Shettishingstfrågor

Jamtland

Trådstartare
Har funderingar på att betäcka ett av mina ston framöver (så det här är egentligen en hypotetisk fråga). Hon är e. Capone Fire och ue. Napoleon. Inte direkt något sto att utsällningsavla på varken utseendemässigt då hon inte fått så höga poäng. Hon är av den "gamla" modellen, dvs rätt lågställd. Jag är alltså ute efter en ren travshettisavkomma.

Har ett föl efter henne som är e. Plutus. Blev en inte särskilt snygg märr med för lång rygg, för kort hals och lite...hmmm... oshettisaktig. Men travar gör hon rätt bra.

Vilken hingst tror ni skulle passa? Har funderat på Stjärngossen, då jag tycker han verkar lämna bra travavkommor och dels stämmer hyfsat med hennes typ. (fast det är länge sedan jag såg någon bild på honom, så jag kan minnas fel). Och så gillar jag skäckar och då stoet är rödskäck så är väl sannolikheten att få en skäck rätt stor om jag korsar med en annan skäck.

Någon som har några ideer?

Jenny

Sv: Shettishingstfrågor

Jamtland skrev:
... då hon inte fått så höga poäng. ... Jag är alltså ute efter en ren travshettisavkomma. ... en inte särskilt snygg märr med för lång rygg, för kort hals och lite...hmmm... oshettisaktig. Men travar gör hon rätt bra.

... Och så gillar jag skäckar.

Någon som har några ideer?

Jenny

Köp hellre en välstammad skäckfärgad shetlandsponny, företrädesvis med en stam som tidigare lämnat goda travponnyer. Då får du till och med välja vilket kön du vill ha. Att föda upp en medelmåttig ponny borde inte vara någons avelsmål - och även om du i dag inte planerar att sälja din ponny så kanske den dagen kommer och då måste du fråga dig om någon vill köpa din uppfödning till ett rimligt pris?

Inte tillstymmelse till svar på min fråga här... ;) Det är än så länge en TEORETISK fråga, och köpa ponny är jag inte ett smack intresserad av.

Jenny

Hur långt är du beredd att åka med henne?
Min förra hingst Sir Douglas finns norr om Stockholm. Han har väldigt få avkommor och ändå har stor andel av dem kommit till start och flera av dem går bra - bl.a Daizy II (vet inte hennes nuvarande rekord, men hon gick under 2.20 som 5-åring) och min Blimunda (gick 2.38 som 4-åring, sen inte startad) och några till under 3 minuter i alla fall (min 3-åring gick 2.58 i sin andra start, för 2 veckor sen..). Hans avkommor är generellt lite åt det mer högställda hållet - vilket iofs inte är önskvärt hos shetland, men inte fel om de ska gå på travet - och rör sig väldigt bra.

Om jag betäcker henne igen, så spelar avståndet ingen roll och hingsten all roll. Så då låter ju han mycket intressant. Lämnar han högställda avkommor även med lågställda ston? Och vad gäller önskvärt eller inte inom SSS så kan jag nog inte bry mig mindre... Vad har han för färg? Mankhöjd? Stam?

Jenny

Men gläntas Domino då , han hade ju en del avkommor med i kriteriet i år och är överlägsen ju och hans avkommor som jag har sett har varit rätt trevliga.

Jamtland skrev:
Några ideer på hingstar ser jag inte i ditt svar?

Jenny

Skäckar:

Röding
Kärlingehults Orkan
Stjärngossen
Jikas Superstar

Övriga färger:

Dollman
Gläntans Domino
Maxmer
Titol

För att nämna några exempel. Om du betäcker med skäckhingst är det 75 procents chans till skäckavkomma.

Sir Douglas är brun, 103 cm, e. Paul v.d Papenhoeve - Migo
Har själv gått 2.50, sänkte till det som 13-åring och i loppet efter gick han ännu snabbare (ca 2.45 första 1000) men galopperade bort sig i sista kurvan i ohotad ledning :crazy:... Och har uppenbarligen lämnat bättre än han är själv.
Hans avkommor (de jag har sett) har genomgående varit åt det mer högställda hållet, oavsett hurdant stoet sett ut.

Gläntans Domino är e Kärlingehults Orkan , sen vete katten vad om är bakom det(fux och kan han vara 102 cm eller nåt?? - kika i webstamboken så hittar du den uppgiften och kompletta stammen...). Hans egna resultat talar väl egentligen för sig själv, med flera SMsegrar och svenska rekord. Hans senaste är väl på 2.07 om jag inte minns helt fel ??? :confused:
Fast jag måste ändå säja att jag är lite besviken på hans avkommor, för efter att ha haft såpass mycket ston ändå, där de allra flesta haft sikte på travet med tanken på hans resultat, så borde FLER riktigt bra avkommor kommit fram. Jag vet tyvärr mer än en avkomma som inte VILL springa... (bland annat en som min kusks föräldrar fött upp, med en riktig travarproducerande mamma - har åtminstone 3 avkommor under 2.45, och där ingår inte Dominobarnet...)

Det som är lite trist inom shettistravaraveln är att de allra flesta hingstarna har Kärlingehults Max bakom sig någonstans. Ovan nämnda har det inte!

Senast ändrad:

Min shettishingst då han har blivit godkänd nästa år! :-) (om han nu blir det).

Domino är 102 cm.

Lukas gav många bra förslag på travhingstar, vet inte om Orkan tar emot främmande ston längre, någon som vet säkert?

Ett litet tillägg på hingstförslag, nygodkände Smedens Remington, svartskimmel e. Haodo som ju var framgångsrik på travbanan. Även Remington har varit framgångsrik, finns säkert någon travkunnig som kan berätta mer om det.

Jag visade Remington på hingstpremieringen - verkligen supertrevlig och snäll hingst!

Förlåt men jag måste få fråga - hur ser en svartskimmel ut? Har aldrig hört uttrycket förut.

Snovind skrev:
Förlåt men jag måste få fråga - hur ser en svartskimmel ut? Har aldrig hört uttrycket förut.
Här ser du en svartskimmel:
lukas1.jpg

Dvs en konstantskimmel med svart grundfärg. Konstantskimlarna har alltid grundfärgen kvar på huvud, ben och tagel.

Smedens Remington är ganska stor vill jag minnas. Jag vet att de hade problem att mäta in honom när de skulle visa honom som 3-åring (max 105 får de vara då), har pratat med den som mätte honom... Så det krävs nog att man har ett sto av lit emindre modell då, för nån B-ponny vill man ju inte ha...
(vet inte hur stort Jamtlands sto är)

Jamtlands sto är 95 cm, men avkomman hon har med Plutus, som är 104, kommer nog att slutmätas som ca 105-106 skulle jag tro.

Så en så pass stor hingst törs jag nog inte chansa på.

Jenny

Liknande trådar

Avel Ska om ett par år betäcka mitt shettis sto igen. Hon har en avkomma efter Plutus van Dorpzicht som blev riktigt snygg, men fölungen blev...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?