Sidvärtsrörelser/enkla skolor

E

Egonson

Skänkelvikning och öppna/sluta i framför allt skritt, hur lär ni in dem?
Har en gammal tanta :p (21 år) som inte kan dessa (hon är inte mkt utbildad), tänkte försöka introducera litegrann åtminstone.
Börjar ni alltid från marken, eller kan man göra det uppsuttet?

Hon kan början till "skänkelvikning" (om vi tar åt vänster som exempel) om jag trycker med höger skänkel relativt långt bak, ställer lätt åt vänster samt leder/kramar försiktigt med höger sidas tygel för att visa vägen.

Hon är väl inkörd och lyssnar mkt på tygel/handhjälper.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sidvärtsrörelser/enkla skolor

Álin skrev:
om jag trycker med höger skänkel relativt långt bak, ställer lätt åt vänster samt leder/kramar försiktigt med höger sidas tygel för att visa vägen.

Jag är väl ingen expert, men jag tror inte man ställer hästen åt vänster om man ska flytta hästen för höger skänkel :P Jag har gjort en liten skänkelvikning på en 20-årig connemara på ridskolan, kan bara hoppa typ :angel:
Men jag ställde upp tre konor, ungefär som en stoor triangel. Två stycken med ungefär 5 m avstånd precis innanför spåret, och en på medellinjen, allt i höger varv. Därefter vände jag in vid den första, ställde hästen åt höger. Kramade mjukt och höll emot med högertygeln samtidigt som jag då och då tog ledande tygel med vänster hand, mot konen på medellinjen. Sedan direkt efter ställde jag om och gjorde samma sak fast med hästen ställd åt vänster ;) Hoppas du förstod något, för det är lite knepigt ^^

Álin skrev:
Skänkelvikning och öppna/sluta i framför allt skritt, hur lär ni in dem?
Har en gammal tanta :p (21 år) som inte kan dessa (hon är inte mkt utbildad), tänkte försöka introducera litegrann åtminstone.
Börjar ni alltid från marken, eller kan man göra det uppsuttet?

Hon kan början till "skänkelvikning" (om vi tar åt vänster som exempel) om jag trycker med höger skänkel relativt långt bak, ställer lätt åt vänster samt leder/kramar försiktigt med höger sidas tygel för att visa vägen.

Hon är väl inkörd och lyssnar mkt på tygel/handhjälper.

Nu är det ju så här va; jag är fast övertygad om att vi inte behöver lära hästarna ett dyft. Vi måste därimot lära oss kommunicera med hästarna.;)

Det viktigaste är ju att hon och du kan de grundläggande hjälperna. Det vill säga, vikten (som inte hästen berhöver lära sig, bara du) och framåtdrivande, förhållande och sidoförande hjälper.

Plocka isär alla hjälper, använd dem var och en för sig. Sätt sedan ihop dom två och två för att tillslut kunna rida t ex skänkelvikning.

Jag rider t ex skänkelvikning så här:
Lägger min vikt på hästens yttrebakben, är helt parallell med kortsidan (för enkelhetens skull utgår jag från skänkelvikning på diagonalen), är hela tiden 1 cm före hästen i den sidvärtsgående riktningen, hjälper ev. till lite med den sidförande skänkeln om det behövs. Sedan förhåller jag och rider framåt för sitsen.

På detta sätt kan i princip alla hästar göra skänkelvikningar (enligt mina förhållandevis få erfarenheter :o ) så länge de är tillräckligt lösgorda och genomarbetade, vilket jag sersom en förutsättning för att överhuvudtaget försöka.

Stämmer, för min nyinridna 3-åring förstår till och med sidförande enbart på vikten och lite lätta hjälper, dock bara något steg, men ändå.

Jag va på ett helgläger för någon månad sen och då fick vi lära oss hur man skulle göra öppna. Mia (ridläraren) sa bara att man skulle leda in hästens framdel innanför spåret och sedan bara titta rakt framåt. De funkade jätte bra på min häst som aldrig gjort något sånt tidigare. I början orkar inte hästen så länge så då är det bra att styra in den på en volt och berömma den för att den gjort rätt. Nu gör vi öppnor i stort sett varje gång vi rider vare sig om vi tränar dressyr eller om vi bara rider ut. Om du tycker att det blev luddigt förklarat så fråga! Lycka till!

Troya skrev:
Jag är väl ingen expert, men jag tror inte man ställer hästen åt vänster om man ska flytta hästen för höger skänkel :P Jag har gjort en liten skänkelvikning på en 20-årig connemara på ridskolan, kan bara hoppa typ :angel:
Men jag ställde upp tre konor, ungefär som en stoor triangel. Två stycken med ungefär 5 m avstånd precis innanför spåret, och en på medellinjen, allt i höger varv. Därefter vände jag in vid den första, ställde hästen åt höger. Kramade mjukt och höll emot med högertygeln samtidigt som jag då och då tog ledande tygel med vänster hand, mot konen på medellinjen. Sedan direkt efter ställde jag om och gjorde samma sak fast med hästen ställd åt vänster ;) Hoppas du förstod något, för det är lite knepigt ^^

Jag har fel, jag ställer åt höger såklart.. :o

Mm.. Att fundera på. Tack för bra svar :bow: J

Liknande trådar

Dressyr Vet inte riktigt om denna skulle ligga under Dressyr eller Ridning, ber om ursäkt om det blev fel nu! Jag har någon gång för lääänge...
Svar
9
· Visningar
6 405
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
2 002
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama