Shivering ärftligt?

L

leonardos

Är det någon här som vet om shivering hos häst är ärftligt?

Sv: Shivering ärftligt?

De tror jag inte. Men det verkar väldigt dumt att avla på en häst med shivering.... En shivering häst mår ju bäst av att röra på sig mkt och inte "ställas av och bli mamma". Undrar dessutom hur en häst med shivering skulle klara av en fölning??:confused:

Nej, det har jag aldrig hört att det skulle vara. Om jag har förstått det hela rätt (efter att för några år sen försökt finna forskning om det hela),vet man fortfarande inte den exakta orsaken och vad som utlöser det. En av mina hästar fick shivering som tvååring och detta dök upp direkt efter en virusinfektion. Nu har jag aldrig använt just den hästen i avel men det beror på andra saker. Kan inte se att shiveringen skulle vara några problem vid fölning etc. Problemen uppstår ju vanligtvis främst vid skoning, hög hoppning och ibland vid ryggning. Men kanske vet någon annan mer om detta, det är som sagt några år sen jag försökte lära mig mer om shivering.

En del forskare menar att det finns en koppling mellan ”shivering” och vissa ärftliga typer av korsförlamning. Men det är inte klarlagt riktigt.I England får man inte avla på hingstar med shivering. HH

det finns ju grader i helvetet...

Jag vet en häst med MKT shivering som har tävlat upp till 1.40 utan problem och dessutom fått 4 föl och ingen av dem har shivering.

Jag har själv tagit ett föl på ett sto med lindrig shivering, hon har tävlat till 1.30 utan besvär. Hennes avkomma är bara 2 år så där får vi väl se. Hon gick på lösdrift under dräktigheten och shiveringen blen lite sämre men inte så att hon hade besvär, det ända som hände var att man fick ta det lungt vid verkning.

Har aldrig hört att det ska finnas en genetisk korrelation men det kan ju bero på att det antagligen finns många saker som kan utlösa shivering. Tex en infektion eller att trauma.

Jag skulle betäcka ett sto om stoet i övrigt var riktigt bra och hade presterat bra inte annars.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
660
Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Görel
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
666
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar