Skickar då länken i pm!

Och som en diskussionsfråga... ifall min sits nu inte var helt korrekt, hur kommer det sig att hästen ändå lyssnar så väl? Innan han faktiskt blev så lyhörd lyssnade han aldrig på mina galoppfattningar/avsaktningar och nu gick han som en prins, nästan fullständigt fokuserad på mina hjälper (lärde sig att förutse galoppen vid ett tillfälle men lät mig då bryta av och fatta om!).

Vad innebär egentligen en "ordentlig och korrekt" sits i ridningen?

Tack! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitsens påverkan på hästen?

Träna upp din mellandel, mage och rygg, för en stadigare sits, så åker du inte fram så lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitsens påverkan på hästen?

Träna upp din mellandel, mage och rygg, för en stadigare sits, så åker du inte fram så lätt.

Hej!

Tack för svar, funderade nästan lite på om det inte var musklerna som faktiskt lidit lite av mitt avbrott. Lika pinsamt ändå! :rofl:
 
Sv: Sitsens påverkan på hästen?

På mitt gym har vi Coreboll, alltså bålstabilitetsträning med Pilatesboll. Det är grymt effektivt och bra för alla, men speciellt för ryttare.
Mjuk och följsam i armbågarna ihop med stabil mellandel gör att du inte trillar fram. Kolla på Kyra K när hon rider :p
 
Sv: Sitsens påverkan på hästen?

På mitt gym har vi Coreboll, alltså bålstabilitetsträning med Pilatesboll. Det är grymt effektivt och bra för alla, men speciellt för ryttare.
Mjuk och följsam i armbågarna ihop med stabil mellandel gör att du inte trillar fram. Kolla på Kyra K när hon rider :p

Precis som min ridlärare pekade ut! Ljumskarna tränades upp rätt snabbt så skänkeln kommer åt iallafall, men verkar blir alltför fokuserad på hästen för att riktigt tänka på min sits, vilket nog är lite mer nödvändigt nu när muskulaturen långsamt utvecklas. Märkte att det blev mycket lättare att länga tygeln och lyfta händerna, men då ramlade han lite framåt som sagt - och då skall skänkeln åt, men så mycket tid har man väl inte under ett ridskolepass. Surt!
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp