Simcosadel - bra eller ej?

Yrja

Trådstartare
Jag har fått erbjudande att köpa en beg. Simcosadel. Säljaren vet ej vad för typ av sadel det är, hur gammal den är eller liknande. Jag hittade Simco-mrkningen - är själv urusel på detta med w-sadlar.

Men, den sitter bra på min häst - enligt flera, dock inga experter. Har haft w-sadel tidigare som ej satt som den skulle. Frågan är nu... Hon köpte den för 1000:- och vill ha 1500:- för den om vi vill ha den. Jag undrar, vågar vi chansa?? Den är beg, och det syns då den är lite sliten i sätet. Men i övrigt verkar den ok. Jag funderar dock på om en så billig sadel är ngt att ha?..

Ni som kan det här med märken och sadlar - vad gör jag??

Jag kan ta bilder på den och lägga upp om ngn tror att de på så sätt kan se modell och liknande.

Önskar tips och tankar. :bow:

Sv: Simcosadel - bra eller ej?

jag har själv ingen erfarenhet av simco förutom att jag hört att det är lågbudgetsadlar. Jag vet inte alls hur den "beter" sig.

För egen del köper jag hellre en begagnad kvalitétssadel än en sådan, men smaken är ju som baken.

Här: http://www.western-saddle-guide.com/western-saddle-brands.html finns en länk till en sida där man tar upp ungefärliga priser på olika märkessadlar. Ju högre pris desto bättre kvalitet, det brukar i alla fall hänga ihop. Simco ligger rätt OK till. Enligt denna sida så är sadlar som kostar under 500 dollar inte mycket att ha.

Mycket bra sida om man vill veta mer om hur man passar in sadeln. fanns ju tom utskrivbara mallar som man kunde använda till att kolla vilken bomvidd och gulletvidd som passar hästen. Kanske inte funkar perfekt men ett bra sätt att se vilka sadlar som man ska börja leta ibland.

Simco har sadlar i olika prisklasser kvalitet. Allt ifrån lågbudget, t ex Lucky S som Börjes säljer, till rätt bra sadlar. Med ett så lågt begagnatpris som ni ska ge så låter det inte som om det skulle vara någon av Simcos bättre sadlar. Trots det kan ju sadeln passa både er och hästen beroende på vad sadeln ska användas till.

Tack för alla svar!

Jag vill ju helst köpa en kvalitetssadel, om dock kanske begagnad. När vi provade denna var jag väldigt skeptisk, men den satt så himla mycket bättre än förväntat och fungerar så bra för min häst att jag började fundera på om jag kanske skulle ta den ändå. Min häst är väldigt svår att hitta sadel till. Så vad tycker ni? Om den sitter bra, är det värt att köpa den då?

Jag har en simco som funkar utmärkt.. Med bra läder och en kanonbom. Min häst trivs kalas med den och jag sitter bekvämt och bra... Har dock inte hittat en liknande Simco nånstans när jag kikat runt, köpte den begagnad för Fem år sedan.. den var rejält använd då men ändå låg priset på 5000 (på b*rjes.. jag skäms.) men tja, den passar min häst, håller sig fin och bra och passar min spetsiga rumpa.. så jag gillar simco.

Till min stora skräck hittade jag den absolut sämsta sadel jag någonsin sett i det nya stallet där jag är.. en billighetssadel som borde vara mord att använda på en häst, hela stallet trodde det var SÅ en westernsadel skulle vara med ojämn bom, nitar som stack ner på undersidan (mot hästens rygg), allmänt kass.. Så dom fick känna på min igår :love: och fick sig en rejäl föreläsning om sadlarnas varande och ickevarande...

Okej.. denna är väldigt fräsh i allmänhet, det syns mest på sätet där färgen är lite nött. Undersidan känns bra och den är för ovanlighetens skull bra anpassad att sitta rätt på min häst. Han har aldrig tidigare rört sig så obehindrat i en w-sadel. Har haft väldigt svårt att hitta rätt, även när det gäller vanliga sadlar.

Vad bör man tänka på och varför bör vi inte köpa denna sadel? Vad finns det för risker med det??

Risken är väl att det kan finnas en dold defekt så som skadad bom eller dyl. Men kläm och känn och pilla å dra.. Passar den hästen så passar den hästen, så länge det inte är något som kan ge skav/tryckskador eller hämmad rörelse så go for it..

Är det dåligt läder i den så kan fendrarna töja sig efter ett tag, men är den begagnad så borde du märkt det redan.. Kolla alla sömmar, känn så hornet är stabilt så inte nån häst gått omkull med den..

Märket är inte SÅ viktigt.. viktigast är ju ändå att den passar pållen.. :idea:

Hej
Det är jätte svårt att hitta sadlar det är likadant för mig jag har en weavertrail. Den duger. Men inte exakt den jag vill ha. Vad jag vill ha är en Barrelrace sadel men jag har min kompis i CA USA så hon ska ta med en åt mig och min dotter när hon kommer. Problemet är att min criollopojke har så mkt manke likaså dotterns ponny.:banana:

Tack igen. :bow:

Ja, alltså den känns väldigt stadig och fräsh. Har känt igenom den och ridit i den. Känns stabilare och bättre i lädret än vår tidigare w-sadel men det var ju en billighetssadel.

Nu är jag inget proffs alls när det gäller sadlar men har haft en del problem tidigare och tagit ut sadelmakare som lärt oss en del. Denna är vid nog för att sitta bra över hans rygg tycker jag. Dock sitter den bara några cm ovan manken men den nuddar inte under någon gångart - jag har känt efter. Den glider inte heller fram som många andra sadlar. han visar inte heller några tecken på obehag vilket brukar vara ett bra tecken med tanke på hur kinkig min häst är när saker och ting inte sitter helt ok.

Nu rider jag eg bara barbacka, men vill ha en sadel att byta med ibland när man känner för det. Roligt med omväxling och när man har lina som jag (rider ej med träns) så är det väldigt praktiskt att ha hornet att hänga linan på under ridturen. :D

Men med tanke på att jag vill kunna rida långa turer med sadeln så måste den sitta riktigt bra för att jag ska vara nöjd.

Så, om den sitter bra? Kan det vara värt att köpa den då? Vågar vi använda den? Jag ska be henne låta oss låna den en månad först eller så, för att se till att det går bra att rida i den mycket, under längre tid.

Kul att höra dig beskriva hur du rider! :D

Tjejerna i mitt stall höll på att tappa hakan totalt när jag red barbacka i grimma.. känns som dom borde se dig! :D

Får du låna den så gör det! hur bra som helst att få provrida ordentligt..
Om den sitter bra är det ett vettigt köp tycker jag..

Hehe.. ja, hos oss är folk vana numera. Tror inte att de förvånas över speciellt mycket längre. Jag har varken grimma eller sadel. Numera lina runt halsen för att visa lite hänsyn åt ryttare från andra stall. Har erfarat så mycket dåliga sadlar att jag till slut bestämde mig för att skippa det helt.

Okej, men då testar jag den en månad till eller så. Försöker låta någon kunnigare ta en titt och sen kanske tar en bild så att folk kan göra en liten bedömning här, ni som kan det här med sadlar. ;)

*S* Well... *harkel* :D

Jag hoppas sadeln funkar för dig iaf ^^

*besserwissern hoppar under en sten och gömmer sig en stund*

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 342
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar