Siffra i Blodprov dräktighet

Lise

Trådstartare
Om hästen misstänks vara dräktig men man vet ej när detta kan ha skett.
Hur vet man då att blodprovet stämmer?
Det är ju vad jag förstått baserat på hur länge hästen gått dräktig isf.

Någon som fått en siffra från sitt provsvar ? Och isf hur långt gången var er häst ?
 
Såvida stoet misstänks vara dräktig för att det syns på henne så lär det vara östronsulfat prov som tagits som kan tas från ca 120 dygns dräktighet och fram tills fölet föds. Östronsulfat är något fölet avger så det finns så att säga inte om det inte finns ett levande foster (och går tydligen ur blodet snabbt vid kastning/dött föl). Har aldrig fått några siffror.
Det andra blodprovet som finns (som är motsvarande typ våra graviditetstest) är däremot mkt osäkrare för det hormonet finns kvar i kroppen länge efter de resorberat/kastat och kan därav ge falskt positivt prov om hästen varit dräktig först. Det tas väl dock bara i tidig dräktighet om jag minns rätt har aldrig tagit något sådant känns som utkastade pengar som inte ger något säkert svar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
882
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp