Sv: Silversvart/silverbrun tar imot vilka ston?
Glöm inte att silver inte heller syns på skimlar. Eller, det kan ju synas när de är föl, men det är ju inte alltid man vet vilken färg de hade som små. Jag vet tex ett skimmelsto, född fux som hade två silvergener. Henne betäckte de glatt med silverhingst tills de gentestade...
Är det många färganlag kan det ju även vara svårare att se vad som är vad så då får man leka lite detektiv. Men silver + silver är aldrig en bra kombination i aveln oavsett hästens färg i övrigt, även om det statistiskt "bara" är 25% av silver + silver korsning som får två anlag och därmed får problem. (Förutsatt att föräldrarna bara har ett anlag var, skimmelstoet ovan gav ju 75% chans för avkomma med silveranlag när hon korsades med hingst som bar på ett silveranlag).
...och bara för att "enbart" 25% blir drabbade av MCOA om man korsar två individer med ett silveranlag var tycker jag inte det är ok. Det är så lätt att undvika de problemen med den kunskap som vi har idag och det lär finnas många andra bra avelskombinationer som inte innebär den risken.
Och, som ägare av hingst med silveranlag som används i avel tycker jag det är oseriöst om man inte har läst in sig lite i ämnet så att man förstår vad MCOA innebär och hur man undviker det. (Som stoägare är det också bra om man sätter sig in om man har ett sto med silveranlag som man planerar att betäcka, men jag skulle tro att hingsten ofta kommer att ge upphov till fler avkommor än den som har ett enskilt sto och därför behöver hingstens ägare vara bättre insatt).