Fritidsryttare

Trådstartare
Lillpållan jag har hand om konstaterades ha vargtänder för ca en månad sen, tandläkare kontaktades men han har inte tid för henne förrän i oktober. Sedan dess har jag ridit henne ett par gånger med tredelat bett men det var inte uppskattat över huvudtaget, uppenbarligen har hon ont och jag köpte därför ett sidepull åt henne att använda tills hon fått tänderna ordentligt undersökta och vargtänderna borttagna.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av sidepull och vill därför veta hur det fungerar och framförallt, hur hårt ska man spänna nosremmen? Ska det sitta som en vanlig engelsk nosgrimma eller ska den vara löst spänd?
Kan man fortsätta rida henne på sidepull även längre fram i utbildningen? Vad är skillnaden mellan ett sidepull och ett hackamore?
Tacksam för svar! :bump:

Sv: Sidepull

Jag har inte så stor erfarenhet men jag red min häst på sidepull i våras för hon hade fått ett sår i mungipan. Och det funkade jättebra, rider fortfarande på det ibland. Jag spände nosgrimman som jag spänner remontgrimman, två fingrar ska få plats
Hackamore är ett mycket mycket skapare betsel som dessutom kan vara svårt att svänga med, därför skulle jag inte ha det på en unghäst.

Hej!

Jag rider i princip alltid min häst på sidepull. Har plats för 4 fingrar mellan nosgrimman, men hennes sidepull har även en stabiliserande rem på undersidan, som jag spänner lite hårdare. Jag tycker det fungerar utmärkt att rida på, men allt beror ju på individen.

Har även ett hackamore att variera med, det är mycket skarpare med hävstångseffekt, rider ytterst sällan på det och bara för att finlira. Åter igen, det beror ju på individen.

Andra bettlösa alternativ är ridkapson, bitless bridle och repgrimma. Det kan vara värt att prova någon av dem om ni inte gillar de andra.

Värt att tänka på är dock att du inte får tävla med bettlöst i t ex dressyr (så vitt jag vet iaf).

Min häst går alltid på sidepull. Jag har det väldigt felinställt men hon trivs bäst så. På min tjej hänger remmen underhakan minst 5 cm men jag tror att det någon sa om fyra fingrar under är mer korrekt.
Det jag vill säga är att jag tror inte det är så noggrannt hur det sitter bara hästen fungerar och trivs med det.
Jag undrar får verkligen en hästtandläkare dra ut vargtänder räknas inte det som operativt ingrepp som ska göras av veterinär?

*kl*

Jag är har rätt löst på mitt sidepull. min häst har ett långt och smalt huvud. Så allt som passar på längden är för stort i omkrets. Trots att jag gjort extra hål.

Så jag får in rätt många fingrar. Men det funkar det oxå. Hon är lättriden och känslig.

Tack för era svar, det verkar som om ni har goda kunskaper i ämnet.
Det verkar som om jag har spänt min sidepull aningen för hårt (har haft plats med ca två fingrar) men jag hoppas inte att det har gjort alltför stor skada eftersom jag ridit henne nästan enbart med halvlånga eller långa tyglar.
Hur som helst märker jag skillnad eftersom hon har mkt lättare att acceptera trycket över nosryggen än metallbettet i munnen vilket gör att hon inte slänger med huvudet lika mkt och spänner sig, hon sökte sig faktiskt neråt kortare stunder idag. Det är bara att jobba på, vi har ju åren framför oss. ;)
I fortsättningen ska jag spänna det lösare och se om hon funkar ännu bättre än nu, det är mkt möjligt att det orsakar spänningar hos henne om jag nu har spänt det för hårt de här två gångerna.

Angående tänderna så vet jag inte om själva ingreppet utförs av tandläkaren eller av en veterinär, men jag vet att hon ska undersökas av en tandläkare i slutet av oktober, därefter får han ta ställning till vem som ska dra ut tänderna.:bump:

Ett sidepull ger tryck på nosryggen när du tar i tygeln, precis som ett hackamore, men hackamore har som sagt hävstänger som ger skarpare effekt.
Har för mig att en sidepull med rep över nosdelen är något skarpare än en i läder...

En sidepull ska absolut inte sitta lika hårt som en vanlig nosgrimma. Den ska sitta löst så den inte ger minsta tryck när tyglarna är slaka, men den ska sitta så att den inte rör sig för mycket.

Kom dessutom ihåg att när du rider med bettlösa alternativ så arbetar du med tryck och eftergift, dvs du ska inte rida med ständig kontakt på tygeln (jag anser egentligen att detsamma gäller med bett men så är det ju inte inom trad. eng. ridning).
Rider du med ständig kontakt har du alltså ständigt tryck- dvs du ber hästen om nåt hela tiden. Undviker man det här får man en känsligare häst som svarar för mindre hjälper, eftersom den tydligare förstår/känner tryck och eftergift. Dessutom minimeras risken för tryckskador.

Lycka till!

Sidepullet ska inte spännas hårt. Nosgrimman ska kunna lätta från hästens nosrygg och hästen ska kunna röra munnen.

"Skarpheten" på "bettet" reglerar du genom att höja och sänka nosgrimman. Ju högre upp på nosryggen den sitter desto "mildare" blir det för hästen.

Det som många upplever som ett problem med sidepullet är styrbarheten. Det kräver att ryttaren kan rida, alltså att ryttaren inte rider bara med handen.

Skillnaden mellan hack och sidepull är hela effekten. De verkar på olika sätt.
Sidepullet har ett direkt tryck på nosryggen. Där går signalen från tygeltaget direkt fram.
Hackamore verkar genom en hävstångseffekt så att trycket mot hästens nosrygg blir skarpare och hårdare än det drag du känner i din hand när du ger signalen. Du kan alltså med liten kraft göra hästen ganska illa om du vill. Dessutom verkar det även med tryck bakom öronen. Detta område är otroligt känsligt hos hästen och har man otur kan man skapa spänningar där som kan leda till jättestora problem. Därför råder jag att man aldrig använder hack som enda alternativ regelbundet. Det kan gå, men det är onödigt att riskera. Sidepull tycker jag dessutom är trevligare att rida på för ryttaren.

Ett tips om du ska köpa sidepull: Leta efter ett träns med MJUK nosgrimma. Den ska vara följsam och böjbar. Repnosar blir i regel aldrig bra och bekväma så undvik dem i den mån du kan. Trots att de är snygga. :D

Ett annat alternativ är att rida på bara kapson. Används mycket i den akademiska ridningen i kombination med bett. Fördelen med kapsonet är att tyglarna fästs ovanpå nosen istället för under hakan vilket innebär att du får mycket större möjlighet att kontrollera huvudets placering med handen - tex när man vill ställa hästen. Det kan vara bra om man har en häst som är ung eller behöver lite extra vägvisning i ridningen. Själv föredrar jag att rida med sidepull ibland och kapson ibland då min häst var svårt att ställa sig. Sålänge man tänker på att det bara ska vara en vägvisning och aldrig användas för att tvinga hästen till ngt som gör ont eller som den inte klarar av.

Det var nytt för mig men det låter ju logiskt det du säger, ju mindre störningsmoment desto bättre är det. Jag ska tänka extra mkt på det i fortsättningen, jag har ju bara ridit engelskt, och är därför van att ha en lätt men konstant kontakt med hästen.

Tack för tipsen. :)
Jag spänner mitt sidepull ganska högt upp, och det kanske är bra om det nu ger en mildare effekt speciellt som jag inte är så van vid att använda det. Jag har också märkt att den enda direkta skillnaden mellan ett sidepull och ett "vanligt" bett är när man ska ställa henne, men det är ju bara för mig att öva på. :)

Hackamore kommer jag nog vänta ett bra tag med tills jag har lärt mig att använda sidepullet på ett vettigt sätt. Kapson låter däremot som ett tänkbart alternativ, jag ska kolla lite i affärerna.Det känns som om jag vet lite mer vad jag har gett mig in på nu och det riktigt kliar i fingrarna på mig att få komma ut till stallet och testa hur det fungerar på pållan.:bump:

En sidepull ska absolut inte sitta lika hårt som en vanlig nosgrimma. Den ska sitta löst så den inte ger minsta tryck när tyglarna är slaka, men den ska sitta så att den inte rör sig för mycket.

Kom dessutom ihåg att när du rider med bettlösa alternativ så arbetar du med tryck och eftergift, dvs du ska inte rida med ständig kontakt på tygeln (jag anser egentligen att detsamma gäller med bett men så är det ju inte inom trad. eng. ridning).
Rider du med ständig kontakt har du alltså ständigt tryck- dvs du ber hästen om nåt hela tiden. Undviker man det här får man en känsligare häst som svarar för mindre hjälper, eftersom den tydligare förstår/känner tryck och eftergift. Dessutom minimeras risken för tryckskador.

Lycka till!

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle... 2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: super
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
4 011
Senast: Pallen
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 964
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka