nordtravare

Trådstartare
sett på outdoor cannel en massa westernskutning.Vid monted shooting (ballonger i galopp)Hur laddar man ,kula är ju uteslutet?

Sv: shooting

Nej, kula används inte utan laddningen har bara en liten pappers(?)stoppning. Ballongerna smäller av bara förskräckelsen tänkte jag skriva, men åtminstone av krutgasen och krutfragment. :)

Det är en tomhylsa med grovt svartkrut och sen kartong skiva över för att krutet inte ska åka ut (krympt hylsa på tävlingsammunition) det är det brinnande krutet som gör att ballongerna smäller. Krutet får ha en räck vidd på max 12 meter! Föreslår att du tar dig till en klubb som håller på med detta eller kontaktar någon som håller på med det om du vill prova och inte kör hemma. Det krävs mycket träning av hästarna och licens på vapnen.

Du har ju guldläge att börja här i sundsvall, vet iallafall 2pistolskytteklubbar som kör westerntema, tror båda kör med krut och hela westernkonceptet med kläder och utomhusbanor :D bara hästarna som fattats. :)

Det är just hästarna och en fungerande arena som är det svåra. Att träna hästarna till att vara bekväma med skott och öronproppar och en hel del jobb och sen ska man helst ha en bana som är 100m lång och ganska bred om det ska passa med alla mönstren.

Nog har jag en häst (kallblodstravare ) som blir mkt stressad av fart grenar ,dessutom vet jag pga annan skjutning att han inte är bekväm med skjutning.

Självklart, det viktigaste är att introducera hästen för öronproppar och sen skott sakta och säkert och se till att det alltid är en trevlig upplevelse för hästen, resten (bana osv) kan man alltid jobba kring och ta vad man har så länge säkerheten och hästens välbefinnande kommer i första hand så går det vägen! Vissa hästar blir aldrig riktigt bekväma med skott och då ska man kanske fundera på om det är rätt sak att hålla på med, tex min Lipizzaner tränade vi med mycket, under lång tid och med en massa tålamod men han blev aldrig riktigt bekväm så det la vi ner efter ca 1,5 år...

Du har ju guldläge att börja här i sundsvall, vet iallafall 2pistolskytteklubbar som kör westerntema, tror båda kör med krut och hela westernkonceptet med kläder och utomhusbanor :D bara hästarna som fattats. :)

Cowboy Action Shooting heter det, det finns ett ganska nytt svenskt förbund som är knutet till det centrala (amerikanska?) förbundet... jäkla häftigt är det! :) Det är dock en ren skytteförening och har inget med hästar att göra :)

Vad gäller mounted shooting så är det som redan sagts svartkrut och en liten tuss.

Håller med fg talare att man ska gå varsamt fram med hästen. Dock kan man be någon skjuta en bit ifrån och börja med små smällar. Och vänja hästen vid öronpluggar när man gör allt möjligt annat så att de inte reagerar på att de hör sämre och att det plötsligt smäller.

Vi har märkt att de flesta hästar ganska snart accepterar ljuden runt omkring - det är en helt annan sak när man sitter på och skjuter. Precis som att de reagerar mer för att de inte kan se vart smällen kommer ifrån. Vissa hästar reagerar på krutröken eller ballongerna istället... andra reagerar inte alls för skott.

Våra juniorer rider t ex banor utan att skjuta och deras hästar behöver inte vara "skottsäkra", utan det fungerar bra ändå.

En ridbana med måtten 45x85 får plats med alla mönster. Men eftersom man får lov att anpassa måtten efter den ridbana man har brukar vi anse att minsta storlek är 20x60 och då får man välja bort några.
Galoppbanan på Jägersro är i smalaste laget, men det gick det med!

De som är intresserade av att se en tävling (eller vara med) kan åka till RTC på Chappen i augusti!!!

kolla gärna på www.gunsmokeriders.se

Obs! krutet får gå max 20 feet - dvs ca 6 m.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 183
Senast: cili
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Ratax
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 879
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar