Sits, balans och inverkan

S

Stopek

Folk var i -07 tråden sugna på att diskutera detta med utgångspunkt av denna film, och komma med kritik. Kändes inte riktigt som det hörde dit. Så varsågoda att diskutera här.

Hästen är en -07. Detta är andra uppsittningen efter ett par månaders uppehåll. Hästen satts in i augusti och skrittades sedan en till två ggr i veckan under hösten. Bara rakt fram i skog och mark. Nu kunde denna häst inte tas upp på vägen längre, då det var halt. Första uppsittning efter vila visade han ovilja och försökte slita sig loss. Slog med huvudet och försökte bli av med bettet.

I denna film, har jag bytt bett mot hack och dressyrsadel mot bomlös och han slappnar av mycket bättre. Rids nu fem minuter i taget ungefär varannan, var tredje dag. Bara för att fås att slappna av under ryttare, inte för att arbetas.

Igår fick han skor fram och i morgon hoppas jag kunna ta ut honom på vägen och skritta rakt fram bara igen.

http://www.youtube.com/watch?v=_kwx1_WuaDw

Hälsning Maja

Sv: Sits, balans och inverkan

Det är svårt att bedömma en häst som rör sig i halvmeter djup snö.

Jag skulle vilja en så pass ung häst på helt lång tygel på ett stadigt underlag, då vill jag att hästen ska maschera frammåt.Se ut att vara på väg någonstans nästan.

Den här hästen ser inte ut att "vara på väg någonstans" utan lufsar mest runt, svårt att se men det verkar som tyglarna hela tiden är i kontakt med hästen. Sen tycker jag den rör sig lustig bak på böjda spår, men om det beror på inbromsningen i tygeln, snön eller något annat går inte att säga.

Jag tycker hästen ser fin ut, glad och nyfiken på vad som ska hända. Dock måste det vara väldigt svårt att rida en så pass ung och outbildad häst i så mkt snö, det skulle ju självklart vara lättare att rida aktivt framåt på bättre underlag och därmed skulle man bättre se hur den rör sig. Tycker den jobbar på bra efter förutsättningarna och jag anser (utifrån den lilla videosnutten) att det lilla stöd hästen får av tygeln är nödvändigt för att kunna "rama in" den sådär ute i snön. Kanske lite mer bestämt och planerat arbete i framtiden :)? (även om det bara gäller fem minuter).

Jag tycker hästen ser fin ut, glad och nyfiken på vad som ska hända. Dock måste det vara väldigt svårt att rida en så pass ung och outbildad häst i så mkt snö, det skulle ju självklart vara lättare att rida aktivt framåt på bättre underlag och därmed skulle man bättre se hur den rör sig. Tycker den jobbar på bra efter förutsättningarna och jag anser (utifrån den lilla videosnutten) att det lilla stöd hästen får av tygeln är nödvändigt för att kunna "rama in" den sådär ute i snön. Kanske lite mer bestämt och planerat arbete i framtiden :)? (även om det bara gäller fem minuter).

Jag tycker att ni båda har rätt. Här handlar det bara om att hästen skall acceptera handen - då den tidigare bråkat mot bettet. Och den är inte på väg någonstans, då det är tungt underlag. Skall bara acceptera ryttaren och röra sig framåt i den lilla hage som bjuds till ridundlag.

Det är någon av de första gångerna hästen styrs runt på ett böjt spår. Då jag tidigare mest ridit rakt fram. Före snön kom. Då hade han en skritt med rejäl framåtbjudning. Men kände sig osäker i traven rakt fram. Bett red jag med kanske totalt fyra ggr före denna film. Varenda gång var han bångstyrig. Han reds in på kapson.

När han först satts in var det på ridbana i augusti. Då hade han väldigt dålig framåtbjudning - men så snart jag vågade låta honom gå ut i skogen, blev det andra bud.

Han är mycket tillgiven och glad häst. Som vill att det skall hända saker. Men har mycket egen vilja och är rätt bekväm.

Hoppas verkligen inte det är något fel på bakkärran. Jag kan inget se eller känna något, men får väl vara uppmärksam på det.

Denna filmen visade jag inte först med syfte att få kritik på min ridning, utan mer "titta på min lilla bebis. Han är dukig under ryttare"...:D så jag ber om ursäkt.

Hälsning Maja

Jag lockades hit av din rubrik - och trodde att diskussionen skulle gälla det

jag antar att att du inte vill det

tar det på ett teroriplan då

Hästen accepterar bettet när den rids fram till bettet av en ryttare i balans

Kardinalfelet som nästan alla gör är att de reagerar på hästens ruskande med halsen och vill hålla ned halsen med låga händer - istället för att rida hästen mer aktivt med sätet så den rör sig över ryggen och själv sträcker halsen framåt nedåt

För det behövs ett bra skänkelläge så att ryttaren har überbalans från stigbyglarna - för det behövs en korrekt sits - för det behöver en sadel som ger stöd

din BEBIS ÄR duktig :bow:

"Kardinalfelet som nästan alla gör är att de reagerar på hästens ruskande med halsen och vill hålla ned halsen med låga händer - istället för att rida hästen mer aktivt med sätet så den rör sig över ryggen och själv sträcker halsen framåt nedåt"

Absolut, men det lilla hästen på filmen ruskar med huvudet är ju egentligen bara att ignorera, typiskt unghästrusk ;)

din BEBIS ÄR duktig :bow:[/QUOTE]

Instämmer!!!:laugh:

Så här var det ju:
Du uttryckte i en annan tråd att din bebis (ja - det är en fin häst!) inte följde dina vändande hjälper och fattade vad du ville att den skulle göra. Och då skrev jag att det inte handlade om ledarskap, troligtvis, utan att dina vikthjälper var otydliga. En 2,5-åring gör rätt om du gör rätt. Den har ingen egen balans vanligtvis och därför ställer det desto större krav på den som ska utbilda hästen att sitta väldigt stadigt och åt rätt håll. Ställning kan du släppa helt på den här nivån. En unghäst vänder automatiskt sitt huvud utåt i svängar för att hålla balansen. Om du insisterar på ställning får den ännu svårare att följa dina hjälper. Så - koncentrera dig på att få hästen att vända för tygel, sits och skänkel och var övertydlig. Om du är osäker på att du sitter på innersidan kan du göra det jag tipsade om - titta utåt/bakåt. Det är ett knep som används av dressyrryttare på alla nivåer. I teorin ska du givetvis kunna "tippa" inåt och åt den sida som hästen ska vända åt, men i praktiken viker sig många i sidan - och vikthjälpen hamnar då på utsidan. På en unghäst är det särskilt viktigt att vikten alltid ligger rätt, eftersom det är den enda hjälp som hästen redan kan.

Till det kommer det jag var inne på, nämligen att ge hästen bra förutsättningar att utföra de order som du ger den. Att gå i djupsnö är för hästen som att skritta över kavaletti hela tiden. Om du vill lära hästen att vända, bör du göra det på plogat och slätt underlag, så den bara har dig att koncentrera sig på.

Som någon annan var inne på är det också bra att planera varje ridpass så du vet vad du vill få ut av det. Vad ska du öva på idag? Och försöka hålla sig till den planen. Good luck!

Frågan gällde varför hästen inte accepterade handen, vilket visade sig bero på bett och sadel. När jag bytte fungerade han ok.

Sedan hör vi till helt skolor om hur vikthjälper fungerar. Jag anser att det är helt fel att någonsin försöka tippa in hästen i vändning. Man skall alltid sitta rakt över hästen och vridningar vara vågräta i kroppen. Framdel följer ryttarens överkropp (precis som när man styr en cykel) och bakdel ryttarens bäcken.

Därför anser jag också att ryttaren skall ge rejält stöd även i ytterhjälperna i en vändning.

Hälsning Maja

Sedan hör vi till helt skolor om hur vikthjälper fungerar. Jag anser att det är helt fel att någonsin försöka tippa in hästen i vändning. Man skall alltid sitta rakt över hästen och vridningar vara vågräta i kroppen.

Ja, gör som du vill - men du undrade varför hästen inte följde dig, och hade du gjort rätt hade den gjort det - fysikens lagar gäller oavsett vilken skola man tillhör. Hästen måste lära sig vändande hjälper, den kan varken skänkel eller ledande tygeltag från början, och då hjälper det att överdriva hjälperna (och framför allt att inte hamna på utsidan.)

om du sitter mitt över hästen och vänder med axlarna så följer hästen

om den inte gör det så är det ett tecken på att du inte gör rätt

Har tittat på filmen och läst tråden. Håller med dej om att sitta rakt över hästen och någon annans kommentar att vrida axlar och överkropp åt det håll du ska så följer hästen med. Glöm inte blicken:idea: man måste titta dit man ska.

Min unghäst var precis likadan när han var 3. Hade jättesvårt att få med yttersidan och vända. Man får lixom vänta ut det å ta en bit i taget. Nu är han 4 å funkar hur bra som helst för vändande hjälper. Jag använde träd i skogen å utnyttjade att han var tvungen att svänga när stigen svängde så han lärde sej vändande skänkel tillslut.

Bettmässigt ser det ut som du rider på hackamore. Stämmer detta? Isf kan jag meddela att min 19-åriga dressyrmärr beter sej precis som din unghäst när jag rider på hack. Hon hatar det och kan inte svänga :crazy: Hon är för övrigt tävlad regional LA-dressyr och borde funka ändå men blir helknäpp på hack.

Och du!! Din bebis e jätteduktig!!:bump:

Maja, hoppas att jag kan få komma med några synpunkter i all välmening samt berätta hur jag skulle ha gjort med ridningen på denna häst.

Jag tycker inte att den har balans eller koordination nog för att börja bära en ryttare. Den är vinglig och ser inte ut att förstå vad ryttaren vill. Jag hade först arbetat den vid hand någon månad för att lära den vända i balans, lyssna till tygeln (med ett vanligt bett i munnen i kombination med en kapson som man kan använda lite extra om den inte följer bettet). Det räcker inte med ett par gånger utan den behöver få en hel del kroppsmedvetenhet. Träna halter, ryggningar, svängar, stora volter, små volter. Den ska bli smidig och följa dina små signaler. I och med att den får arbeta i form utan ryttare kommerden också sätta de muskler som den behöver för att bära upp ryttaren, då kommer den också få lättare att hålla balansen osv.
Om den var riden i höstas och du nu sitter upp och försöker lösa problemen i sadeln kan det bli värre framöver om du har otur. Jag tror ínte hästen riktigt orkar eller förstår dig, du behöver gå bakåt och "börja om" igen. Har du tänkt ett livslångt förhållande så ha inte för bråttom.

Sen tycker jag att det är lämpligt med bett i munnen. Du får lättare att kommunicera då. Sadeln har jag ingen synpunkt på så länge du sitter ok.
Ryttaren sitter här alldeles för mycket och belastar ryggen, dvs bakom den lodräta sitsen när det borde vara tvärtom. Om man vinklar bäckenet lite mer framåt och tar överlivet något framåt också kommer hästens ryggmuskler inte belastas så mycket och den känner sig friare och kanske inte slår med huvudet så mycket.

Lycka till med din unghäst!
Ps, du kan också pulsa i snön, det är bra träning för dig också;)

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Min häst besökte klinik första gången den 26 november pga "hälta" eller mer ovilja att gå fram och trava. Behandlades i båda bakknäna...
Svar
19
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka