Sits, tränare (eller får tårna peka utåt)

Lobelia

Trådstartare
De flesta som rider och tränar har väl stött på mer eller nitiska tränare som är mer eller mindre intresserade av att korrigera diverse fel. Jag har ridit i ganska många år och har avverkat et otal instruktörer både när det gäller storhäst och islandshäst. Många gånger har jag direkt märkt att det påverkar resultatet, andra gånger så märker jag ingen som helst positiv skillnad, som nu med mina tår.

Nu har jag en instruktör som har hakat upp sig på utpekande tår Jag har hört det av och till men hon är väldigt energisk i sina påpekande och visst kan jag vrida in dem eller rättare sagt vrida om hela benet (= sitta obekvämt och spänna mig en aning) och behöva tänka på dem mest hela tiden. Merparten av instruktörerna har struntat i tårna eller möjligen koncentrerat sig på andra fel. Nu menar jag inte tår i 90 graders vinkel mot hästen utan så där lite trevligt utåtpekande på en 45 grader ;). Med tanke på att fossingarna pekar utåt när jag går så misstänker jag att jag aldrig kommer att sitta helt perfekt utan att spänna mig.

Jag är mest nyfiken på hur folk ser på det här "felet", personligen tror jag har saker som påverkar ridningen långt mer som jag behöver tänka på.

Sv: Sits, tränare (eller får tårna peka utåt)

Jag vet inte hur jag ser på felet... men jag vet en ryttare som fick rida med utåtriktade tår, "Charlie chaplin"- stil, tillfälligt. Jag tror att det var för att inte fastna i knäna. Förstår ni den meningen, jag menar "släppa knäna" inte "Klämma sig fast " med knäna. Knäslut heter det ju.

Så då sitter du nog inte fast i knäslut om tränaren vill ändra din sits, det är väl bra....

När jag red för Perry Wood hade han synpunkter på knänas (och därmed även fötternas) vinkel. På baksidan av låren har man en stor och stark muskel. Insidan av låren är mjukare och det är därför han tycker att knäna ska peka rakt framåt, så att man inverkar med den delen av överskänkeln istället för den hårdare delen.

Håller med om att det är ruggigt obekvämt att vrida om hela benet i början men rätt skönt när man väl vant sig.

I centrerad ridning pratar man ju om att ha fötterna tio i 2. För att inte skapa påtvingade spänningar. Vissa människor vet jaf att jag har sagt till att ha fötterna nästan innåt, men de har varit väldigt utåttåade så deras känsla av innåt blir nästan rakt fram! Det hela hänger ju, till viss del, ihop med hur bäckenet också. När fötterna är helt rakt fram kan det vara svårt att ha hela trampdynan på stigbygeln, något som är aj, aj innom CR. Det blir lätt att man har stöd/kontakt på utsidan av foten.
Intressant teori som jag tycker är vettig i alla fall!

En intressant tråd,har precis samma problem.När tårna pekar utåt ännu mer när man går!då är det ju väldigt svårt att sitta avslappnat med tårna rakt fram:) Red western i flera år,där var det lite mer ok tror jag ,kanske för att man inte rider med samma knäslut..

har man en känslig häst kan man tyvärr låsa den med ett "för bra" knäslut. Lagom är bäst, ridning ska ske utan spänningar!

Det viktiga är balans, smidighet och följsamhet i sitsen. Det ser ju lite olika ut från ryttare till ryttare beroende på hur man är byggd. Hur hästen man sitter på är byggd spelar också in samt strorleken på den.
De utåtpekande tårna kan vara tecken på spänningar/snedheter längre upp. (tex höfter, bäcken osv) Som tränare skulle jag inte gå på de utåtpekande tårna utan söka orsaken till dem. Tårna är säkert bara en sekundär reaktion.
Om sitsen i övrigt är följsam och balanserad skulle jag inte lägga så stor vikt vid dem. Ett påpekande kan räcka så att ryttaren är medveten om det och kan kontrollera sin rörlighet lite mera noggrant.

Jag är väl medveten om att problemet sitter högre upp, och att det är hela benet som man måste vrida om. Egentligen är det två olika problem jag kan lyckas få Charlie Chaplin stil om jag är inte passar mig sitter fel och försöker använda hälarna, drar upp knäna etc. Det är varken vackert eller effektivt och jag känner helt klart skillnad där om jag sitter "rätt". Det är däremot omöjligt att få tårna att peka rakt fram utan att spänna mig.

Det handlar om pest eller kolera, om tårna pekar tio i två får du inte ett rakriktat bäcken. Samtidigt så kan just jakten på tårna ge andra osunda spänningar i ryttaren, jag märker själv att balansen är mycket involverad i just det här med tåriktning sen finns även fysiska egenskaper hos ryttaren som gör riktning av tårna.

Fast om benen vrids om hela vägen uppifrån bäckenet så ska det inte behöva uppstå spänningar. Att däremot bara vrida in tårna, det vill säga vrida vaderna, orsakar definitivt spänningar.

Jag tycker att en tränare alltid ska berätta varför man ska korrigera detaljer i sin sits, så att ryttaren förstår vikten av det och inte bara tror att det är ett skönhetsfel.

har man en känslig häst kan man tyvärr låsa den med ett "för bra" knäslut. Lagom är bäst, ridning ska ske utan spänningar!
Det var av precis den anledningen som Perry Wood hade synpunkter på mina knä när jag ville ha hjälp med energin och framåtbjudningen. Det hjälpte enormt mycket att jag slutade "strypa" häststackaren :rofl:

För mig orsakar det definitivt spänningar att vrida om benen uppe i bäckenet om de sen beror på fysiska egenskaper eller ovana vill jag ha osagt.

Har man hamnat i en felaktig sits kan man ju behöva anstränga sig under en period för att succesivt strecha ut korta muskler.

Ang. 10 i 2 så kan du väl visst ha ett rakiktat bäcken? 5 i 1 kanske skulle vara bättre.;) och 12.00 optimalt men det kan vara väldigt svårt att hålla benen där utan att ha en spänning i utsidan av låret.

Kan absolut hålla med om att en instruktör ska kunna berätta orsak till önskad korrigering. Det blir ju lättare att förstå då. Det tycker jag för övrigt gäller alla korrigeringar och inte bara när det gäller sitsen!:laugh:

Det var av precis den anledningen som Perry Wood hade synpunkter på mina knä när jag ville ha hjälp med energin och framåtbjudningen. Det hjälpte enormt mycket att jag slutade "strypa" häststackaren :rofl:

Tränade nyss en häst som var snudd på omöjlig att trava om man låste knäna. i början vart det ju ingen skönhetsridning men hon travade som attan!:D

Men det beror väl på sadeln också, jag har ridit barbacka och bomlöst ett tag för jag har inte hittat någon sadel. Rider man bomlöst så får jag stolsits och utåtpekade knän automatiskt. Hopplöst är det , hemskt för mig, andra kan ju uppleva det annorlunda, dvs ha annan fysiologi än jag.

Ofta står det om sadlar , smal midja och då är det enklare att få en korrekt sits med tårna framåt.

Prova att låna en sadel kanske, em sadel då naturligtvis som står beskriven som smal midja.

Liknande trådar

B
Träning har nu ridit en seg pålle i två dagar och har då tagit tillfället i akt att i snigelskritten granska min sits. har fått höra av...
Svar
13
· Visningar
1 656
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka