silage ute

K

kickapoo

Skulle vilja veta era erfarenheter av att fodra fritt med silage ute utan tak. Vi funderar på en slags tunna för att inte ha maten direkt på marken, men det finns inget tak på den. Frågan är då om silage klarar regn? Hö är ju väldigt känsligt, men silage kanske klarar vatten bättre eftersom det är blött. Silage kan ju inte ligga öppnat mer än ett par-tre dagar innan det blir dåligt (om det inte är kallt, men då regnar det ju inte heller). Min fråga är helt enkelt om regnet på den korta tiden hinner förstöra maten? Hoppas någon har något bra svar, eller andra ideer på fri fodring ute. Det är lite mer komplicerat än jag först trodde. Hästarna ska gå ute dygnet runt och det vore så skönt om de kunda ha fri tillgång då.
 
Sv: silage ute

Jag har stått i ett stall där hästarna hadde fritillgång på hösilage (utan tak). Dom ställde ut hela balar i hage och skar upp 3 hål (1hål/häst)i toppen (lagoma "mul hål") och när hästarna hadde ätit tillräckligt ur de små hålen så skar dom upp hela toppen.
På natten när hästarna var inne i stallet täcktes balen över med en pressening. Detta fungerade jätte bra. Det man dock måste vara uppmärksam på är att hästarna inte river ner/lös plasten och nätet som är runt balen och trasslar in benen i detta när det ligger på marken så man måste hela tiden hålla koll och tabort överflödig plast och nät.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 561
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 412
Senast: Sirap
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 380
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp