Re: Shettisavel & föl som är något värt
Lufsen är såld från Blädingeås, finns numera i Stockholmstrakten, tror jag... (han var i alla fall på Solvalla och kördes på banan av sin nya ägare under tävlingarna i oktober, startades dock inte). Och "grymt snygg" kan jag OINTE hålla med om! han är av alldeles för lätt modell för att vara rastypisk shetland, har också fått 7a p typen. då han visats. Han godkändes på 39 p tack vare sina travmeriter.
Och till mian:
Tyvärr (för oss färgälskare) är det så att det är svarta och fuxfärgade shettisar som är mest värda och som är mest eftersökta åtminstone av avelsfolk. Och ett av skälen till detta är att alldeles för många "färgade" shettisar producerar föl bara för färgens skull, dvs man gör avkall på kvalitén för att få färg.
Mitt tips är att du ska börja med att ta reda på vad ditt sto har fått för poäng och kritik på utställningar och premieringar, för att se om hon alls är intressant att avla på! Sen söker du upp en hingst som passar henne härstamningsmässigt och exteriört - det finns MASSOR!.
Att en hingst har tävlingsmeriter i t.ex hoppning är i de allra flesta fall inget som höjer värdet på en avkomma, då väldigt få shettisar tävlas i hoppning.