Shettisar på bete??

fettso

Trådstartare
Hur gör ni som har Shettisar på sommaren??
Oskar går på bete med Kaela,alltså inte på ngt sparbete.

Sv: Shettisar på bete??

mina shettisar, 2 ston. 1 är 4 år och 1 är 36. går på stort bete (åkermark) med halvbloden, dom syns knappt i gräset :crazy: . det funkar fint. iofs. så är dom vana vid fri tillgång på hösilage vintertid, men dom har fint hull (varken för tjocka eller för smala) oavsett årstid ;)

Min unghingst går på hingstbete med gräs upp till magen på sina ställen. Riktigt kraftigt bete.

Min minishettis går i en nerbetad liten hage. Båda mår finemang.

Hur gör ni som har Shettisar på sommaren??
Oskar går på bete med Kaela,alltså inte på ngt sparbete.

Shettisen hos oss, 15-årig valack, får lååååång långsam invänjning från det första stråna börjar komma upp till efter midsommar och höbärgningen innan han får börja gå hela dagarna. Han får ALDRIG gå på fruset gräs och aldrig förmiddagarna när det varit kallt (någon enstaka plus) på natten. Hö i magen innan han går ut på bete. Nu t.ex. får han hö till frukost och får sen gå ut på bete på förmiddagen och äta lunch o eftermiddagsmat på betet, sen hö igen till kvällen. Aldrig dygnet runt på betet men från mitten av sommaren ungefär från morgon till kväll. Han har aldrig haft fång och förhoppningsvis skall han aldrig få det heller.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI