Silvergulsvart

Sv: Silvergulsvart

Tack för länken. Hon var super fin.

Är det någon som vet när man kan se om det blir en silversvart eller silvergulsvart?

Nu har äntligen fölet kommit. Men vad har hon för färg???

picture.aspx
picture.aspx

En dum fråga, men hur ser man skillnad på en silversvart och en silvergulsvart?
Vissa silversvarta har också den lite ljusare färgen?
Jätte fin isis:love:

Tack - helt perfekta.
De är litet mörkare än mina hästars hovar och det skulle kunna tyda på gul-gen.
På mina föl så var det verkligen svart/vitt.

Är ögonen mycket ljusa?
Gulgenen ger ljusare ögon.
Som bernsten ungefär.

Hennes ögon var ganska ljus gråa när hon föddes men har blivit mörk gråa nu. Ska se om jag kan ta kort på de i dag. Mamma sto tycker jag har väldigt mörka ögon för att vara gulbrun.
Här är en bild på hennes öga.

*kl*

Ni otåliga får lugna er.

Gulgenen syns inte på en silversvart/silverbrun förrän den börjar sudda ut det silvriga och göra det smutsbrunt. Det tar några år! Ibland är ögonen ljusare men det KAN de vara bara av silveranlaget.

Titta tex på Svadilfari på Knutshyttan om ni vill se en silvergulsvart.

Anledningen att man sällan ser bilder är att man sällan känner igen färgen på vuxna hästar. Silveranlaget syns liksom oftast inte längre. Ofta kan den inte bevisas förrän man avlat - som Svadilfari tex.

Inte konstig man e otålig, vill ju ha rätt färg på sin häst ;)

Hur fanken gör man vid id-kontollen då?
Hade stora problem med min förra silversvarta avkomma. Id-kontollanten ville ha den till skimmel, gulbrun eller vad som helst men till slut fick jag han till att skriva silversvart och han skulle ändå vara godkänd för färg.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar