Sidepull till tömkörning & ridning.

Linnea_1987

Trådstartare
Är det någon som provat på att tömköra eller rida på sidepull och kan berätta om för-/nackdelar och hur det kändes?

Sv: Sidepull till tömkörning & ridning.

Jag red på sidepull ett tag för min häst hade lyckats få ett litet sår i mungipan och hon funkar inte på hackamore. För mig funkade det alldeles utmärkt med sidepull, hästen är snäll och lyssnar mycket på röst och vikthjälper.
Dock höll jag mig mest på ridbana och skrittade ut. Jag upplevde att min häst blev starkare än med bett och ville inte ge mig ut och galoppera då hon kan bli lite stirrig.

Jag tömkör på sidepull i skogen. Funkar superbra, rider med det i skogen också ibland, funkar lika bra där.

Man får testa och se om det funkar på hästen eller inte.

Jag rider nästan alltid med sidepull när jag rider ut. Jag tycker att det fungerar bra, började med det för ett par år sedan. Först hade jag ett som var helt i ganska kraftigt läder. Det kan vara lite jobbigt ibland om jag rider med flera andra och det går livat till. I somras köpte jag ett nytt sidepull med ngt som liknar rep över nosen. Det är ganska mkt skarpare och fungerar bra alltid. Jag hade det tex när vi var med på jakt i höstas.
När jag rider dressyr har jag vanligt träns. Jag tycker att det är lättare eller så är jag mer van vid det. En fördel nu på vintern är att bettet inte blir kallt. Annars tror jag mest att det är olika vad man trivs med. Nu är min häst ganska liten och jag känner henne väl. Jag har ridit in henne själv och ridit henne mkt i skogen så hon är van vid det. Du ska kanske testa i lugn och ro någonstans i början.

Red på side-pull på en häst som skulle läka munnen efter att ha tagit bort en vargtand. Så varken han eller jag var van vid detta.

Kändes helt och hållet som att rida som vanligt. Lyckades med skänkelvikningar och skolor som vanligt, när jag väl lärt mig använda vikthjälpen som man ska... Något sämre svängradie i början, men vi lärde oss snart, rekommenderas dock inte för snäva svängar i galopp, i alla fall inte i början.
Uteritter var inga problem, han var lika lugn som vanligt. Hade han blivit het eller jag känt mig osäker hade ägaren ett hackamore som vi kunde provat, men behövdes inte.
Blev dock ganska snart problem med skav över nosryggen (var modellen med ett tvinnat rep), så vi fick sätta pälsskydd över.

Jag både rider och tömkör på sidepull.

Fördelar:
Funkar alltid och hästarna verkar trivas ypperligt. Åtminstone de jag har provat på.

Nackdelar:
Som någon skrev kan det bli skav av repet men det har jag avhjälpt med ett mjukt skydd i typ sympatex eller neopren. Vet inte vad materialet heter men är lite gummiaktigt.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Shixle
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 409
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur