Shettisinridning

Sv: Shettisinridning

Liten uppdatering:

På dessa 2 månader är hon "riden" 6 ggr ca 10 minuter/ gång och kan nu gå framåt vid ett lätt tryck med skänkeln. Hon kan även svänga utan att stanna och titta på mig som att jag vore galen ;)
Jag "rider" med små hjälper och mkt lätta tygeltag och hon är väldigt lyhörd och lättsam (ännu så länge i alla fall) :love:.

Blir mörkrädd när jag läser om shettisar som är 3-4 år och inridna! Man kan börja sitta på dom när dom är 5. Ha inte så bråttom så har man en ponny som håller så mycket längre än om dom är inkörda och inridna som 4-åringar! Skaffa inte unghästar om man inte har tålamod att vänta tills dom är vuxna nog att bli körda och ridna!

Med tanke på att uppfödaren tycker det är ok och hon är sutten på 6 ggr på 2 mån och vid dessa tillfällen endast skrittad, så ser jag inget "farligt" i det. Nu över betesberioden blir det ju ingen "ridning" öht.
Riktiga inridningen börjar tidigast nästa vinter

Gnist skrev:
:) :) :) :) :) :)
Hon bockade I_n_g_e_n_t_i_n_g !!!!!!!!!!
När jag satt upp, så vände hon på huvudet och bara titade på mig. Sedan stod hon still ca 5 minuter och funderade på vad matte menade med att krafsa med sina fötter på hennes mage.....
Efter den funderingen, så kom hon på att :idea: Jag kanske ska gå framåt..
Så jag red Hela ca 200 m tillbaka till stallet :D :bump: :banana: :bump:

Men alltså,nu kanske jag är väldigt
korkad,men jag trodde det rådde total förbud att ens sitta på en shettisrygg om man så vägde ett milligram mer än femtio kilo??(sorry men jag antar att du väger mer...),red ut det här för mig är du snäll:crazy:

Jag väger ca 55 kg, är tämligen kortvuxen och det är då ingen shettis jag har ridit hittills som protesterat.
De shettisuppfödare och andra shettisägare jag känner tycker heller inte att jag är för "stor och tung", för vare sig mitt ungsto (som jag skrittar på 5-10 miuter varannan vecka)eller den vuxne valacken som jag brukar rida ibland. Båda av stor, kraftig, grov modell med rejäl benstomme, i typen av minibruksnordisar till utseendet och kroppsbyggnad.

ja okej,jag måste ju fråga:) själv har jag fått höra mycket om att min häst inte ska ridas alls(minishettis) inte ens av mycket små barn...men vi har ju köpt henne för körning så mig spelar det ingen roll...

Det är bullshit att shettisar inte ska ridas av dom som väger mer än 50 kg.
Har dessa personer läst historia om shettisen och vad dom är framavlade till?

Dom avlades fram för att bära fullvuxna gruvarbetare då stora hästar i lagom storlek var för stora i dom små gruvorna. Alltså kan man väga en hel del. Shettisen är viktbärande.

nej jag vet inte....jag kan inget om shettisens historia,men nog måste jag säga att jag tycker inte det låter bra att regelbundet rida en shettis om man väger 60 kilo...jag vet att dom är starka,dom är ju som sagt en liten brukshäst,men nja,på ryggen skulle inte jag sätta mycket vikt...men nog kan dom ju ridas allt,det menar jag inte...men tycker nog att en "fullvuxen" människa på en shettis är lite väl att ta i...

Jag personligen skulle nog inte rida på en shettis dagligen i alla fall ;)
Anledningen till att jag själv rider in shettisbruden, är för att jag vill att hon ska bli inriden på rätt sätt och så småningom lära sig alla hjälper och moment på rätt sätt och det finns det inte många småbarn här runt omkring som kan lära ut till en unghäst :cool:

Pysen skrev:
nej jag vet inte....jag kan inget om shettisens historia,men nog måste jag säga att jag tycker inte det låter bra att regelbundet rida en shettis om man väger 60 kilo...jag vet att dom är starka,dom är ju som sagt en liten brukshäst,men nja,på ryggen skulle inte jag sätta mycket vikt...men nog kan dom ju ridas allt,det menar jag inte...men tycker nog att en "fullvuxen" människa på en shettis är lite väl att ta i...

så du tycker alltså att det är bättre att sätta upp en person som är 170 cm lång å väger 40-45 kg än än som är kortväxt och väger 55 kg??

Mkt lättare för hästen med den kortare ryttaren skulle ju jag säga!

Jag har då aldrig hört nån säga att man inte får rida en shettis förräns den är 5.
Jag väger 43kg och är 25 år och har nyligen börjat rida min 3-åriga shettisvalack och han verkar inte bekymra sig det minsta över att jag sitter där utan pinnar på av bara sjutton.
och nog har jag ridit lite mer än en kvart i veckan.

Men min shettis är också rätt stor och kraftig. Snart säkert över 107cm

Det är vad dom är framavlade. Men som vi vet idag spelar även längden på skänkeln in så passa mycket när det gäller ridning och inte bara vikten.

Jag tycker att man ska kunna rida en shettis (ej dagligen, men ca 1-2 ggr i veckan) om man väger 60 kg, det är väl inte så mycket eller :crazy:
Jag skulle själv aldrig sätta mig på en shettis då jag väger 65 kg och är 172 cm lång!

Men om jag hade en shettis som skulle blivit Ordentligt inriden så hade jag bett en kompis om hjälp (en som är liten och väger lite) :idea:

Gnist skrev:
Jag personligen skulle nog inte rida på en shettis dagligen i alla fall ;)
Anledningen till att jag själv rider in shettisbruden, är för att jag vill att hon ska bli inriden på rätt sätt och så småningom lära sig alla hjälper och moment på rätt sätt och det finns det inte många småbarn här runt omkring som kan lära ut till en unghäst :cool:

jo jag förstod varför du red,men jag hade hört att man inte alls fick rida (ens en gång) om man vägde mer än femtio,men du sa ju att du hade hört dig för före,så jag hade visst fel...

Lundby_love skrev:
så du tycker alltså att det är bättre att sätta upp en person som är 170 cm lång å väger 40-45 kg än än som är kortväxt och väger 55 kg??

Mkt lättare för hästen med den kortare ryttaren skulle ju jag säga!

Öh nej?? vart har jag sagt det?

OT. Jag satte mig upp på shettisen igår när han ändå var uppbunden i stallgången, jag är 172 och väger ca 60. Haha, jag satte mig försiktigt bara för att sitta där lite. Han blev megaförvånad och tittade på mig med världens lustigaste min. Dock blev han lite vinglig så jag gled av efter 3min. Skulle jag rida ett pass på honom skulle han personligen dö! :crazy:

Jag ska hoppa upp på en shettis några gånger och rida från stallet till fältet, ca 50 meter bort. För med ponnyns vanliga ryttare står den bara på bakbenen när den ska lämna stallet:crazy: Jag det känns lite taskit eftersom jag är allderles för stor:o , och jag är 160 lång, och väger 48 kg.
Visst, i englad red man shetlandsponnyer i gruvorna, men jag tror inte det var så sunt direkt:crazy:
Nu kommer väl ni tycka att jag är helt knasig men, men...
Sånna smällar får man ta här i livet:D

Jag har en liten minishettis ( 83cm) som blir 2 år i Juni. Hur mkt tycker ni jag ska "jobba" med honom :confused: ?! Jobb för mig idagsläget är promenader vid hand och lite tränsövning i boxen.
Inridning har jag förstått att vi ska vänta med i några år......

Eftersom att han är så pass ung ännu, så är det ju mest hantering och miljöträning du kan göra med honom utöver promenader då.

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30