Silvergulsvart

asterix_zaphir

Trådstartare
Har en fölis som blir antingen silversvart eller silvergulsvart. Så ni som har bilder på silvergulsvarta, lägg in så jag får se hur de ser ut :p
Så här ser "objektet" ut nu, Lilla Blædis

Senast ändrad:
Sv: Silvergulsvart

Nej, vilken sötnos - Grattis!
Jag väntar en fölis som KAN bli silvergulbrun men troligast blir silverbrun. Får vi tigga plats i tråden och be att få se även silvergulbruna hästar??? Så slipper vi skapa ytterligare en tråd vilket jag annars hade tänkt... / Ninni

Tack, hon är underbar:love::love: Hnnes mamma är gulbrun och pappan är silversvart (Askur).
Helt klart får du tigga plats :D, det är ju också en ovanlig färg. Hoppas bara vi får se lite olika färgvarianter på både silvergulsvart och silvergulbrun.

Ja, det hoppas vi verkligen :laugh: Mitt första föl i år blev en silverbrun tjej med vita hår i pannan och snopp. Liten tölthäst efter silverbruna Loftur frá Möðrufelli.

picture.aspx

Nu väntar vi på Lofturavkomma nr 2 u. svart svalursto. Sannolikt en silverbrun, brun, fux eller silversvart men det kan bli gulbrun eller silvergulbrun. Och då vill jag gärna veta hur de sistnämnda ser ut för det har jag aldrig sett någon. Spännande med färger...

Hon var bara sååå söt :love::love:
Är inte så kunnig på det här med färger men var kommer "gul-genen" ifrån om det finns en chans till att bli silvergulbrun eller gulbrun?

ni som anar att era föl har silver i sig, är de födda med randiga hovar då är de silver annars med stor sannolikhet är de inte silver.

så kan man lätt utesluta silver iaf. eller om de har silver så ser man ju det på de sättet.

sen kan men de e ine säkert, ha grå/vit/ljusare man än kroppen för det ska de iaf få som vuxna det syns på fölet som är silverbrunt där som någon la upp den är lite ljusare i man och svans

men mitt silverbrunblacka föl hade samma färg på manen och kroppen lite ljusare svans dock.

16905867.jpg

men han hade och har randiga hovar.

ska se om ja kan hitta någon bild på de....
här är hans brors hovar han är oxå silverbrunblack.

21117138.jpg

Senast ändrad:

Så du menar genom att titta på fölen ovan att de inte är silverfärgade?

Jag anar inte att min fölis är silverfärgad, jag vet, annars hade jag inte skrivit det. Tim på Silverkedjan har fått bilder på henne för Askur är pappan till fölet.

PS, har fått lära mig att silverfärgade hästar födds även med vita ögonfransar. DS

Senast ändrad:

Silverbruna föl blir det ganska sannolikt av denna kombination med mörkbruna Leira som mor och silverbruna Loftur som far. Fölet har dessutom alla de tecken en silverbrun fölunge ska ha så det blev full pott i år av den kombinationen. Dessutom mycket tölt :laugh:
picture.aspx
kåring_1maj_2008_100.jpg

Hon var bara sååå söt :love::love:
Är inte så kunnig på det här med färger men var kommer "gul-genen" ifrån om det finns en chans till att bli silvergulbrun eller gulbrun?

Jaa du, Lofturs mor är isabell iofs men då borde han i mina ögon nedärva antingen silver eller gulgen eftersom båda är blekanlag. Stoet är inte kolsvart utan bär på en rödgen för hon har en fuxavkomma med Fákur. Hon är registrerad som "Brún". När jag kombinerar dem i WF får jag 16.8 % silverbrun och brun, 14.2 % fux, 10.1 % silversvart och svart, 7.9 % gulbrun och silvergulbrun, 6.7 % isabell och 4.7 % gulsvart. Ska bli intressant att se vad som ploppar ut...

Då hoppas vi på en gulbrun eller silvergulbrun.
Mamman till mitt föl är gulbrun av den "gulare varianten".

Silvergulbrun vore fräckt för det verkar knappt finnas några men med min tur blir det väl en brun eller fux :o

Tror jag har sett en silvergulbrun på Kvarnbackas hemsida under Silfurmánis avkommor.

Men bilder på silvergulsvarta och silver gulbruna lyser med sin frånvaro:cry:

Så du menar genom att titta på fölen ovan att de inte är silverfärgade?

Jag anar inte att min fölis är silverfärgad, jag vet, annars hade jag inte skrivit det. Tim på Silverkedjan har fått bilder på henne för Askur är pappan till fölet.

PS, har fått lära mig att silverfärgade hästar födds även med vita ögonfransar. DS

låter på dej om att du tog det jag skrev som nåt negativt? jag försökte ju bara hjälpa till:crazy:

men har ditt föl ränder på hovarna och de tecken som silverhästar har, förstår inte varför du blev så sur?

jag har med frågat Tim om min häst men hon vet endå inte säkert förrän fölpälsen ramlat av vad min plutt har för färg.

om Tim vetat vad din har för färg hade du väl inte behövt fråga här?:angel:

Tim har ju sagt att den är silver.... Det är ju det som är klart! frågan är vilken färg det var under silvergenerna!

Eftersom det lät som du ifrågasatte att fölisen var silver så antar jag att ts blev upprörd. (även om det kanske inte var så :) )

om Tim vetat vad din har för färg hade du väl inte behövt fråga här?:angel:
Jag är inte eller blev sur men jag tycker det lät på din skrift att vi inte kunde se hur en silvarfärgad ser ut när de födds och vilka kännetecken man kan kolla;) Sorry att du tog det så.
Läser du trådens första inlägg riktigt så kan du nog se att jag inte frågar vad för färg min föling har utan att jag vill se bilder på Silvergulsvarta isisar, har nog bara sett 1 eller 2 men vill gärna se fler för att se hur stor färgvarianter det kan bli på de ocskå.

Sedan det här med ränder på min silversvarta som jag hade innan kom inte ränderna förrän efter ca 1,5 månad, var inte hon silversvart då bara för att hon inte hade ränder när hon föddes. Man kunde antyda till ränder uppe i kronranden men inte hela hoven.
Hon såg ut så här:

Men nu vill jag fortfarande se silvergulsvarta hästar....

Men nu vill jag fortfarande se silvergulsvarta hästar....

... och silvergulbruna :D Måste ju finnas några, eller ?!?

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar