Shettisinridning

Gnist

Trådstartare
Tänkte jag ge mig på denna vinter ;) Har ju som bekant en treårig shettisbrud, som jag nu tycker ska påbörjas inridning av.
Hon är ju sadel & tränsvan sedan länge. Har även haft 1 st 4-åring på ryggen några gånger utan problem.
Nu har jag börjat att hänga över ryggen på henne och det ses Inte med blida ögon :smirk: det blir en liten rodeohäst av henne vid dessa tillfällen
Frågan är nu om jag ska fortsätta hänga eller om jag helt sonika ska ta min lustiga svanskota och hoppa upp i sadeln och låta henne bocka sig less ? Vilket jag tror går ganska fort, då hon inte är dum på nått vis..

Sv: Shettisinridning

Kan du strolkesmässigt passa så är det inga problem.

Annars kan kanske fyraåringen rida ponnyn?

Om hon blir tokig av sadel osv kanske du ska ta det lugnare så hon inte blir rädd av den?

Gnist skrev:
Tänkte jag ge mig på denna vinter ;) Har ju som bekant en treårig shettisbrud, som jag nu tycker ska påbörjas inridning av.
Hon är ju sadel & tränsvan sedan länge. Har även haft 1 st 4-åring på ryggen några gånger utan problem.
Nu har jag börjat att hänga över ryggen på henne och det ses Inte med blida ögon :smirk: det blir en liten rodeohäst av henne vid dessa tillfällen
Frågan är nu om jag ska fortsätta hänga eller om jag helt sonika ska ta min lustiga svanskota och hoppa upp i sadeln och låta henne bocka sig less ? Vilket jag tror går ganska fort, då hon inte är dum på nått vis..

Jagt måste bara säga att de FUNKAR! jag å min kompis tävlade vem som kunde sitta på min shettis längst ( inte så moget kasnke men kul hade vi) och när han märkte att de inte hände nått när han bockade slutade han med de=) Nu kan typ vilken liten unge som helst rida själv, om bara barnet vet hur man stannar o.s.v

GO RODEO =D

4-åringen "rider" henne redan, men jag vill ha henne Riktigt inriden och grundutbildad tänkte jag mig..
Inbillar mig dessutom att det blir roligare för den lilla ägarinnan att ha en ponny, som är ordentligt inriden också..

KopparbergsEmme skrev:
Jagt måste bara säga att de FUNKAR!

GO RODEO =D

Misstänkte nog att det var på det viset....Så jag får väl avlägga en rapport i tråden, när vi haft vår (första?)rodeodust :smirk:

Självklart.

jag hade ju inte en aning om hur mycket den lilla ryttaren kunde liksom.

Gnist skrev:
Misstänkte nog att det var på det viset....Så jag får väl avlägga en rapport i tråden, när vi haft vår (första?)rodeodust :smirk:

N',nä...här duger bara filmbevis...:rofl:

:) :) :) :) :) :)
Hon bockade I_n_g_e_n_t_i_n_g !!!!!!!!!!
När jag satt upp, så vände hon på huvudet och bara titade på mig. Sedan stod hon still ca 5 minuter och funderade på vad matte menade med att krafsa med sina fötter på hennes mage.....
Efter den funderingen, så kom hon på att :idea: Jag kanske ska gå framåt..
Så jag red Hela ca 200 m tillbaka till stallet :D :bump: :banana: :bump:

Gnist skrev:
4-åringen "rider" henne redan, men jag vill ha henne Riktigt inriden och grundutbildad tänkte jag mig..
Inbillar mig dessutom att det blir roligare för den lilla ägarinnan att ha en ponny, som är ordentligt inriden också..

Tycker det är för tidigt att rida in en treårig shettis "på riktigt" med tanke på att de utvecklas sent.. Däremot är det nyttigt att små ryttare sitter på och skrittar ibland.. Riktig ridning hade jag dock väntat med.

mumin skrev:
Tycker det är för tidigt att rida in en treårig shettis "på riktigt" med tanke på att de utvecklas sent.. Däremot är det nyttigt att små ryttare sitter på och skrittar ibland.. Riktig ridning hade jag dock väntat med.

:bow:

Håller med helt och fullt. Kallblodsraser växer långsamt och måste få "växa i sig", innan de "rids in ordentligt". Riktig "ridning" brukar inte vara lämpligt förrän 4½ - 5 år på kallblodsraserna.

Om du räknar 5 minurers skrittning 1-2 ggr/vecka som riktig ridning, så Ja då rids hon på riktigt......:smirk: :angel:
Det är den "ridning" och "utbildning" som hon får nu och över hela år 2006, förmodligen ökas ridturerna på till Hela 10-15 minuter fram mot sommaren ( :eek: ) Till vinter 2006 (Hon är då 4 år)är det tänkt att den rätta utbildningen börjar..
Enligt hennes Mkt erfarna uppfödare, så är det en alldeles utmärkt startegi :smirk:

Jag tycker det låter som en bra plan :D Lycka till!!

//MB - som önskar hon hade nån att sätta på sin minihingst...

Om inte "där" är för långt bort, så kan du ju skick hit honom ;)

Hmmmm.. Det är ju några timmars bilresa upp hit då :angel:
Han är välkommen om du vill och orkar åka hit upp :)

Gnist skrev:
Om du räknar 5 minurers skrittning 1-2 ggr/vecka som riktig ridning, så Ja då rids hon på riktigt......:smirk: :angel:
Det är den "ridning" och "utbildning" som hon får nu och över hela år 2006, förmodligen ökas ridturerna på till Hela 10-15 minuter fram mot sommaren ( :eek: ) Till vinter 2006 (Hon är då 4 år)är det tänkt att den rätta utbildningen börjar..
Enligt hennes Mkt erfarna uppfödare, så är det en alldeles utmärkt startegi :smirk:

Du behöver inte ta i, utan försök läs mitt inlägg med de apostroftecken (hartassar) "" jag har... :bow:

Du sa själv att fyraåring red lite på den nu, då och då... Det är väl som sagt helt okey. Men "riktig" inridning, är att grundutbilda hästen i skritt, trav och galopp. Och det brukar inte kallblodsraserna vara mogna för, förrän i fyra-femårsåldern.

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30