Silikon i hovarna?

Taefill

Trådstartare
Får man tävla med det, med och utan sula? Vad är det för regler som gäller kring sånt?

MVH tusen år sedan jag tävlade ;)

Sv: Silikon i hovarna?

Ja du får ha silikon i hoven, dock får du själv bekosta ny iläggning i de fall domaren vill ta upp silikonet vid en kontroll.

Jag tävlar med sulor med silikon i=) Du får bara inte har 10mm skor då utan endast 8 mm=)

Jag kan svara för mig, men då hade vi ingen sula på utan fyllde endast med silikon. Vår gammelman blev ganska öm sommartid i sina hovar, i varje fall de somrar som var varma och mycket torra då underlaget blev stenhårt. Hovis la in silikon i hoven, en typ som var lite elastisk för att avlasta lederna och funkade lite som välanpassade löparskor med en ohyggligt bra stötdämpning.

Varför man däremot skulle vilja lägga silikon i kombination med en extra sula är en hel gåta för mig.

Vad fiffigt! Fylls hela hoven eller bara sidostrålfårorna?
Kan man göra detta om strålen har farit illa av sommartorkan och därför fått djupa fåror som fylls med gödsel?
Skulle vilja skydda strålarna mot frätning så de får växa till sig lite, kunde det funka tror du?

Man lägger något nät mellan hoven och skon, när skon har sömmats fast så fyller man utrymmet i hoven med silikon. Så även strålen täcks ju då självklart, om det funkar med din häst måste du fråga din hovis om samtidigt så måste ju även denne jobba med detta material och det är inte alla som gör det.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
362
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama