Sista måltiden

O

ocean

hundvalpen kastade sig över leverpastejmackan och glufsade snabbt i sig den , tro det när den inte ätit på ett dygn !.
Men nu var det så att det blev valpens sista måltid , full av liv och glädje , nyfiken på alla, gläfste och gnydde om vart annat ,

hunden hade kommit långväga ifrån , sydamerika någonstans och som jag kan se det så här i efterhand var det ett impulsköp.

för när hunden skulle in i Sverige var det inte kul länge ,eftersom hunden ska sitta i karantän, och de var inte värt att lägga ut pengarna på vad det skulle kosta, så de mer eller mindre länade hunden vind för våg och ville inte veta av den ..

den avlivades ikväll ...

ibland undrar man vad folk tänker , om det tänker överhuvud taget,
är kanske saker man ska kolla upp innan man ger sig i slag med att köpa en hund än mer om det är utanför EU ,
vilka regler och lagar som gäller för införsel av djur , kostander , karantäntid etc,

Sv: Sista måltiden

Jag håller med dig (kan man göra annat?)! Så ogenomtänkt, egoistiskt och korkat.

Ett par "bekanta" till mig gjorde något ungefär lika korkat - eller förmodligen ännu mer korkat. De tog med sig två valpar (kullsyskon) från Danmark när de hade köpt hästar där. Den ena valpen blev svårt sjuk ett par dagar efter hemkomsten och de fick uppsöka veterinär. Veterinären insåg att det var en smuggelhund och hunden var så sjuk att den fick avlivas.

Veterinären som tog hand om den sjuka hunden hade fått reda på att det fanns ytterligare en insmugglad hund och kontaktade därför tullen. De tog i sin tur kontakt med polisen som åkte hem till den tjej som hade kullsyskonet. Kullsyskonet blev naturligtvis avlivad eftersom det var oklart vilken sjukdom som den sjuka hunden hade.

Alla blev naturligtvis ledsna, särskilt över att det friska kullsyskonet avlivades. Personligen tyckte jag inte ett dugg synd om de inblandade personerna. Det var ju deras oansvariga beteende som gjorde att hunden fick avlivas. Jag förstår inte alls varför man inte - om man vill ha en hund - kan göra något av följande alternativ:

1. Köpa en hund av samma ras i Sverige
2. Om man vill ha just den hund som befinner sig utomlands inte kan ge sig till tåls ett tag och se till att hunden blir korrekt vaccinerad och sedan importera hunden på ett sedvanligt sätt.

För mig är det obegripligt att man smugglar in en hund på det sättet och riskerar livet på både hunden som man tar in OCH riskerar att föra in smittsamma sjukdomar in till Sverige.

Man upphör aldrig att förvånas över folk...

Sv: Sista måltiden

än tråkigare är att det inte är en engångsföretelse

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 968
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar