Simträning

wildrose

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av simträning? Ska simma min häst i 4-6 veckor för att försöka få ordning på diverse skadeproblem och nu är jag nyfiken på andras erfarenheter. Kommer att simma i en sjö med bra strand. Vilket är bäst, rida i och simma brevid? Båt och hjälp av nån som ror? Hur långa "intervaller" och hur ofta? Om ni provat, fick ni bra/dåligt resultat? Nåt särskilt man ska tänka på? Kanske någon som simmat sin häst i bassäng? Resultat av träningen?
Alla erfarenheter och synpunkter är välkomna!

Mvh Wildrose

Sv: Simträning

ingen som vill svara....

Ska oxå börja med det i sommar, så fort det blir lite varmt i sjön bara. Tänkt rida i och hålla i halsring, åka med bara. I början ska man tydligen inte simma så länge, ett par minuter bara. Jag vill att min häst ska komma igång (opererad o boxvila) och släppa i sina spända muskler. Dom ska tydligen bli väldigt mjuka o fina av simträning.

Sen är det skritt/jogg som gäller, inte bara simma.

Använd sökfunktionen så hittar du massor med trådar om detta :p

Senast ändrad:

Done that...:grin:
Men de trådar jag hittar ger mig inte riktigt de svar jag söker. Bl a skulle jag vilja veta om någon simmat sin häst i en sjö och då rent praktiskt HUR? Sen är de flesta trådar rätt så gamla och det kan ju finnas nya rön som kan vara intressanta.

I brist på bra svar här så får jag helt enkelt rådgöra med min vet och prova mig fram när det gäller det praktiska, men frågan är väl fri... ?!

Mvh Wildrose

Jag har simmat med min polle i havet, har bara flutit med honom ;p fast inte pga han varit skadad. men ska börja med det igen efter hans hälta som han har nu :)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 964
Hästhantering Efter att hela morgonen suttit och googlat utan vidare resultat så provar jag här. Jag har använt sökfunktionen här men inte hittat vad...
Svar
12
· Visningar
4 927
Senast: Rosett
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·
Trav Någon som har erfarenhet av simträning? Ska simma min häst i 4-6 veckor för att försöka få ordning på diverse skadeproblem och nu är jag...
Svar
1
· Visningar
1 063
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka