Signalement i passet vs på riktigt

Seabaz

Trådstartare
Min ponnys signalement:
Ras: Korsningshäst
Färg: Brun
Huvud: Virvel på mittlinjen under övre ögonlinjen
Vänster framben: Vit halvkota/vit kota
Höger framben: Vit kota/vit halvkota
Vänster bak: Vit kvartstrumpa
Höger bak: Vit halv kotled
Övriga kännetecken: Vit fläck på manken. Strierad hov höger fram

P9256326.jpg

P9256324.jpg

20100810159.jpg

Vissa saker känns lite fel?

Inte för någonting gör något, det är en valack och korsning så någon avel går knappast och hade inte blivit ändå. Den är inte välkommen på utställning för officiell bedömning så som sagt, det gör inget för mig men visst är signalementet lite fel?

Sv: Signalement i passet vs på riktigt

Rasen, "korsningshäst" istället för "korsningsponny"? Han är kategori B liksom.. hmm...

Och färgen. Brun? Är han inte skäck?

Är fläcken vid manken den enda han har på kroppen?
Tycker inte hans er ut som en skäck utan som en brun med fläck.

Vad är skillanden? Eller vad säger man, var går gränsen? Det kanske är jag ändå som har fel? :o :)

Han har en fläck på höger sida och en fläck på vänster sida om halsen/manken + stickelhårig fläck mitt på sidan på vänster sida..

hans pappa är skäck och mamman är brun

Han är utan tvivel brunskäck. En brun häst med skäckanlag. Relativt vanligt med minimerade skäckteckningar hos islandshästar o shettisar (nu minns jag inte exakt vilken korsning din ponny är men har för mig att de två raserna är inblandade). Är inte den vita fläcken på manke/rygg nog bevis för Görel så borde de vita pigmenten i svansen vara det.

Sök på minimal pinto på google så får du se en del bilder. :)

Här är en musblackskäck islänning som har än mindre vita fläckar än din ponny. Notera vit fläck på manken, extra hög socka som skvallrar och såklart det vita i svansen.
25289399.jpg

Min shettis skrevs som brun av en id-kontrollant som inte tydligen visste att bruna hästar har svart man och svans.
18860819.jpg

Han är mörkfux med ljus man och svans. :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Någon som vet vad en stövel är? Är det en vedertagen term för signalementbeskrivning på hästar? SIGNALEMENT Huvud: bred bläs med...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka