Silikon till hov - erfarenheter sökes!

K

Kuckeliku

Hade idag en kund som kom in och hade blivit rekommenderad av sin hovslagare att sätta en sträng med silikon i springan som blir mellan sko och insidan av hov.
Mestadels för att det skulle förebygga snöstyltor, men även för att skydda lite.
Mången spec på olika silikoner har jag sett, men ingen som relaterar till hästhovar...

Är det någon annan som testat detta och har något fabrikat och modell att rekommendera?
Det bör vara någon modell som 'stelnar' i kontakt med luftfuktighet.

Sv: Silikon till hov - erfarenheter sökes!

Min hovis la på silikon på utsidan mellan hov och sko, då hon hade fläkt bort en bra bit av hoven så det var ett hål in. Tvättade rent med sprit först för att det skulle sätta sig ordentligt, sen har jag för mig att det inte tog så lång tid att stelna. Har tyvärr inte en aning om vad för silikon det var, tyvärr.

Ja, inte köper man det silikonet var som helst. Det bör ju bli från någon återförsäljare av hovslagare material. Märkligt att inte den hovisen själv utförde det arbete h*n rekommenderar.:confused:

Min valack skoddes förut 2 skoperioder med ett lager silikon över sulorna +sulor (pga sulömhet). Det var min hovis som skötte det, jag vet bara att silikonet var svindyrt.

Men sa inte hovslagaren var kunden kunde få tag på det?

Min hovis la på silikon på utsidan mellan hov och sko, då hon hade fläkt bort en bra bit av hoven så det var ett hål in. Tvättade rent med sprit först för att det skulle sätta sig ordentligt, sen har jag för mig att det inte tog så lång tid att stelna. Har tyvärr inte en aning om vad för silikon det var, tyvärr.

Det måste ha varit hovplast inte silikon. Silikon skulle aldrig fäst på det sättet som du beskriver. Att plasta däremot är ganska vanligt.

Det är nog Vettec Equi-pak hovslagaren menar. Det borde vara lättare för hovslagaren att få tag på eller i alla fall veta vilka som är återförsäljare där kunden bor.

vi gjorde det på min ena förra skoningen pga han blir öm längsmed kanten av skon när det är hårt och knögglig ute. funkade faktisk över all förväntan! skyddade bra, ramlade inte av och inga problem med stråltryck eller massa skit under som det blir med vanliga sulor. :)

använder vettecs produkter.

Det kan säkert skydda mot att grus kommer in och nöter mellan sko och hov, vilket var den troliga orsaken till min hästs hovböld i våras. På tal om silikon så lade även min hovis i det i hålet där bölden suttit för att det inte skulle komma in massa skit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka