Silage/ Botulism! Akut fråga!!

Magnum

Trådstartare
Nu har höet börjat tryta här och kommer antagligen snart få fodra med enliage/hösilage också för att lunna dryga ut höet.
Hyfsat torrt för att vara ensilage men inte så torrt som hösilage brukar vara..(har inga inga värden eller TShalt)

Har varit i kontakt med vetrinär iom botulismspruta. och söker fler svar på hur det kan vara bra att göra?

Vet berättade att om silaget är slaget 'lite ovanför backen' så är det i regel mindre risk för djurkroppar osv att hamna med i balen sen. Hon sa att iom det är risken för att blir sjuk i botulism lägre och hon tyckte att vi tom kunde strunta i att vaccinera.
Vårat silage är slaget en liten bit från marken, och är i bra kvalitet.
Vi kommer endast fodra med silaget tills höet kommer in. Dvs förhoppningsvis högst en månad från nu. Då blandat med mestadels hö.

Hade ni vaccinerat?
Jag har alltid sagt att om det ska ges silage så ska det vaccineras- vill inte riskera nåt.
Men har nu blivit osäker. Iom vets åsikt.
Iofs har jag de tre senaste dagarna börjat ge lite(läs max ½ kg per dag) ensilage med natthöet för att kkunna vänja sej, kanske var det dumt?

Och OM nu hästen skulle bli dålig, vad är symtomen på botulism?

Sv: Silage/ Botulism! Akut fråga!!

Om ni bara ska fodra en månad med hösilage är det ingen idé att vaccinera, eftersom man inte har ett fullgott skydd förrens man gjort hela grundvaccinationen. Det är 3 sprutor som man ger med en månads mellanrum(? rätta mig om jag har fel ang. intervallet). Dvs från första sprutan tar det 3 månader innan hästen har ett fullgott skydd.

Jag tror inte du behöver oroa dig, många hästar i vårt stall är ovaccinerade och har ätit hösilage i många år. Ingen har blivit sjuk och dött hittills. (Min är dock vaccinerad)

Jag tror att det du ska eventuellt oroa dig för inte är botulism utan att när du ger så lite av ensilaget så finns risken att det blir dåligt. Speciellt torrt ensilage har lätt för att snabbt bli dåligt när balen är öppnad och det är varmt ute.

Vi har tur, hästen bor på bondgård så ensilaget går åt hela tiden till gårdens tjurar och ungdjur. det hinner aldrig bli dåligt, snarare bra att vi också använder lite grann..
-----------------------------------------------------------

Men hur fort kan man öka på egentligen? Har aldrig använt mej av silage av nåt slag nånsin förut och hästen har heller aldrig fått det innan.
Tänkte ge så här lite nån vecka iaf.
Han äter 3 kg hö just nu,nattetid. Hur mycket ensilage kan det vara lika med? (förstår ni hur jag menar?.. trött..)
Hade väl tänkt att komma upp till 50/50, men det beror ju helt på hur länge det befintliga höt finns kvar och när höet kan slås...Kan ju bli så att man är tvungen att bara köra på ensilaget..

Kan ju hända att nästa bal är blötare också.. (Fast de senaste fyra-fem rundbalarna jag sett (och studerat;) )har varit i stort sett likadana, så som jag skrev i huvudinlägget, hyfsat blöta men inte så blött som ensilage 'brukar' vara så som jag upplevt det..Men inte torrt som hösilage är heller..
Har också hört att man inte vill ge hästar för blött ensilage? Vad händer/varför?

Han äter 3 kg hö just nu,nattetid. Hur mycket ensilage kan det vara lika med? (förstår ni hur jag menar?.. trött..)

Svårt att gissa ts såhär bakom en skärm men som du beskriver kanske ts ligger runt 50% och då motsvarar 3 kg hö ca 6 kg hösilage, knappt.

Inga problem att ge hästar ensilage med ett lägre ts om dom har en normalt fungerande mage. Min häst har problem med magen så om ts-halten blir för låg blir hon lös i magen.

Och eftersom du står på gården där fodret tas så tycker jag inte att du ska behöva vaccinera din häst. Då vet du ju lättare hur hanteringen är i dom flesta stadier och att det är bra rotation på fodret. Har gett mina hästar ensilage i 20 år och har aldrig vaccinerat. Eftersom vi är mjökproducenter så tar vi ju allt foder själva och har på så vis full koll. :)

Kicki :)

TS halten är ju lätt att ta reda på hemma. Ta 1 kg ensilage, torka i ugn på svag värme tills det är torrt. Därefter väger du. Nu har du fått fram ts halten och vet hur mycket du ska ge för att motsvara höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka