Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl*
Detta fenomen att folk frågar efter cm hela tiden gör mig som säljare TOKIG. Alla mäter på olika ställen!
Conchomått och bomvidd är inte samma sak.
En av mina sadlar är enligt tillverkaren (serienummer) semiq. Måttet mellan concho är 18-19cm. Om jag skulle gå efter concho som bomvidd hade jag haft FQ/XFQ.
Bomvidd mäts visserligen på den nakna bommen men kolla bilden här: http://www.western-saddle-guide.com/saddle-gullet.html
Om jag mäter sadeln enligt width på bilden stämmer det med "tabellen" på samma sida att den är semiq.
Det enda sättet att komma över en sadel som passar är bara att prova, prova och prova. Min nuvarande erfarenhet är att när man provar en sadel som markant inte passar hästen får man fler hintar än om man provar en som faktiskt passar.
Jag är absolut ingen sadelutprovare och det finns många andra Bukare som är mycket bättre än mig inom området. Jag anser dock att det är bättre att vara olärd, erkänna det och söka efter mer kunskap och nya infallsvinkar än att tro att man är expert och bara gå på samma spår hela tiden.