Siberian Husky??

replica

Trådstartare
SKulle gärna vilja veta lite mer om denna hundras!
Hur fungerar den som sällskapshund? Hur är de till sättet?
Är de svåra att få tag på? SKulle de fungera ihop med en collie?

Det är min pojkvän som undrar då han är fullkomligt betagen av denna hundras.

Tacksam för svar! :bow:

jag skulle inte vilja rekommendera att ha en husky som sällskaps hund, dom är framavlade till drag och skall användas till det. men det är vad jag tycker

Dessutom gör den tjocka pälsen att de inte gärna vill vara innomhus. Inte ens på vintern.

Jag har en alaskan husky nu och jag har haft många siberians innan då jag och min far körde hundspann. Denna hundras är helt suveräna sällskapshundar. De är sociala och alltid pigga på aktiviteter. Med andra ord inte en hund för en latmask. De kan vara något svårare att fostra men det beror ju även mycket på individen. Våra siberians huskys älskade att vara inne även om de till vardags bodde ute. vi har dock haft några inne när de tex varit sjuka. Får de vara inne med början sensommar/höst så sätter de ju inte så mycket päls. Men de är ju avlade på att dra så om man har en hund kan man ju åka skidor med den på vintern om man bor så eller också kan man (som vi då vi flyttat till Halland) cykla eller koppla ett däck till selen så att den iaf får dra. Det älskar våran hund!

Lycka till!

Kontakta en uppfödare och fråga vad denna säger och tycker,
en seriös uppfödare säljer ju inte sin hund till sällskap
om den inte är menad för sällskap...

Snubblade över en husky-korsning för nått år sedan, men han fick åka tillbaka igen efter en månad för han gick inte att ha lös på gårn, kände han en kul lukt for han iväg som en pil för att spåra upp det.
Sen drog han jämt (konstigt.... :smirk:). Jag tänkte att jag kanske kunde få lite ordning på honom, men det går inte att få ordning på instinkter.
En Husky eller Huskyblandning har man inte för kul, man har den för att man behöver en.

Är det stora skillnader på en alaska och siberian?

Till alla:
Min pojkvän som älskar att åka skidor/snowboard etc. var just intresserad av hundrasen pga av det. Det är ju som sagt en slädhund och självklart ska man sysselsätta den. Har själv en collie nu som sällskapshund, det är ju en vallhund, brukar därför få "låna" några får av en bonde jag känner som han får valla med jämna mellanrum.

Finns det någon som vet en seriös uppfödare som man kan kontakta och ställa lite frågor till ang. detta?

Tack! :bow:

Tja vi har ju som sagt haft en del huskysar och med rätt uppfostran från början har vi inte haft problem med vare sig att dra i koppel eller att vara lös. HUndarna lär sig skillnaden mellan sele-dra samt koppel- gå fint. Alaskan huskyn som jag har nu har jag gått dressyrkurser med och han fungerar som vilken annan hund som helst. Den enda nackdelen är att de har en ganska stark jaktinstinkt. Våra 3 hundar (2 alaskan husky + 1 samojed) är lösa på gården hela dagarna när vi är hemma och vi har inga problem med att de sticker. En fördel är att det har blivit mindre vildkatter på gården ;)...

Skillnaderna är att alaskan huskys är inte en godkänd ras här i sverige. Det är mycket inkorsade fågelhundar i dem och utseende och storlek kan variera kraftigt. De är ofta mer tunnpälsade samt mer "slimmade". Oftast en snabbare draghund är siberians vilket gör dem till populära tävlingshundar. För seriösa hunduppfödare, sök på kennelklubbens hemsida.

Om du vill så kan jag skicka en bild på min alaskan husky via mailen?

jag har en alaskan huskey/vorsteh blandning :love:
å han fungerar super som sällskaps hund....han trivs med sitt nya liv....han är väldigt lätt lärd å tycker om att lära sej nya saker....

Sv: Siberian Husky??

detta med att siberian huskyn inte skulle vilja vara inne & hellre vara ute på vintern pga. den tjocka pälsen är faktiskt olika från individ till inndivid. jag kan bara tala om att min egen s.hunsky tik vill hellre vara inne på vintern än ute. sån är min hund.
hon är inte så intresserad av att dra eller likn. heller.
alla huskys funkar inte på samma sätt.
jag har henne som sällskaps hund i familjen precis som vilken hund som helst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 560
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30