M

Moej

Vad är sidepass, hur rider man det och hur lär man hästen det? Blev lite nyfiken bara.

Sv: Sidepass?

Vi har inte tränat så mycket på sidepass ännu,
men hästen ska gå åt sidan utan att röra sig frammåt.
Den ska alltså korsa både fram o bakben.
Lättast att lära hästen är att ha en bom som hästen står över,
ska den gå åt vänster så tryck ner högerstigbygel o tryck
hästen åt vänster.
Tryck med höger tygel mot halsen o visa med den andra var du ska.
Ibörjan kommer din häst att gå fram men rätt snart förstår den att den ska direkt åt sidan.

Man kan väl jämföra det med fram och bakdelsvändning. Om du tar ett steg i framdelsvändningen och sedan ett steg i bakdelsvändningen så kan du efter ett tag föra ihop de två till en rörelse helt i sidled.

Moej skrev:
Vad är sidepass, hur rider man det och hur lär man hästen det? Blev lite nyfiken bara.
En sidepass är när hela hästen rör sig rakt i sidled. Precis som man sagt tidigare. Fram och bakben skall korsa sitt sk. innerben dvs om du rör dig åt hö, skall vä framben korsa över det högra frambenet. :)

Öppna tygeln åt det håll du skall mot och stäng den andra, likaså med dina ben. :idea:
Ett bra sätt att börja är att stå med huvudet mot ett staket eller vägg (Hästen). :d
Då får du atomatiskt en stopp framåt och behöver inte tänka så mycket på gas och broms utan kan helt koncentrera dig på att ta dig sidvärts. :D

Var nöjd med ett steg i taget, gör det inte för avancerat med det samma.

Att lägga ut en bom i första försöken tycker inte jag fungerar ,då hästar brukar tycka att det är obehagligt att ha något under magen. :smirk:

Vet inte om detta var till någon ytterligare hjälp, men lycka till.

Monke :)

Som någon annan sa så tycker inte jag att köra med bommen från första gången, utan testa lite utan bommen och berömm när hästen gör rätt... Jag fick även tipset att ställa hästen med framdelen vid paddockstaketet och sedan flytta undan för då kan dom inte gå rakt fram. Man får dock vara med så att dom inte "flyter iväg" eller flyttar med framdelen på tok för mycket före bakdelen. Ta ett steg i taget och berömm mycket! : )

Hej...
Jag har en 4åring, som jag jobbat från marken mkt innan inridning (förra året)...
men märkte, att det ändå för henne var skillnad, när jag satt upp...
Men hon fattade rätt snart...
Men som nån sa, det där m bom under magen var oxå lite obehagligt, så jag tog hjälp av staket...
Igår testade vi för första gång på träningen och jag tycker nog det gick hyffsat...hon var duktig, trotts att hon inte var på humör pga alla broms o :devil: skap, som hela tiden var på henne...
Tyvärr är inte filmen av bästa kvalite, inte heller har jag avslutningen, som gick betydligt bättre, men detta visar iaf vad Sidepass går ut på...var så god:
http://s79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/?action=view&current=Piatrning2juli-06.flv

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka