Sv: Sidvärtsrörelser som uppvärmning?
Magdalena skrev:
Varför skulle man inte flytta åt sidan?
Ptja... jag har lite brokig bakgrund och jag har ridit mkt med min familj som är ganska speciell, milt sagt. Jag har tagit ridlektioner för tränare naturligtvis och läst mkt. Men det smärtar mig att säga det men jag har nog mest ridit hemma på gården och tagit hopplektioner för tränare och allt detta för ganska länge sedan. Jag är väldigt känslig och lyhörd för hästar, väldigt, väldigt mjuk hand och har "bra tänk" men i gengäld har jag lärt mig mkt av min pappa som lever kvar ngn gång i 40talet, spö sporrar-tänk ni vet. Det plus att han brukade få "idéer" för sig, ex sidvärtsrörelser bara när uppvärmd, man ska göra halt framför hindret/ efter hindret utan orsak, ja, jag har massvis med ex. Hans idé om dressyr är ungefär att kasta sig åt sidan i galopp så att hästen tappar balansen och dra hästen i bakdelsvändning i galopp osv. Svårt att förklara. Inget jag gillar ialf.
SÅ med andra ord- vissa saker "kan" jag, vissa saker är jag helt rudis på. Jag har den otroliga förmånen att få rida en underbar, speciell häst åt en väninna som är gravid och jag ska nu ta lektioner av en mkt duktig dressyrryttare med samma inriktning som jag, dvs nånstans mellan nh och klassisk dressyr, fast väldigt snäll, utan att nöta järnet om ni förstår.
Jag har alltid tänkt att det är bra med sidvärtsrörelser som uppvärmning, ungefär som stretch plus att det är roligare för hästen att göra nånting men det känns skönt att få det bekräftat.
Ser sååå ifram mot att ta itu med ihopsjunken sits och få ny inspiration med tränare
Fö Tack för svaren alla!