Sv: SI-leden

Tog symptom listan och jämnförde med pålles symptom, så vad tror ni ? Kan det vara SI-leden ?

* Hästen ställer inte upp sig jämnt på alla fyra benen. Vanligen står den över för lite mark med tyngdpunkten förskjuten mot framdelen och bakbenen inunder sig. Men det händer att den "släpper" bakbenen efter sig och står med sänkt rygg.
Inte vad jag kan se iaf
* Svårigheter att sko hästen, framför allt bak.
JA
* Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
Han har mycket muskler så svårt att veta
* Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
JA
* Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
Nja, ibland
* Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.
JA
* Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
JA
* Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
Vet ej, galopperar ej ännu
* Hård i munnen, biter tag i bettet.
Nej
* Växlar bakben ofta vid vila.
JA
* Bockar, kastar av ryttaren.
Nej
* Istadig eller het.
Nja, stannar och vägrar gå ibland
* Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
Hoppas ej
* Hältor fram och bak som kommer och går.
Inte som varit synliga isåfall
* Ryggont.
Nej
* Ojämna resultat.
Unghäst, så vet ej
* Kortar steget på ena bakbenet.
JA
* Passaktig skritt.
Nej
* Skolios, karprygg.
Nej
* Asymmetriska hovar.
Vad är det ?
* Sned i korset.
Lite kanske ? Där emot sne i manken
* Patellaupphakning.
Nej
* Sadeltvång
Nej

Min häst såg stapplig ut på v.fram igår när jag tog in från hagen, jag beslutade mej ändå för att köra som jag hade tänkt, hästen ser fortfarande ut att ta ett kortare och försiktigare steg med v.fram, i traven såg han mer markbunden ut än vanligt. Jag misstänker så klart att allt inte står rätt till men kör på för att se om jag kan framkalla en riktig hälta så man har nått att gå efter. Alt att hästen bara är trött pga att han går ute dygnet runt nu och helt enkelt inte orkar engagera sej i rörelserna. I vilket fall så blir han bättre o piggare på slutet av den korta turen.

Jag kollar honom idag igen och han haltar utan tvekan på v.fram. Kanske det har kommit in nått mellan sulan och hoven(hovis kommer ikväll eller imorrn), men har det inte nått med hovarna att göra så har jag efter mitt sökande här i trådarna ev kommit fram till att det har med hans SI led att göra. Kollade länken till H.L om dom olika symtomen och det är inte så mycket som stämmer in på Fabbe men just det där med den passaktiga skritten stämmer in på Fabbe, den har han börjat lägga till ibland på sistonde och jag har givetvis funderat över varför han gör så, han har svårare för att fatta v.galopp och har oxå ett kortare steg med v.bak(framförallt i galopp), han lixom rycker upp det fortare än höger bak.

Han är tillrättad av kiropraktor två ggr i SI lederna, första gången i vänster sida och efter det blev det en stor skillnad i galoppen, sen i vintras kännde jag av att han tappade suget lite grann och galoppen blev lite krånglig igen och då var det höger sida som spökade.
På senaste tiden har jag funderat över om jag är paranoid som tycker att han inte riktigt är som han kan vara i ridningen, han håller emot lite och ligger även på bettet vilket han aldrig brukar göra och sen ska han skritta sin konstiga skritt på vägen hem för jämnan.
Man är dum som blundar för sitt inre rop ibland.

Men om han nu gått för länge och avbelastat någon av lederna bak och då fått ont fram(inte varm lr öm i hov eller ben och inte heller onormalt gallig) så bör man väl ändå åka in till klinik för att ev behandla om han fått nån inflamation, eller ska man se till att få ut kiropraktor för att se hur det artar sej i vänster fram? Känns som att man ska samköra behandling av ev inflamation och kiropraktor för att uppnå bästa resultat.
Eller vad säger ni? Tycker ni ens att jag verkar ha funnit den ev orsaken till hältan?

Jag hade åkt till klinik och kollat sen tagit ut en kiropraktor. Är ju inte sällan det uppkommer en hälta fram när grundorsaken är SI-leden.

Iom han haft problem tidigare hade jag kollat upp:) Låter ju som det är något.

Senast ändrad av en moderator:

Vi hittade inget i hovarna igår kväll, var i stallet till halv ett på natten då jag bönade o bad hovis att komma ut fast det skulle bli sent, vi påbörjade allt vid halv 10 så han tog verkligen tid på sej, klämde kände och sen sprang jag med honom emellanåt men han har ont.

Har bokat tid på kliniken på Solvalla nästa fredag, dom hade inget innan dess och så ska jag ringa kiropraktorn och kolla om hon kan komma någon dag efter, typ måndag, när man vet lite mer efter veterinärens utlåtande.

Så nu får han vila och bara gå i hagen på dagarna och få pyssel o pussar. Hoppas verkligen att det går och få honom fräsch igen.

Igår kändes det så hopplöst när hovis var ute så jag kunde bara inte hålla tårarna tillbaka och det kändes som om att det bara var att ge upp. Men det går ju inte, nu måste man ju se till att det blir så bra som möjligt.

Glömde bort detta med passgången, min häst började att passa i övergången
mellan skritt o trav......... Kom ihåg det nu när jag läser vad fler har skrivit.

Det låter bra :)
Jag vet hur det är, jättejobbigt! Min häst har haft inflammation i SI-leden tre gånger nu, och först efter andra gången tog jag honom till en ET som kunde manipulera problemen, men så kommer det en tredje gång :crazy: Jag hoppas på att det är ren otur, för en har sett honom halka i hagen. Det är bara att hoppas på det bästa, ska på återbesök hos veterinären om en vecka och sen blir det massvis med besök hos en duktig fysioterapeut.

Lycka till med din!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: slant98
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka