Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har erfarenheter av problem med SI-leden? Min häst har tidigare blivit behandlad men de kommer hela tiden tillbaka.
För ungefär ett år sedan blev han behandlad med kortison i SI-leden och för en månad sedan blev han behandlad av en kiropraktor för att SI-leden hade fastnat och att bekante var 7 cm snett. I söndags sprang han runt i hagen och efter de är problemet tillbaka. Han tar kortare steg med ena bakbenet och har väldigt svårt att bära sig på volt då han ofta sticker. Han bockar också väldigt mycket och har väldigt svårt att hitta balansen och snubblar väldigt lätt.Hur har den blivit behandlad för låsning av SI-leden?
Just låsning har jag ingen erfarenhet av, men däremot inflammerad SI-led, såväl som ytterligare en häst med pålagringar i SI-led. Jag tycker det är viktigt att man får SI-leden ultraljudad och röntgad.
Hästen jag har som haft inflammerad SI-led har sprutats i leden och därefter akupunktur, tens och massage av equiterapeut på klinik. Få bort inflammationen var inget problem, det svåra var att få musklerna runt om att slappna av och sedan få hästen att muskla sig rätt. Innan veterinär konstaterade inflammerad SI-led hade jag ute kiropraktor som ställde diagnosen låsning i SI-led. Han ryckte och drog rätt bra i hästen, en behandling som jag inte är helt säker på att den var tillgodo.
För ett år sedan och dem hittade inte grundfelet
Är det någon som har erfarenheter av problem med SI-leden? Min häst har tidigare blivit behandlad för en låsning men de kommer hela tiden tillbaka. Är det någon som har erfarenhet av de här och vet hur prognosen ser ut?
Fy så hemskt! Vad visade dem för typ av symtom? Visade dem någon hälta vid böjprov?Jag har haft två hästar som fick problem med SI-led/korsled. Troligtvis pga trauma (fall) som startade processen. Iallafall den ena hästen såg jag slå över på hårt underlag och landa dåligt, och den andra var ganska vild i hagen så att han vurpat ordentligt är mer troligt än inte.
Mycket kort återgivning av två långa historier:
Båda började uppvisa ridbarhetsproblem -som var anledningen till att vi fick upp ögonen för att nåt var fel. Skadorna upptäcktes med ultraljud.
Den ena hästen blev akut dålig under ett och samma ridpass, från helt vanlig till mycket påverkad, sedan tog det tyvärr ganska lång tid innan vi hittade "rätt" fel men han visade sig ha 1,5cm stora pålagringar + en fraktur i området och så dålig att det lät (krasade/knäppte) när veterinären klämde på korset. Han var även extremt öm.
Den andra hästen hittade vi måttliga pålagringar i SI-leden i april, efter utredning pga underligt beteende vid ridning (här låg jag på veterinärerna snabbt då jag "vis av den tidigare erfarenheten" misstänkte SI-leden som bov i dramat, så vi ultraljudade snabbt). Lång vila pga andra skador, och sen ultraljudades hon om i september då jag efter igångsättning fortfarande upplevde problem. Då var pålagringarna kraftiga och hästen mycket påverkad vid ridning.
Båda hästarna behandlades 2ggr men det gav ingen förbättring utan de fortsatte försämras (ganska snabbt dessutom det sista), och båda hästarna togs bort.
Alltså nu kommer det en roman.. och då är detta ändå rätt nedkortat.Fy så hemskt! Vad visade dem för typ av symtom? Visade dem någon hälta vid böjprov?
@mooi den stora skillnaden oavsett symptom osv mellan dig och TS är väl primärt att du hela tiden vänt dig till veterinärer och att dessa utrett hästarna ... du har ju inte haft ET som behandlande då trots att "samma" problem osv återkommit utan då anlitat veterinärer ?
Har bokat tid på klinik nästa onsdag och hoppas verkligen att dem jan hitta problemet! Han gick omkull i hagen när han bråkade med en annan häst för 3 månader sedan och blev efter de mycket värre. Han verkar verkligen bete sig likadant som dina hästar. Tack för att du delar med dig av dina historier.@Viljar10 Jag är en nojjig hästägare (och mycket värre efter dessa två hästar, jag går numera i taket för minsta konstighet hos en häst - på gott och ont), och jag är rent ut sagt JÄVLIGT skeptiskt inställd till "SI-ledsproblematik" just eftersom jag förlorat två unga hästar pga det. En sak som jag måste trycka på är att det är ingen höjdare att justera och trixa med kiropraktik osv när grundproblemet inte är hittat. Ni MÅSTE hitta rätt först. Som verkligt exempel till mitt uttalande tar jag min första häst.
Tänk om han behandlats av någon kiro/naprapat eller whatever. Tänk om någon hade justerat (knäckt till) honom för att man trott att det var en låsning? Knäckt till i de där pålagringarna och frakturen....... Och en låsning hade varit en helt rimlig första tanke när han skadade sig.
Jag åker alltid till klinik numera (för typ "allt") och utefter vad man hittar där så kan man ta hjälp av andra för underhåll.
Mitt råd till dig är att åka till en klinik som ultraljudar SI-leden och tittar hur det faktiskt ser ut där. En häst med de svårigheterna du beskriver har ju något som krånglar. Vet inte var du bor, men bor du i västra sverige kan jag rekommendera den klinik jag varit på.
Har bokat tid på klinik nästa onsdag och hoppas verkligen att dem jan hitta problemet! Han gick omkull i hagen när han bråkade med en annan häst för 3 månader sedan och blev efter de mycket värre. Han verkar verkligen bete sig likadant som dina hästar. Tack för att du delar med dig av dina historier.
Lycka till. Be verkligen att de ultraljudar.
Uppdatera gärna om hur det går.
För ungefär ett år sedan blev han behandlad med kortison i SI-leden och för en månad sedan blev han behandlad av en kiropraktor för att SI-leden hade fastnat och att bekante var 7 cm snett. I söndags sprang han runt i hagen och efter de är problemet tillbaka. Han tar kortare steg med ena bakbenet och har väldigt svårt att bära sig på volt då han ofta sticker. Han bockar också väldigt mycket och har väldigt svårt att hitta balansen och snubblar väldigt lätt.
ehm, hon med klippkort på klinikerna liksom, behöver knappt presentera mig i telefon längre Nej, skämt åsido - jag vågar inte behandla problem som jag inte vet vad det är. Däremot att "mysbehandla" med massage och liknande på en häst som åtminstone verkar frisk - det är en annan sak. Efter Calle får jag lite panik på tanken att man skulle justera något som faktiskt är trasigt.
Och jag är numera så nojjig att jag hellre åker till klinik och blir skrattad åt och hemskickad med en frisk häst som var typ brunstig eller nåt - än att vänta.
Hur började de för dig?Jag har ju en historia som i många delar liknar din med två hästar som fått samma diagnos. Jag tänker likadant, hellre ett klinikbesök för mycket än ett för lite.