Sidepull..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linabebis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 410
L

Linabebis

Nu har jag hört en massa människor tala gott om sidepull, jag vet att det är ett slags "bett" eller träns. Men hur gör det inverkan på hästen? Hur andvänder man det, är det skarpt som ett hackamore?
Vilka hästar kan man andvända det på?
Jag vill veta allt som Ni vet.... :bow:

Sv: Sidepull..

Sidepullen inverkar på hästens nosben där det inte finns några som helst mjukdelar. Det gör att det i fel händer är oerhört skarpt. De flesta sidepull har rep över nosbenet men jag rekommenderar att man lindrar det med läder eller lite nosludd. Jättebra komplement till andra bett men inte bra att rida med för jämnan för risken med tryckskador på nosbenet. :cool:

Sök i forumet så hittar du trådar om ämnet. Jag har skrivit svar på åtskilliga så nånstanns ska det finnas. ;)

Hackamore och sidepull inverkar på olika sätt. Hackamore är enligt min uppfattning sämre, då det verkar genom en hävstångseffekt som trycker bakom hästens öron och därav skapar obehag för hästen och detta kan leda till allvarliga spänningar i hela kroppen.

Sidepullet har en annan konstruktion. Kan tyvärr inte ta upp det nu dock, har brottom iväg. Leta i forumet eller så skriver jag senare ikväll. Min kuse rider jag alltid med sidepull:
3585_26920.jpg

Ett sidepull med rep är ganska skarpt medans ett mer som en nosgrimma eller grimma är milt. Det är lite teknik att rida på sidepull, och det är olika på hästar, vissa måste man "lära in" hur den ska reagera genom att få den ge efter för trycket medans andra redan kan det.
Det är liite svårt att ställa (men svårare med hackamore eftersom det senare har hävstångseffekt) jämför med tränsbett, och det är lättast att rida en häst som inte söker sej mycket uppåt med tränsbett.

Man kan jämföra det med en grimma. När du tar i det ska hästen stanna. För styrningen kan man lära in neck-reining och till en början använda sej av dra i vänstertygeln så ska hästen gå till vänster, men i övrigt rider man mest med hela kroppen, när hästen ska gå i form, gå på en volt, osv. Det är mindre risk att hästen får spänningar av ett sidepull än med ett bett.

Det är liite svårt att ställa (men svårare med hackamore eftersom det senare har hävstångseffekt) jämför med tränsbett, och det är lättast att rida en häst som inte söker sej mycket uppåt med tränsbett.
Det beror nog på vad man har för ridning. Jag tycker att det är lättare att ställa med sidepull än med bett. Ang. hackamore håller jag däremot helt med.

Det är ett bettlöst huvudlag som går att använda på de flesta hästarna.
Själv gillar jag absolut inte modellen med rep över nosen. Däremot är det läderklädda repet som finns på vissa enligt mig helt ok ("rundad lädernos", som på t.ex. Tärnsjös sidepull).

Själv föredrar jag en väldigt mild variant med platt nos. Har sytt eget sidepull (rättare sagt lindell) för att inte behöva lägga ut en hel förmögenhet på huvudlaget.
lindell3.JPG

Däremot behöver troligen ett flertal ryttare viss träning i hur man ska vara konsekvent, tydlig och effektiv för att få rätt reaktion hos hästen. Vissa hästar som går emot allt tryck behöver lära sig genom konsekvent hantering att det lönar sig att ge efter innan det fungerar helt säkert med en mildare variant av bettlöst.

Och en liten förklaring till vad ett lindell är: lindell är egentligen ett sidepull, men istället för en vanlig käkrem har man "käkremmen" längre ner på huvudlaget för att sidostyckena inte ska åka upp i ögonen (som de gör otroligt lätt med ett vanligt sidepull).

hur gjorde du när du sydde?
är väldigt intresserad av ett
men är som du sa inte sugen på att kasta ut en förmegenhet när ja inte vet hur hästen fungerar och när de inte ens är min häst

Hur ska man svara på en sådan fråga? :D Svårt att förklara. Skickar ett p.m.

Piraja skrev:
Sidepullen inverkar på hästens nosben där det inte finns några som helst mjukdelar. Det gör att det i fel händer är oerhört skarpt. De flesta sidepull har rep över nosbenet men jag rekommenderar att man lindrar det med läder eller lite nosludd. Jättebra komplement till andra bett men inte bra att rida med för jämnan för risken med tryckskador på nosbenet. :cool:
Håller inte med dig riktigt där. Om man håller ett kraftigt och konstant tag i tyglarna á la sämre sorts dressyr (dra ihop och driv) kan jag tänka mig att hästen får tryckskador. Men det är inte så det är meningen att ett sidepull ska användas. Precis som man inte ska använda ett bett på det viset. OBS! Inte meningen att idiotförklara dig på något sätt så jag hoppas att du inte tar illa upp.

Men visst, en del hästar kan få skav av sidepullet om repet är styvt som det är i t ex Börjes sidepull. Jag red min förra häst med sidepull eller repgrimma för det mesta under de sista 3-4 åren jag hade honom - inga tryckskador, men jag använde i och för sig ett nosludd eftersom han lätt får skav av allt möjligt.

Håller med dig. Jag rider min på sidepull ibland, för att kolla hur vår dressyr går, och hon kan samla sig på sidepull på halvlång tygel. Sidepullet har lixom hjälpt oss med detta eftersom hon inte kan ta något tyngre stöd som vissa gör på bett. Och vad är obekvämast för hästen egentligen: ett omilt tygeltag som trycker på nosryggen eller drag i tyglarna till ett tränsbett som kniper åt käken och petar den i gommen? Aj...

jag har ett Börjes sidepull och det fungerar jättebra. Jag har lindat det ca 10 varv med eltejp + att jag har fårskinnsludd. Min ungponny trivs kanonbra på det. Jag rider honom lite blandat mellan engelsk och western, använder lite neckreining och jag rider på halvlång tygel. Det är svårt att förklara men det fungerar iaf väldigt bra, han är väldigt lydig och han lär sig saker jättefort :D

Jag har ett sidepull från granngården som är JÄTTEBRA och dessutom snyggt. Jag tycker inte att det är svårt att rida på, min häst älskar det. Det är väl dessutom svårare att skada hästen med en bred rem över nosryggen än vad det är med ett skarpt bett som både kan skada tänder och mungipor. Rid med mjuk hand bara och använd ditt förnuft.

Tack så jättemkt för alla svar...nu ska jag köpe ett och prova det försiktigt på min lilla pålla!!!! :)

Är et någon som vet var kan man köpa lindell träns? Tillverkas de alltid med en platt rem över nosen, eller finns det även dem med t ex rep över nosen?

Tack på förhand :bow:

Bra ide med käkremmen längre ner! Stod precis och svor över att sidostycket hamnar för nära ögat då jag tömkörde min treåring. Han funkar inte riktigt som jag vill på sidepull dock, han blir väldigt irriterad av trycket på nosen. Men jag varierar lite för att inte använda bett jämt, får se om han vänjer sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 186
Senast: sweep
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: Sryoqwe
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring