Tror att vi behöver en hel del nytt blod i styrelsen, som strävar efter öppenhet och demokrati. Av någon outgrundlig anledning finns flera i nuvarande styrelse som inte vill ha så mycket insyn i vad som diskuteras på styrelsemötena. Vem har tex beviljat en ganska saftig lön i över två år för en tävlingsgeneral som visserligen periodvis kommer att slita, men som givetvis måste delegera massor?
I nuläget tror jag att GM kan vara bra för SIF, med spridning av ledamöter kommer knappast hans egna intressen att påverka. Det vore onekligen roligt om grytan blev omrörd.
Jag tycker det var en stor miss att vi tappade förra kvinnliga ordföranden (kommer ej ihåg namnet) hon kunde säkert tillfört en del om hon ej blivit "uttryckt" :angel:

Det har varit värre ibland, och ordnat upp sig till slut ändå. Och det är ungefär samma människor som gör ungefär samma saker nu som då.

Jag ägnar mig numera åt att "ligga lågt".

Ja, du har rätt, den inre kretsen är där av en anledning, det är ingen annan som står ut med dom, för dom släpper inte in någon annan i gruppen...
Och frågan är juh om den inre kretsen skött sig så jävla bra eftersom hela VM håller på å går åt helvte?!?!

Men du har rätt, kunskapen är viktig, frågan är om det räcker med enbart kunskap för att föra förbundet framåt? Och som sagt, om kunskapen bara kan komma från "dom gamla rävarna"?

Och som sagt, om kunskapen bara kan komma från "dom gamla rävarna"?

Då ligger förbundet verkligen risigt till att bygga en förening runt personer och deras kunskaper och inte verksamheten är ett bra sätt att skapa problem.

Håller med om att det var en stor miss att inte ta tillvara vår förra ordförande. Jag tyckte det var roligt att en person som inte är ett "namn" inom islandshästvärlden ville ta på sig ett sådant stort engagemang. Av hennes bakgrund att döma verkade hon synnerligen kompetent för uppdraget.
Annars tror jag det är jättesvårt att hitta personer som inte är kändisar för oss, det är nog oundvikligt att sätta samman en styrelse utan dem. Och det är väl inget fel i att ha kändisar i styrelsen, eller hur? Det viktigaste är väl att det är kompetenta personer på rätt plats som är villiga att lägga ned tid och kraft på att driva förbundet framåt.
Det svåraste är väl att vaska fram "okända" förmågor, just för att de är okända. Det sitter säkerligen massor av kompetenta medlemmar runt om i landet som skulle platsa i styrelsen, med erfarenheter och kunskaper som förbundet behöver. Men hur hittar man dem om de inte marknadsför sig själva?
Jag är trogen läsare av tidningen Ridsport och kan väl säga att SIF inte är ensamma om att ha "kändisar" på ledande poster.
När det gäller bråket i SIF blir jag lätt orolig eftersom vi har ett VM att arrangera så snart inpå. Personligen tycker jag det är konstigt att en projekt- och arbetsbeskrivning för den som fått uppdraget att projektleda VM inte kommit styrelsen tillhanda. En sådan skulle givetvis presenterats INNAN uppdraget lades ut på någon person. Att genomföra VM är en mastodontinsats och självklart skall ansvarig person ha betalt. Men innan man kontrakterar en konsult brukar man göra klart vem som gör vad etc, i alla fall inom närlingslivet. Det är så skönt när det är klart från början, för då blir det aldrig några diskussioner. Men det här är som sagt min personliga åsikt.
Ha det bra! Mia :banana:

Hellre nån som har lite egna intressen men åtminstone har hört talas om sommareksem förut...

Ja hu vilken hemsk tanke, en utböling kommer och ser vilket hemskt lidande det är och beslutar sig för att göra något åt det :angel:

Hellre nån som har lite egna intressen men åtminstone har hört talas om sommareksem förut...

Tyvärr verkar ju egna intressen ibland göra det mycket sämre i fråga om tex sommareksem som du nämnde! Egna intressen kan göra att det är för dyrt att utesluta eksemhingstar ur aveln... För att ta ett exempel!
( nu syfter jag inte på något av namnet som tagits upp )

I nuläget tror jag att GM kan vara bra för SIF, med spridning av ledamöter kommer knappast hans egna intressen att påverka.

Det är säkert en kompetent och bra person, men jag tycker i varje fall att det vore oansvarigt att sätta honom som ordförande. Inte mot medlemmarna enbart, utan även mot honom själv.

Nu är det naturligtvis svårt att finna männsikor som inte har komersiellt intresse i denna sport, men man kan också göra skillnad även på detta. När SIF anlita vissa anläggningar för avelsvisning, tävlingar etc. Då skall man inte ha en ordförande som sitter mitt i allt detta, man skall inte utsätta personer för detta val det tycker jag är oestetiskt.

Men detta är min personliga åsikt. ;)

Det tycks vara en hel massa kritiker här (detta är alltså inte bara riktat till dig Lobelia), men det vore intressant att höra VARFÖR ni vill fortsätta med en modell som redan har misslyckats kapitalt? Har ni några egna idéer om vilka personer ni vill se i styrelsen eller är dessa okända förmågor endast produkter av er fantasi?

Ja och självklart finns det inga erfarna gamla rävar som har en bra inställning till sommareksem och dessutom råkar vara hingstägare... :angel: Tom jag vet ju en som finns på detta forum! Kanske finns det fler även om de inte skriker lika högt om ämnet?

När SIF anlita vissa anläggningar för avelsvisning, tävlingar etc

Hmm ja man kan ju dra gränsen där. Vid de som har egna stora anläggningar. Eller ska vi kanske dra gränsen vid de som äger en hingst? De som försörjer sig på heltid? De som äger ett avelssto?

OM vi nu inte ska ha proffs i styrelsen, var drar vi gränsen då?

Det är väl klart, jag sa inte att det inte fanns några alls! Tyckte bara det var en syn på det där med egen intresse...

Ärligt talat är det som jag ser det du som vill fortsätta med den gamla modellen, fungerande eller inte, det är väl olika konstelationer av "kändisar" som dragit lasset mest hela tiden eller? Jag är inte tillräckligt insatt i vad som skett för att ha någon bestämd åsikt, jag kan tolka det senaste bråket på minst två sätt.

1 Den avgående ordförande hade akuta sammarbetsproblem och var olämplig för jobbet
2 Den avgående orförande blev obekväm då hon hittade många brister i hur arbetet bedrevs/bedrivs, lät sig inte avskräckas utan stod på sig och blev därmed utfryst/utkastad.

Efter som jag tyvärr tror (utan att ha någon som helst fakta bakom) att anledningen till avhoppet snarare har likheter med altenativ 2 så tror jag det är bättre att inte köra fast i det gamla men det vore önskvärt att veta vad som egentligen hänt annars är det orimligt att överhuvudtaget kunna ta ställning.

Vid de som har egna stora anläggningar.

Ja om gränsen skall gå här vet jag inte, men helt klart är detta en grogrund för konflikter och tveksamhter. Anläggningar som anlitas i SIF:s regi, är det lämpligt att sätta en person på ordförandeposten som dessutom har fullt ansvar över en sådan anläggning. Vad skulle kunna hända vid tex ett val mellan 2 olika anläggningar där den ena anläggningen är ordförandens egen, jag ser det som en klar intressekonflikt och kanske tom jäv.(fast det är jag inte tvärsäker på).

Eller ska vi kanske dra gränsen vid de som äger en hingst?

Varför, en hingst är också en ridhäst. Behöver inte vara något kommersiellt över det, det är inte många hingstar som går med +.

De som försörjer sig på heltid?

Jobba måste alla göra, så kvittar det ju vad man sysslar med. Ett arbete med islandshäst ger ju en lång erfarenhet, dessa människor har med stor sannolikhet inte tid att arbeta idellt också.

De som äger ett avelssto?

Och vad är det för komersiellt över den, personligen har jag bara sett kostnader och inga inkommande pengar. Hon har iofs varit utlånad till ponnyridning, för detta ingen inkomst. Dessutom gick det inget vidare, för hon tog uppgiften på fullaste allvar att hinna med så många barn som möjligt i timmen. Jag tror hon slog alla rekord, ridturen blev inte så jättelång för de stackars barnen däremot gick det ganska fort.

Ja och självklart finns det inga erfarna gamla rävar som har en bra inställning till sommareksem och dessutom råkar vara hingstägare... :angel:

Jag vet då ingen som varit engagerad och högljudd i styrelser/avelsutskott som INTE avlar på eksemhästar eller som INTE har ekonomiska motiv till att stödja importen och förringa eksemproblemet. Gör du ?

Något officiellt medhåll har jag då aldrig känt av ;)

Ja jag vill fortsätta med den gamla modellen i ca 2 år till. Dvs tills vi har klarat av NM och VM - efter det kan vi gärna förändra saker och ting...

Jag har bara läst det som stått i Islandshästen, men själv lutar jag nog åt alternativ 1. Men det är helt riktigt att det nog är atingen eller. Själv anser jag dock att för en styrelsepost i den här storleken bör man har tillräcklig samarbetsförmåga för att inte göra sig så impopulär att man blir utfryst. Det finns ju många sätt att uttrycka sin åsikt och ibland är det inte mest effektivt att skrika...

Ok så gränsen går vi de som har stora anläggningar där det ordnas evenemang, men andra som jobbar heltid med islandshästar i någon form kan vara OK?

Samt naturligtvis alla andra hästägare av olika slag. Kan jag tolka det som att du håller med om det?

Anledningen till att jag tog exemplet med avelsstoet var inte just ditt sto. Utan snarare ett hypotetiskt dyrt inköpt avelssto som visar sig ha eksem. Det kanske gör ägaren mindre benägen att bekämpa problemet...

Alternativ 1 tyckte jag inte verkade stämma in på avgående ordföranden... Hon var väldigt trevlig ( vi fick en pratstund med henne på höstmötet och hon diskuterade gärna ett par frågor som vissa andra bara viftade bort ) och av det jag hörde så hade hon vettiga åsikter som jag tror kunde ha gett SIF en hel del!

Nej jag vet ingen. För jag tillhör inte den inre kretsen på något vis och har aldrig ens besökt ett årsmöte. Men måste man vara högljudd för att vara engagerad? Kanske det finns de som arbetar mer i det tysta (tex genom att försöka övertyga vänner och bekanta om sin sak)?

Själv anser jag dock att för en styrelsepost i den här storleken bör man har tillräcklig samarbetsförmåga för att inte göra sig så impopulär att man blir utfryst.

Där tror jag att du har fel. För att kunna samarbeta krävs att alla inblandade bjuder till, samt att man har något så när likartade vissioner. Kommer man som oberoende in och rör i heta frågor och dessutom är i minoritet då spelar det ingen roll hur bra sammarbetsförmåga man har, vill de övriga inte bryta mönster då är det kört.

Om det nu är så att en fd ordföranden blev utfryst så säger det mer om de som står för utfrysningen än den som utsätts för den. De som ägnar sig åt åt sådant har jag ingen respekt för överhuvudtaget, utfrysning i detta sammanhang är en form av mobbing och en taktik som mycket väl kan tillämpas på nästa person som inte rättar in sig i leden och säger ja tack och ammen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka