Sidvärtsrörelser som uppvärmning?

Gry

Trådstartare
Vad säger ni om det? Jag brukar rida fram "som alla" andra i lugn takt, skritt och trav och lunkig galopp och däremellan framnedåt på tygel när hästen börjar mjuka lite (och med detta menar jag eg att hästen ska korta upp sig lite och sätta under bakbenen och söka sig mot bettet). Sedan försiktiga steg sidvärtes i hästens takt. Ingen press. Men det kanske inte är så bra? Kanske bäst att vänta till hästen är jättevarm och mjuk? Vad tror ni?

Sv: Sidvärtsrörelser som uppvärmning?

Jag brukar på min 5-åring redan i början av ridpasset flytta honom lite lätt för skänklarna, både så det liknar en påbörjad framdelsvändning och skänkelvikning. Tycker att det är bra att "checka av" så att han är uppmärksam för skänklarna. Dock kräver jag inget avancerat utan bara att han ska gå undan för tryck. Successivt längre in i passet kräver jag mer av honom.

jag brukar flytta undan hästen för skänklarna redan i början av passet för att kolla att han är med.
det jag kräver då är han ska vara ställd och flytta undan för skänkeln, alltså inga tävlingsmässiga sidvärtsrörelser.
jag tycker att det är ett jättebra sätt att rida fram, annars är det lätt att man bara lufsar på och tappar iväg hästen, och då är det jobbigare sen när man börjar arbeta at få ihop den igen

Att hästen söker sig framåt nedåt förutsätter jag att min häst gör direkt. Jag börjar på aningens lång tygel och det tar väl 10m innan hon börjar söka sig mot bettet. Checkar av grundhjälperna, dvs fram, stopp, sväng framdel och sväng bakdel. Varför skulle man inte flytta åt sidan?

jag rider alltid fram min gammla märr genom att träna skänkelvikning, bak/fram delsvändningar. träna på att böja hals och kropp.Rida p åen 4-kant och göra halva bakdelsvändningar i varje hörn.Rakställa hästen på volt ja alltmöjligt.
Detta kör jag i ca 15 minuter i skritt sedan 5 minuter i trav och 5 månuter i galopp..Sedan är hästen uppvärmd och klar för själva jobbet=)

kanske ska tillägga att det tar 5 minuter att skritta till padocken :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider fram så att jag har en bra framåtanda i hästen, inte låta honom lunka som en annan hösäck. Klart att jag inte kräver lika mycket men fram skall han vara.
Jag flyttar under uppvärmningarna. Lite test på "höger, vänster, gas och broms". Sidvertsövningarna är bra så de blir uppmjukade i hela kroppen.

Magdalena skrev:
Varför skulle man inte flytta åt sidan?

Ptja... jag har lite brokig bakgrund och jag har ridit mkt med min familj som är ganska speciell, milt sagt. Jag har tagit ridlektioner för tränare naturligtvis och läst mkt. Men det smärtar mig att säga det men jag har nog mest ridit hemma på gården och tagit hopplektioner för tränare och allt detta för ganska länge sedan. Jag är väldigt känslig och lyhörd för hästar, väldigt, väldigt mjuk hand och har "bra tänk" men i gengäld har jag lärt mig mkt av min pappa som lever kvar ngn gång i 40talet, spö sporrar-tänk ni vet. Det plus att han brukade få "idéer" för sig, ex sidvärtsrörelser bara när uppvärmd, man ska göra halt framför hindret/ efter hindret utan orsak, ja, jag har massvis med ex. Hans idé om dressyr är ungefär att kasta sig åt sidan i galopp så att hästen tappar balansen och dra hästen i bakdelsvändning i galopp osv. Svårt att förklara. Inget jag gillar ialf.

SÅ med andra ord- vissa saker "kan" jag, vissa saker är jag helt rudis på. Jag har den otroliga förmånen att få rida en underbar, speciell häst åt en väninna som är gravid och jag ska nu ta lektioner av en mkt duktig dressyrryttare med samma inriktning som jag, dvs nånstans mellan nh och klassisk dressyr, fast väldigt snäll, utan att nöta järnet om ni förstår.

Jag har alltid tänkt att det är bra med sidvärtsrörelser som uppvärmning, ungefär som stretch plus att det är roligare för hästen att göra nånting men det känns skönt att få det bekräftat.

Ser sååå ifram mot att ta itu med ihopsjunken sits och få ny inspiration med tränare :banana:

Fö Tack för svaren alla!

Lycka till! Tänk att det är ju de muskler som ska användas som behöver värmas upp...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama