Silversvart/silverbrun tar imot vilka ston?

misen

Trådstartare
Ja om man har en silversvart hingst tar den då imot silversvarta/silverbruna ston för betäckning trotts risken för sjukdom?

gäller sjukdomen även om hingsten är silverbrun å betäcks med silversvart/silverbrunt sto?? eller hingsten silver svart å stoet silver brunt?

Sv: Silversvart/silverbrun tar imot vilka ston?

Ja om man har en silversvart hingst tar den då imot silversvarta/silverbruna ston för betäckning trotts risken för sjukdom?

gäller sjukdomen även om hingsten är silverbrun å betäcks med silversvart/silverbrunt sto?? eller hingsten silver svart å stoet silver brunt?

Silver är silver, det är ingen skillnad om hästen är svart eller brun i grunden, det är samma anlag. Även fuxar kan bära på anlaget, och det är fortfarande samma risk för defekten även om färgen inte syns på utsidan på en fux.

Kort och gott: Aldrig, aldrig, aldrig betäcka silver + silver. Regeln gäller även för fux som har en eller flera silverföräldrar!

Om en hingsthållare ändå accepterar silverston till sin silverhingst, så är det högst oseriöst och oansvarigt.

okej.. bra då vet jag =) nä därför jag ville veta hur de låg till med anlaget. så om en fux har en silver förälder tex så kan hon ha anlaget med.. men om inte stoet har silver mamma eller pappa så e de ingen risk?? =)

kommer ev köpa en silver hingst och visa fram om de går så bra att man kan använda honom i avel så kommer han INTE ta imot silver ston =)

Silvergenen syns inte på fuxar men kan ha nedärvts i generationer av fuxar utan att synas förrän det kommer en fölunge som är svart eller brun.
Så det är inte riskfritt med ett fuxsto bara för att hon inte har någon silverförälder, om någon av föräldrarna är fux kan anlaget vara dolt. Så för att vara säker måste fuxstoets båda föräldrar vara bruna eller svarta (plus då eventuellt black, skäck, gul, konstantskimmel) för då vet man säkert att skulle de haft silveranlaget skulle det synts och då kan alltså inte fuxstoet bära något silveranlag. Alternativt så skickar man in ett DNA-prov till SLU och får svar på om fuxstoet bär på silver.

Glöm inte att silver inte heller syns på skimlar. Eller, det kan ju synas när de är föl, men det är ju inte alltid man vet vilken färg de hade som små. Jag vet tex ett skimmelsto, född fux som hade två silvergener. Henne betäckte de glatt med silverhingst tills de gentestade...

Är det många färganlag kan det ju även vara svårare att se vad som är vad så då får man leka lite detektiv. Men silver + silver är aldrig en bra kombination i aveln oavsett hästens färg i övrigt, även om det statistiskt "bara" är 25% av silver + silver korsning som får två anlag och därmed får problem. (Förutsatt att föräldrarna bara har ett anlag var, skimmelstoet ovan gav ju 75% chans för avkomma med silveranlag när hon korsades med hingst som bar på ett silveranlag).

...och bara för att "enbart" 25% blir drabbade av MCOA om man korsar två individer med ett silveranlag var tycker jag inte det är ok. Det är så lätt att undvika de problemen med den kunskap som vi har idag och det lär finnas många andra bra avelskombinationer som inte innebär den risken.

Och, som ägare av hingst med silveranlag som används i avel tycker jag det är oseriöst om man inte har läst in sig lite i ämnet så att man förstår vad MCOA innebär och hur man undviker det. (Som stoägare är det också bra om man sätter sig in om man har ett sto med silveranlag som man planerar att betäcka, men jag skulle tro att hingsten ofta kommer att ge upphov till fler avkommor än den som har ett enskilt sto och därför behöver hingstens ägare vara bättre insatt).

Senast ändrad:

Nu räknad du knas. Hon måste haft ett anlag. Hade hon två skulle hon 1. alltid nedärvt silver 2. troligtvis haft reducerad syn

Hon hade två anlag, ägaren påstod att synen inte verkade påverkad (han hade flera hästar med dubbla silveranlag, men just denna kom som en överraskning för honom). Men, hon gick ju bara som fölsto och man kunde inte se något visuellt på ögat som lekman, medan vissa andra hästar med två silveranlag som jag sett haft tydliga förändringar i ögonen, typ helt grågrumliga eller väldigt utstående ögon. Men visst, jag tror inte hennes syn var helt perfekt.

..och ja, jag räknade/skrev galet, 100% chans för ett silveranalg silveranlag , 75 % risk/chans för dubbla silveranlag hos avkomman om fadern också bar på ett silveranlag.

..och nej, det var inte i Sverige och gäller inte Islandshästar.

En bild på den underbara lilla skimmeln med dubbla silveranlag:
honeykramas.jpg

Aha, då är jag med. Ursäkta :)

Halvt KL
Det kan vara svårt att veta med hästar om de ser dåligt, inte minst om de inte rids. Oftast tar flocken väl hand om sådana individer. Min ena är blind, eller närapå, bara på ena ögat men henne var det ingen av tidigare ägare eller tillridare som sett det.

Hon ville inte gå åt vänster i början. Fanns ju ingen värld där. Samt att hon slängde med huvudet åt v så och då, för att se vad som hände. Numera är det sällan det märks alls. Hon litar på mig men i vissa situationer vill hon kolla läget på v. sida, men då ska det vara ngt spec. samt på lång tygel när jag inte styr vill hon kolla lite extra. Mao så är min upplevlse att de tycks anpassa sig väl.

Det är lite min tanke med. Så visst, han hade säkerligen hästar som såg sämre och hon var kanske inte så drabbad för att ha två silvergener, men visst, jag tror också att hennes syn var påverkad, om inte i dagsljus så i skymning.

..och ja, jag räknade/skrev galet, 100% chans för ett silveranalg silveranlag , 75 % risk/chans för dubbla silveranlag hos avkomman om fadern också bar på ett silveranlag.

Nu får du ursäkta en besserwisser, men du räknar fortfarande fel :angel:

I exemplet du nämner ska det vara 100% silver, varav 50% med dubbla anlag och 50% med enkelt.

Om du absolut vill få in siffran 75%, så kan hon inte ha haft mer än ett anlag. Då skulle 50% av avkommorna få ett anlag, 25% dubbla anlag och 25% inget silveranlag alls. Dvs totalt 75% av avkommorna får silverfärgen. Siffrorna gäller för hingst med enkelt silveranlag.

Helt korrekt, så blir det när man skriver snabbare än man tänker...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 851
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar